Persiennmotor [Planering]

Berätta om dina pågående projekt.
hogge
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:43:03
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

bilder finns på www.palmberg.org/hogge

har många projekt men få som jag har lagt ut :D
Redur
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 september 2005, 01:26:41
Ort: Billinge, Skåne, Sweden.

Inlägg av Redur »

Hogge.
Du har inget kretsschema på hur du byggde den lilla styrningen?
Verkar kul att kolla på. någon pcb och komponentlista.
programmet till pic:en gjorde du det själv?
hogge
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:43:03
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

ska leta i mina arkiv på ritningar och pcb programmet har jag skrivit i pbp det finns många som tycker man ska köra c eller assambler men jag gillar quick and dirty lösningar så kom inte med massor med argument om vilket som är rätt och fel.
Redur
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 september 2005, 01:26:41
Ort: Billinge, Skåne, Sweden.

Inlägg av Redur »

Ja gör gärna det,, verkar vara ett kul projekt att ha i sovrummet och lite annan stans :)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

För ett par år sedan byggde jag en enklare variant av persiennstyrning. Jag drog aldrig upp persiennerna utan jag nöjde mig med att vrida/vinkla upp dom med ett vanligt hobbyservo. Jag styrde det hela från webbservern och emellan satt en PIC/Atmega (minns inte) för att generera pulståg. Fördelen med att ha den kopplad till servern var att jag kunde schemalägga 'uppstigning' och 'läggdags' och även styra den från nallen via WAP. Men som vanligt så var det ett projekt som aldrig blev riktigt färdigt när det gällde snygg installation. När prylarna behövdes till annat rev jag det... Men det funkade ypperligt bra! 8)
zyberzero
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 november 2005, 23:19:34

Inlägg av zyberzero »

Jag har nu konstaterat att jag har persienner, och inte rullgardiner.
Jag ska koppla detta till en dator som kör ett program (självskrivet) för röststyrning, så när jag säger god natt och god morgon till den... Gissa vad som händer ;)

Har nån en länk på nån bra motor (gärna billig, eller man kanske kan sampla(vad det innebär ;P) en sådan?)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Men herregud, sampla en motor! :shock:
Köp ett billigt hobbyservo, finns för under hundringen.
Sedan modifierar du det så det inte tar stopp efter 180 grader.

Ska tillägga att jag är inte religös för att jag använder uttrycket herregud :o
Redur
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 september 2005, 01:26:41
Ort: Billinge, Skåne, Sweden.

Inlägg av Redur »

Cenorpa
Nu är alla inte så smarta som du :) vad innebär det att man samplar en motor?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ordet "sample" betyder bland annat "exempel" eller "smakprov".

I detta fall handlar det alltså om att man får gratisprov av någon viss produkt. Ofta brukar det röra sig om IC-kretsar. Varför detta? Låt säga att ett företag ska göra en produkt som kräver en viss IC-krets, men man är inte 100% säker på att den kommer passa. Så istället för att köpa flera olika sorter för "många kronor"/st så ber man om ett "sample" på några olika modeller av kretsen man behöver. Då vet man med säkerhet vilken som fungerar innan man börjar tillverka en stor serie av produkten.

När det gäller privatpersoner så är det nog vanligast att man samplar de kretsar som man vill prova, men som är på tok för dyra för att köpa till ens projekt. I företagens fall så är det knappast ekonomin som är orsak till att de samplar. Som privatperson är det dumt att sampla allt man ser. Om kretstillverkarna tröttnar på alla privatpersoner så försvinner möjligheten för alla hemmabyggare och det vore inte kul.
Skriv svar