PrintrBot Simple 3D skrivare byggsatsmontering

Berätta om dina pågående projekt.
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

PrintrBot Simple 3D skrivare byggsatsmontering

Inlägg av hakjar »

Hej igen,

Här kommer nästa byggbeskrivning :) Min lilla cnc har fått sällskap av en 3D skrivare från PrintrBot.
Detta är också en byggsats så det blir tyvärr inga häftiga fabriceringsbilder men väl lite monteringsbilder.

Mycket enkelt att montera denna byggsats med bra onlinedokumentation och god kvalitet på komponenterna.
Total tid från start till färdig maskin med grundinställningar och första utskrift ca 8 timmar.

Då kör vi :shock:

Bild
Uppackad och inventerad. Lite mindre delar till den här. God kvalitet på materialet.
Allt är i bockad, pulverlackad stålplåt av 4mm tjocklek och laser/vattenskuret. Fin ytbehandling
och inga märken eller skador tack vare god packning. Alla stänger håller hög finish och rakhet.

Bild
Bild
Bild
Bild
Lite detaljbilder på komponenterna.

Bild
Givarna som medföljer verkar vara av god kvalitet. Maskinen är självjusterande efter grundinställning.
Observera att man måste dra ner och strappa kabeln innan montering av stegmotorn ;). Gör om
gör rätt!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bra passform på hålbild och fästen. Observera att kablarna är utvikta på bilden vilket är för frigång
av tandremshjulen på nästa bild.

Bild
Bild
Delrinshimset är till som stopp för tandremmen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Nästa steg är montering av glidstängerna till Z rörelsen. 12mm stänger med god rakhet och vinkelrät
infästning i basplattan. Även här är det god passform. Jag valde att montera allt åt högra sidan i ramen för
att minimera risken för parallaxfel i slutet.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Nästa steg är monteringen av X lagringen och dess glidstänger. Även här god passform på utskurna
monteringspunkter och detaljer. Ingen märkbar rörelse i sida på lagringen efter montage. Jag
frångick instruktionerna här då jag inte använde nylonbrickorna till lagerhållaren då jag tyckte det
skulle medföra lite flex.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Nästa del var montage av tandrem med spännare. En simpel men gedigen lösning som ser till att
spänningen är bra och lättjusterad i framtiden.

Bild
Kretskortet på plats. Man har anslutning för micro USB och SD kort.

Bild
Z axelns flexibla koppling.

Bild
Bild
Montage av fläkt och självnivelleringsgivaren på armen. En induktiv givare som känner var skrivplattan
befinner sig. Klarar att kompensera till viss del för ojämn skrivplatta (i metall ;) ).

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Extrudern med motor och värmare/munstycke monterat.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Y rörelsens mekanik monteras. Stabil konstruktion och inga problem med delar eller passform.
Likadan lösning för remspänningen här.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skrivararmen med Y och Z rörelsen monterad på chassit. Lite kabelhärva att sortera :D

Bild
Bild
Kabelhärvan sorterad och inkopplad på kortet. Observera att det medföljer ett separat blad för hur
den induktiva givaren ska kopplas på kortet. Det får man inte missa!!!
Kablarna för Y ska inte gå tillsammans med de för extruder, värme, givare och Z utan i ett eget hål
på baksidan! Missar man det tar det stopp ;)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Färdigmonterad och första utskriften efter grundinställningar. Inte helt perfekt med den fungerar :)
Grundinställningen görs genom att justera ned Z manuellt tills man har "dragpassning" med ett 0.5
bladmått mellan munstycket och skrivytan. Därefter justerar man ned givaren tills signal erhålles.
Testa att skriva ut och sedan sänka Z i mjukvaran tills bra utskrift konstateras.

Jag är mycket nöjd med skrivaren så här långt. Den är stabil och har god kvalitet.
Priset är ca 6500:-
Användarvisningsbild
matteeee
Inlägg: 214
Blev medlem: 24 oktober 2013, 08:49:49
Ort: Saxtorp / Skåne
Kontakt:

Re: PrintrBot Simple 3D skrivare byggsatsmontering

Inlägg av matteeee »

Var köpte du den? Vad ingår i mjukvaruväg? (Alt. vad kör du för mjukvara?)
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: PrintrBot Simple 3D skrivare byggsatsmontering

Inlägg av Larsson90 »

Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: PrintrBot Simple 3D skrivare byggsatsmontering

Inlägg av Meduza »

I mjukvaruväg så har väl Printrbot inget eget, utan dom använder Reptier som standard, men det går använda precis samma program som 95% av alla andra mindre FDM-skrivare använder, tex Cura som har färdiga inställningar för printrbots :)
Användarvisningsbild
matteeee
Inlägg: 214
Blev medlem: 24 oktober 2013, 08:49:49
Ort: Saxtorp / Skåne
Kontakt:

Re: PrintrBot Simple 3D skrivare byggsatsmontering

Inlägg av matteeee »

Men köper man den från printrbot.com tillkommer väl rätt dyr frakt + moms + tull? (Kanske blir ca 6500 totalt?)

Det finns ett par olika åf i europa, men då blev priserna betydligt högre (såklart) - därför undrar jag var han hittade den för nämnda 6500kr.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: PrintrBot Simple 3D skrivare byggsatsmontering

Inlägg av Meduza »

Kollade vad frakten skulle kost a för ett litet från printrbot och det blir ca 100$, om man då räknar på ett simple metal kit (539$) plus frakt (110$ med UPS) så blir det 649$, tar man det *1,25 för att lägga på moms så blir det i dagens penningvärde runt 5850kr.

Lägger man på Heated bed-kitet för 99$ så bör det bli runt 6800kr inkl moms.

Tull har jag inte kollat, men det lär inte vara över typ 3%.
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: PrintrBot Simple 3D skrivare byggsatsmontering

Inlägg av hakjar »

Hej,
ursäkta det sena svaret :)

Jag handlade på robosavvy i England : http://robosavvy.com/store/product_info ... ts_id/4475
Priset är £468 vilket är ca 5300 med dagens kurs och sedan frakt på det. Tull och moms är redan klart i EU.

Heated bed kitet har jag beställt från USA och med frakt går det på ca 1000:- spänn.

En liten sak jag upptäckt är att kopplingen på Z måste modifieras! Det är en flexibel koppling som fjädrar vilket gör att
Z inställningen flexar hela tiden någon tiondel. Blir inte bra så jag har fixerat den genom att sätta krympslang runt den.

Ska lägga upp en bild på det.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: PrintrBot Simple 3D skrivare byggsatsmontering

Inlägg av Meduza »

Ett annat alternativ skulle kunna vara att byta kopplingen mot en klokoppling som inte fjädrar på samma sätt i längsled http://www.worldofcnc.com/collections/c ... m-coupling
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: PrintrBot Simple 3D skrivare byggsatsmontering

Inlägg av hakjar »

Absolut, har inte kommit runt till det bara :) Lathet jag vet ;)
Sedan har jag inte hittat ett bra inköpsställe som levererar till Sverige ännu.

Apropå mjukvara så är det som du skrev Repetier som jag använder och för CAD har jag inte riktigt
bestämt mig. FreeCAD eller SketchUp fungerar bra.

Funderar dock på att uppgradera 3D skrivarprogrammet till Simplify3D för 900:- då det har funktioner
för att reparera modeller så att de blir "täta" annars går de inte att skriva ut :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: PrintrBot Simple 3D skrivare byggsatsmontering

Inlägg av Meduza »

Det går annars att reparera modeller gratis på https://netfabb.azurewebsites.net
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: PrintrBot Simple 3D skrivare byggsatsmontering

Inlägg av hakjar »

Se där :)
Tack för tipset. :bravo:
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: PrintrBot Simple 3D skrivare byggsatsmontering

Inlägg av Gimbal »

Snyggt dokumenterat. :tumupp:
Flog
Inlägg: 71
Blev medlem: 20 november 2004, 14:27:13
Ort: Mölndal

Re: PrintrBot Simple 3D skrivare byggsatsmontering

Inlägg av Flog »

Hur bra fungerar den induktiva lägesgivaren? Har kikat på lite olika alternativ för min printer för just z-probing. Vad är det för modell på den givaren du använder och hur mycket hysteres har du?
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: PrintrBot Simple 3D skrivare byggsatsmontering

Inlägg av teljemo »

Beställde från hemsidan..
Frakten blev 1000:- och tullen blev 1000:- till.. Så de blev lite lagom.. :)

Jag har inte lika smärtfritt med min dock.. Problem med endstop givaren på X axis.. :(
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: PrintrBot Simple 3D skrivare byggsatsmontering

Inlägg av hakjar »

Tråkigt att höra om problemen.
Hoppas det löser sig, är ute och jobbar utanför sverige varje vecka så det blir dåligt med tid för "lekstugan"
med 3D och CNC.
Skriv svar