Persiennmotor [Planering]

Berätta om dina pågående projekt.
zyberzero
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 november 2005, 23:19:34

Persiennmotor [Planering]

Inlägg av zyberzero »

Hej!

Jag har som teknikarbete i skolan påbörjat ett system med ett reläkort samt röststyrning och kom på att det skulle vara tufft om jag kunde dra ner persiennerna genom att ge ett kommando till datorn som styr det hela.

Jag sneglade för på ett Lego Mindstorms kit, men den motorn är nog tyvärr lite kass för att orka köra upp och ner persiennerna.

Det jag behöver hjälp med är:
Vilken konstruktion jag ska ha för att kunna dra upp och ner persiennerna och vad för typ av motor jag behöver.

Någon som har ett tips, eller kanske kan knuffa mig i rätt riktning?
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

En vindrutetorkarmotor skulle kanske kunna hjälpa dig?

Jag har haft planer på att göra nåt sånt länge nu... Började med att göra lite vikter så att det blev lite lättare men så orkade jag aldrig fixa någon motor. Det får bli ett senare projekt i livet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26401
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

torkar motor eller ett moddat RC-servo. Tar du ett RC.servo så sllipper du bygga motorstyrning. Jag har viktat mina persienner med 33cl flaskor. Det funkar bra. Jag kär visserligen mina manuellt.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

...så normala RC-servo orkar dra upp persioennerna, om man nu vill ha motvikter hängande i fönstret, som danei!? :humm:
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

12V borrmaskin från Jula för 99kr.
Då får du motor, växellåda, fartregelering och momentspärr. Det är ganska lätt att montera en axel eller en trumma.
zyberzero
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 november 2005, 23:19:34

Inlägg av zyberzero »

Hej igen,
Jag har varit bortrest dem senaste dagarna och tyvärr ej haft möjlighet att svara förrän nu.
Min persienn är av udda karaktär, det är en "kedja" man drar i, och man drar "runt" hela tiden. Jag ska posta en bild när jag hittar digitalkameran, för jag är lite dålig på att förklara :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30009
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är inte så att det är en rullgardin? För det är det enda jag sett med en sådan kedja som går runt runt.
zyberzero
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 november 2005, 23:19:34

Inlägg av zyberzero »

Det kan det vara. Jag har ingen vidare koll på vad allt heter =)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Det gör det nästan enklare att styra. Bara ett hjul som snurrar.

Skulle vilja ha som en klätrande på snöret till mina rullgardiner av samma typ som dig. Så att själva tyngden drar dom upp eller ner. Frågan är om fästet klarar vikten.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det finns persienner med sådant snöre som du sa. (snöre med gjutna plastkulor på?)
Dom brukar vell tyvärr gå lite trögt/hackigt runt. (iaf de jag dragit i)

Frågan är om man inte kan försöka få bort hela snöret och driva direkt på axeln.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Mina har inte kulor på och rullar ganska lätt. Det ska inte vara lätt, det ska se snyggt, häftigt, ut!
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

zeus: Är dom från IKEA? Jag har sådanna och dom korvarsig ganska lätt högst upp.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Ja, från ikea. Hur mennar du att de korvar sig? själva gardinen eller snöret?

Ibörjan gick gardinen in i kanten, men det har slutat efter att jag drog rätt det hela.
hogge
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:43:03
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

jag har gjort om en vanlig rullgardin till motor drivning som jag sköter med en vanlig sony fjärr ska ta några bilder å lägga ut
rullgardinen gick sönder fjäder for åt fanders så jag tog bort allt och satt en liten 12v motor och sedan tog jag en pic som styrde den har inga gränslägen men det är lugnt ändå den går bara i topp och snurrar runt så det gör inte så mycket .

Hogge
zyberzero
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 november 2005, 23:19:34

Inlägg av zyberzero »

Ta gärna några foton! Om du har tid och ork som maila dem till mig:
zyber_zero@hotmail.com :)
Skriv svar