Mr3D - Project Tatami (datorchassi från scratch)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Mr3D - Project Tatami (datorchassi från scratch)

Inlägg av Mr3D »

Bild
Vattenskärningen gjordes hos WST.


Då var det dags för ännu ett projekt för min del. Assessorerna till spindelbygget har jag lagt på is tillsvidare, får bli ett dator-relaterat bygge in i mellan.

Komponentval och så kommer efter hand, jag vet i runda svängar vilka komponenter jag ska ha, men om de inte behövs förrän ett tag framöver avvaktar jag lite för att få det nyaste på marknaden i prisklassen jag har tänkt mig. Komponenterna köps ju heller inte som en klump, utan lite efter behov. Det blir med andra ord en helt ny dator och chassi, inget som ska återanvändas.

Komponenterna jag har skaffat än så länge:
CPU: Intel Core i7-5960X
Mobo: GIGABYTE GA-X99M Gaming 5
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz (4x8GB/32GB)
GPU: NVIDIA/PNY Quadro M4000
PSU: Corsair AX760i
SSD OS: Intel 750 400gb PCIe SSD
SSD Lagring: Samsung 850 Pro 1TB

Radd: Aquacomputer AMS 280mm D5 pumpkombo
Fläktkont.: Aquacomputer Aquaero 6 Pro med en svart backplate

Jag gillar att vara lite smått hemlighetsfull i vissa byggen, detta är ett sådant bygge. Jag har ju en 3D modell på den, men inget jag kommer visa, om något så är det när bygget är klart isåfall. Men några grejjer är att det ska bli en vattenkyld mATX dator där jag tillverkar så mycket jag bara kan själv.

Kritik, tips, eller andra kommentarer är alltid uppskattat! :D

Ni har troligen tröttnat på intron vid detta laget, dags för lite bilder!

1.JPG
Kan ju börja med maskinen som 90% av all tillverkning kommer att ske i. Det är en gammal DMG med 3st styrda linjäraxlar och 2st manuella rotationsaxlar. Visst, den är ju 5-axlig, men jag kallar den för 3-axlig bara för den endast har 3st styrda axlar. Sett som produktionsmaskin är den inte så jätte bra, men till detta projektet duger den utmärkt!

2.JPG
3.JPG
Råämne! Köpte 35kg aluminium, det är legering EN AW-6082. Legeringsvalet ligger främst i att den är lättbearbetad och funkar bra att anodiseras med en dekorativ yta.

4.JPG
Första detaljen från NC'n. Den stora fasen är körd som en 3D körning med en 6mm fullradiefräs, vill minnas att den tog runt 30min att bara köra själva fasen. Den är ju dock bara körd tempo 1, blir att vända på den senare och köra undersidan.

5.JPG
Några timmar senare hade jag fler detaljer, och även kört de på undersidan.

6.JPG
Ännu en detalj framkörd. Eftersom nätagget ska monteras "nån annanstans" i chassit så behövs en förläningskabel till det. Jag valde då att integrera en nätbrunn i stommen. Jag hade kunnat sätta den i chassiplåten, men sammanställningen blir mycket styvare när jag sätter den i stommen. Behövs ju ändå lite kraft när man pluggar in en nätkabel, då för att inte skada(aka deformera) den tunna chassiplåten fick den sitta i den något styvare stommen. Ja, det och för att det ser förjäkla bra ut att sätta den i stommen! :D

7.JPG
Lite beredning. Här är beredningen för skrotfräsningen på en av stagen. Självklart finkör jag i samma uppspänning, men jag ville få igång maskinen så snabbt som möjligt så den kunde gå, och bereda finkörningen medan fräsen går.

8.JPG
Skrotkörningen som ni såg i bilden innan.

9.JPG
Efter finkörningen var tempo 1 klart.

10.JPG
11.JPG
12.JPG
13.JPG
Det blir endel detaljer!

14.JPG
15.JPG
16.JPG
Eftersom stagen ska skruvas ihop på ett visst sätt och jag har faser på sidorna vill jag att faser bara ska vara på vissa ställen, jag valde då att sluta med fasen och köra vassa hörn för att faserna ska passa perfekt med varann.

17.JPG
Nu när jag skriver detta har jag hunnit bygga ihop stommen, och kan bara säga att valet att stifta ihop stommen var det bästa jag gjort på länge. Bara klicka ihop detaljerna så är allt frid och fröjd!

18.JPG
När jag är klar för dagen läggs detaljerna in i mitt skåp på jobbet i väntan på nästa gång.

19.JPG
20.JPG
I stommen ska även fläktar integreras. Jag tror detta kommer bli jäkligt bra!


Tydligen är det max antal bilder/post 20st. Uppdateringen fortsätter i nästa post.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Mr3D 1 november 2015, 00:34:53, redigerad totalt 8 gånger.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Kulla »

Följer det här, väldigt intressant projekt :bravo:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mizzarrogh »

Med risk för att låta som en gammal upphakad gramofon, men detta är ju bara så sjukt snyggt bygge! :)
Jag skall inte avslöja något men vänta bara tills detta riggas upp tillsammans med hans egenkonstruerade skärmställ, a rig worth to die for! Säger jag bara! 8)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av tecno »

Ja vad säger man, snyggt jobbat som vanligt :tumupp:
Användarvisningsbild
rjl11
Inlägg: 371
Blev medlem: 1 november 2010, 18:25:27
Ort: Herrljunga

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av rjl11 »

Snyggt byggt :bravo:
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mr3D »

Tack för alla positiva kommentarer! Alltid kul! :D


21.JPG
22.JPG
23.JPG
Några grejjer jag köpt hem till projektet:

Radiatorn är en Aquacomputer AMS 280mm D5 pump/radd kombo.

"Fläktkontrollern"(snarare en PLC...) är en Aquacomputer Aquaero 6 Pro med backplate.

Fläktkontrollern kommer ni inte se så mycket av på ett tag frammöver, men radiatorn är det snart dags att passa in.

24.JPG
25.JPG
Fläktarna ska ju monteras på stommen, men eftersom de ska monteras på pump/radd kombon behöver jag vibrationsdämpa dela den sammanställningen. Det gör jag vid fläktarna.

Gummina är Lian Li's hårddiskupphängningsgummin, det är exakt som vanliga kabelgenomföringar men bara lite mjukare gummi. Jag borrade upp fläktarna och tryckte i gummit, senare ska även några skruvar modifieras. I stommen är det nämligen gängat för M6 skruv och frigång för skruvskalle, jag tar då en M6 skruv och svarvar bort gängan så det blir som ett stift på toppen, som sen ska in i gummit på fläkten. På så vis får jag gummiupphängning radiellt. För det axiella kommer kommer radiatorn/fläktarna sitta fast emellan stommen. Jag är lite dålig på att förklara, men det kommer bli glasklart när allt är på plats.

27.JPG
27,5 EF.JPG
Fräsen riggades om för att köra bearbetningen på ändarna. Inget som ger något estetiskt, men rent mekaniskt är det rätt viktigt... :D

28.JPG
Äntligen kan stommen börja monteras! Det saknas ju fortfarande lite grejjer på några stag, men inget som hindrar mig från att bygga ihop stommen och börja passa in radiatorn.

29.JPG
30.JPG
31.jpg
32.jpg
33.jpg
WOOOOH! Stommen ihopbyggd! Finns nog inte så mycket att säga om det mer än att jag är helt extas av resultatet. :D

34.JPG
Vi kan dock inte sluta där!

Ett av de blocken jag visare i början vägde 10kg. Jag kapade av ena sidan med en slitsfräs(blocket var för stort för kapen), från 200mm ner till ~155mm, då sjönk vikten till cirkus 8kg.

Nu var det lite tympligare att hantera i fräsen, så dags för skrotfräsning! Jag skrotade ur mitten av blocket, men jag har sparat endel på sidorna. Jag kör inte tunna och djupa delar så ofta så tog det säkra framför det osäkra, speciellt eftersom ett block var rätt dyrt...

35.JPG
Några timmar senare var tempo 1 klart...

36.JPG
Efter bearbetningen hade jag bearbetat bort 5kg. Sen kapades det sista spillet bort med slitsfräsen, nu är detaljen nere på 1kg... :D

37.JPG
Behövde ju en sån detalj till dock. Några timmar senare var även den framme. Det var dock på tok för sent för att kapa av han med slitsfräsen, det gör jag någon annan dag.

38.JPG
Om ni inte listat ut vad det ska vara till än, så är det en shroud som ska vara mellan radiator och fläktar. Det är på så vis jag ska försöka passa in radiatorn i stommen. Jag gjorde den nån millimeter längre än tänkt bara för jag ska ha lite mån att sänka ner den till rätt mått.


Detta var tyvärr allt för denna gången! Nästa helg kommer jag dock ha fullt upp med att passa in radiatorn. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av tecno »

Mycket spånor blev det ;)
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mr3D »

Naeee, inte sååå farligt. :P

Låg ju lite spån i bingen innan, men detta är annars från 2st shrouds...
IMG_0583.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matteeee
Inlägg: 214
Blev medlem: 24 oktober 2013, 08:49:49
Ort: Saxtorp / Skåne
Kontakt:

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av matteeee »

Det där blir ju grymt snyggt. Vad tror du chassit kostat dig när du är klar? =)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Tekko »

Åt helvete för mycket skulle jag tro, troligen lika mycket äller mer än ett likvärdigt byggt lian li chassi.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mizzarrogh »

Men mindre än ett CaseLabs gissar jag. :)
(om man inte räknar med jobbet då... 8) )
Användarvisningsbild
totteflash
Inlägg: 128
Blev medlem: 1 juli 2011, 00:35:55

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av totteflash »

Snacka om fräs-excess...
Ska du fräsa ut täckplåtarna också?
:roll:
MrIzoard
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 september 2011, 15:33:08
Ort: Göteborg

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av MrIzoard »

Mycket snyggt :tumupp:

//U
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av hyperion »

PORR! Strunt samma vad det kostar! Att ha kul och göra vad man vill = Priceless
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av svanted »

varför inte skippa fläktarna!!
om du har en burk i massiv aluminium så koppla alla varma kretsar termiskt till själva skalet och fräs kylflänsar på utsidan,
det finns ju inget 3vligare än en HELT ljudlös dator...
Skriv svar