PIC JDM Programmeringskort / Labbkort

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

PIC JDM Programmeringskort / Labbkort

Inlägg av Jeppsson »

.
Då var det dax att börja tillverka efter en tid med att läsa datablad och rita schema i diverse program... :)

Projektet går ut på att jag skall bygga ett kort där jag både kan programera och labba med olika PIC-processorer. Kortet är till stor del gjort för ytmonterade komponenter, dels för att få plats med allt på ett "standar" 100*160mm kretskort och för utmaningens skull. :shock:

Kortet ritade jag i Eagle och skickade det till Dalles PCB för tillverkning. Efter 4 dagar så hade jag ett ny etsade kretskortet hemma i brevlådan... :)

Bilden här under är på ovansidan av kortet. (Kretsplacering kommer längre ner)
Bild

Bilden här under är på undersidan av min bil, Eh jag menar kretskortet :D . (Här kommer det endast att sitta ett fåtal motstånd och kondingar)
Bild

Så tillbaka till översidan igen.
Bild

Jag har delat upp kortet i små röda ruter och kommer snabbt att gå igenom de olika ruterna med nummer.

1 - Kraftförsörjning +5V +3,3V
2 - Kraft Output till kringutrustning +5V GND +3,3V
3 - 4st tangentbords knappar
4 - D-SUB för programmering
5 - D-SUB för vanlig RS-232 kommunikation
6 - 74HCT125 3-State Quad Buffers (Aktiveras endast vid programmering, så att inte PIC:en störs vid normalarbete)
7 - MAX662 +12V 30mA Flash Memory Programming Supply. (Chargepump DC-DC converter) Skapar en spänningen som läggs till PIC:ens MCLR-ben så att den går in i programmerings mod.
8 - SP202E Vanlig RS-232 till TTL-nivå omvandlare.
9 - PIC Reset
10 - Kontakt klargjord för LCD-Display (Typ 44780)
11 - LED:ar för indikering av PIC:ens PORTA In/Outputs
12 - ICSP, In-Circuit Serial Programming
13 - SPI (Serial Peripheral Interface)
14 - PIC18F2620
15 - LED:ar för indikering av PIC:ens PORTC In/Outputs
16 - Kontakt för PORTC In/Outputs
17 - LED:ar för indikering av PIC:ens PORTB In/Outputs
18 - Kontakt för PORTB In/Outputs
19 - 74HC08 Quad 2-Input AND Gate, Används för att byta elektrisk nivå på "1":a mellan +5V och +3,3V.
20 - ENC28J60 Microchips Stand-Alone Ethernet Controller with SPI Interface (Arbetar med +3,3V)
21 - Pulse Ethernet Trafo
22 - RJ45 Ethernet kontakt

Som jag skrev i överskriften så är detta en PIC programmerare av JDM typ, programmen som jag skall använda för att föra över koden från datorn till PIC:en är IC-PROG och WinPIC.
Jag har inte provat WinPIC än men det kommer... (IC-PROG stöder inte alla PIC:ar) :x

Nu väntar jag bara på mina komponenter som är under beställning... :(
Innan löddningen kan ta fart... :)

Synpunkter och kommentarer mottages gärna.

Mvh

Jeppsson
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Några frågor...

Hur styrs MAX662 på/av ?

När du ändå lägger ner så mycket jobb, och eftersom du har en rellativt "stor" processor och antagligen tänker utveckla TCP/IP programvara, så kanske ett ICD2 interface skulle kunna vara användbart ?

Kan du koppla port-LED'arna in/ur ?
Var sitter motstånden till LEDarna ?

Trevligt projekt, för övrigt :-)
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

sodjan, motstånden för led'sen ser man direkt. Fyrkantiga kopparöar bredvid dom...

btw, när kommer releasen för skemat? :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Paddarna trodde jag var för SMD LEDs.
Och att hålen var för strappar för att kunna koppla LEDarna in/ut, vilket alltså inte går !?
Det finns ju många lägen där det inte fungerar att ha en LED konstant inkopplad, t.ex för analoga ingångar.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Självklart kan man koppla in och ur LEDarna det kommer att sitta en bygling till varje PORT. Byglingen sitter ovanför ruta 11 och 17 samt till vänster om ruta 15.

Det är vanliga LEDs för det passa bra med en genomdragning där till respektive in/outputkontakt...

Jag är ledsen att jag inte var mer tydlig i min förklaring... :cry:

MAX662 kommer att startas när man slår om switchen som kommer att sitta till vänster om MAX662 (ruta 7) Man kan se tre löddöar... Det är då oxå som man först kan börja använda 74HCT125 som släpper igenom programmeringssignalerna till PICen.

Har funderat på ICD2 men det får det bli i framtiden....
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Har kommit en bit på själva byggandet... :)

Tyvärr så är man inte precis världsmästare på att lödda ytmonterade komponenter...
Men övning ger färdigheter.... :?

Bild
IC-kretsen längst ner till höger lyckades jag vända fel, men löddningen var jättebra innan jag försökte vända på den...
Någon som har något bra sätt att ta loss ytmonterade IC-kretsar??? Har provat med löddfläta utan bra resultat!

Räknar med att bli klar till helgen och då börjar testadet för att se om bygget fungerar! :roll:

/
Jeppsson
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17143
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Varmluft, ta tag i ena sidan av kretsen med en pinsett eller liknande, värm sen benen och chippet runt runt med en minivarmluftspistol. Efter ett tag släpper kretsen.. sen är det "bara" att rensa lödpaddarna med flätan, och montera dit chippet igen!

Det är för övrigt mycket lättare att få snygga lödningar på ett lackat kort än på hemmagjorda, så helt ledsen ska du inte vara!
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Bra tips AndLi har du något bra förslag på minivarmluftspistol eller är det den billigaste man kan hitta på Cheapy, Harald Nyborg eller liknande???
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ett tips: Jag hittade min på Coop Forum (!) Kostade 199kr. Det är ingen "mini", men har riktigt bra värmereglering och många olika munstycken. Märket är "Kellen Tools" och just den här heter "HeatCrafter600".
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17143
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag använder en weller WAD 100

Bild

En trevlig sak, kostar "något" mer än 199 kr dock...
Ansluts till extern kompressor, så det är tyst och fint i labbet!
Temperaturen brukar vara inställd på typ 550 grader..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag brukar att fläska på en del lödtenn på alla ledarna, peta in min lilla skruvmejsel under kretsen och sedan föra lödspetsen fram o tillbaka dill hela sidan flyter varpå jag lyftar sidan lite med skruvmejslen.

Sen får det kyla lite innan jag gör samma sak med den andra sida och efter ett par gånger på varje sida är kretsen antingen fri eller så högt uppe at lödfläta är den rätta grejen.

Jag har jobbat med varmluft, mikrokolv osv (var bla. felsökare på Ericsson i Kumla) men denna metod fungerar bra hemma i verkstaden. Viktigt är att inte använda våld eller för hög temperatur.

Det är i övrigt en sak jag har sett mycket av: "den lödar dåligt, skruv upp för tempen!" när det i själva verket är lödspetsen som är kass. Behöver man mer än 280°C (300°C vid blyfri) för att löda bör man nog fundera på vad man håller på med.

Själv har jag en Weller WSD80 och ett antal olika spetsar till olika ändamål, SMD löder jag med den vanliga på 2½mm bredd! Jag har använd den nålspets som fanns med 1 gång varpå jag köpte en "riktig" spets!
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Försökte nyligen få bort en SOT23/6-IC från ett kort. Slutade med att jag tog två lödkolvar, en på varje sida, och blåste bort kretsen. Roliga var att den faktiskt fungerade efteråt.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Då var jag klar med stora delar av kretskortet... :D

Bild

Nu är det "bara" att plugga i och köra... :? :)

Väntar lite med att installera Ethernet-delen, EthernetControllern (ENC28J60 från Microchip) finns inte att få tag i än! :)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Funkade kortet ?
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Håller på att testa just nu...

Min MAX662 som skall producera +12volt så att µprocessorn går in i programmeringsmode verkar inte fungera! :x

Den skall starta när jag drar slidingswitchen åt höger men den ger inga 12volt inte....

MAX662 har en Shutdown funktion, som jag har tolkat databladet så skall den vara jordad för att fungera!
Skriv svar