Årets julbygge - en Nixie-klocka

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

GIVE TO NIKLAS!

*skickar sublimala meddelanden*
Atma-n
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 januari 2004, 19:50:12

Inlägg av Atma-n »

Var kan man köpa dessa vackra nixierör? Vad kostar de ungefär?
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

jag citerar ett tidigare inlägg
Här: http://www.fragjanzuerst.de/eindex.htm

Denna firma har de rör jag använder (IN-14) för knappt 50 kr/st (4.29 Euro). Jag köpte dock mina hos http://www.sphere.bc.ca/ innan jag visste att den tyska sidan fanns.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Fragjanzuerst eller eBay.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Status Nixie Clock 2:

Displaykortet med alla drivare klara och testade. Det går att tända valfri siffra med endast 16 anslutningar. Detta skall ner till 7 anslutningar mot AVR'en (använder 2 st 4028 för detta ändamål).

Logikkortet under uppbyggnad - all matningsspännig, jord samt allt som inte har med portarna att göra är klart (kristaller, ISP-kontakt, osv...). Kortet blir nog klart inom några dagar. En ISP-kabel för programmeringen skall också tillverkas.

Har installerat AVRStudio 4 och börjat med programmet som skall styra klockan. Detta är den mest tidsödande biten - jag måste samtidigt lära mig en ny assembler. Eftersom jag tidigare bara kört Motorola (68k, 68HC11) känns AVR-assemblern lite bak-fram med sin Intel-ordning på operanderna. Men det är en vanesak.
Sebastian
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 juli 2003, 21:13:36
Ort: Ljusdal, Gävleborgs län.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

ä inte en mcu lite överdrivet för en klocka? eller tänker du läga in temp o sånt?
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Snarare underdrivet, hihi. Den kan ju göras mer kompakt med en mikrokontroller å eftersom den ska in i en datorlåda kan det vara bra.
Sebastian
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 juli 2003, 21:13:36
Ort: Ljusdal, Gävleborgs län.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

Jo men det finns ju integrerade klockkretsar som har allt utom drivare av nixierören...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Konstruktionen blir betydligt kompaktare med MCU jämfört med diskret logik. Ur ekonomisk synvinkel vinner MCU-varianten eftersom få komponenter gör mycket jobb. All logik ligger i mjukvaran. Dessutom har mitt bygge en stor fördel - inga udda komponenter behövs. Allt går att köpa på Elfa (förutom rören). Sedan, med mjukvara kan man lätt ändra och lägga till funktioner som annars skulle vara omöjligt i en diskret konstruktion (eller med specialkretsar).
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Illuwatar

Tips till Nixie Clock 2:
Eftersom MCU nästan är overkill att bara ha som klocka så kan du väl passa på att lägga in datum också på något smidigt sätt? Skulle ju passa fint att visa datumen med rören på formen ÅÅ-MM-DD.

Frågan är bara hur man som smidigast växlar mellan att visa datum och tid. Eventuellt en knapp på panelen?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Personligen tycker jag inte att det är overkilll att använda en MCU till en klocka... säg att du tar en PIC av 8:a pinnars varianterna så är det ju gjort... dem kostar ju i stort sett inget heller...

Det hade varit ganska fräscht att trycka på en knapp och ÅÅ-MM-DD visades... det skulle jag kunna tänka mig att hålla med om att det skulle vara helt okej och bara ett sett att utnyttja det faktum att det är en MCU som styr att... men allt utöver det tycker iaf jag är overkill...

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26418
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad är en PIC då?
Det heter "de kostar..." Inte för att jag är bra på svenska men det är ett konsekvent fel du gör.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

"Vad är en PIC då?" Antar att du försöker påpeka att det är en MCU... varför vet jag dock inte... jag skrev att jag inte tyckte det va overkill... och att han kunde ta en PIC som bara har 8:a ben vilket skulle medföra väldigt stor storleksskillnad och i pris hänseende vilket motiverar användandet av en MCU...

"konsekvent fel du gör" - Jag vet... :roll:

//Rille
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Eftersom jag använder en DS1302 som tidsbas är det inga problem att få fram både tid och datum. Valet att använda en separat tidskrets kom upp när jag insåg att klockan måste fortsätta gå när PC'n är avstängd...;)

Jag valde AT90S2313, så någon PIC blir det inte. Benantalet på denna räcker precis till det jag behöver (7 pinnar till multiplex av displayen, fyra för knapparna samt tre till DS1302, en pinne är kvar ifall det behövs till något senare). Fyra knappar utgör "användargränssnittet", så det är inga problem att kunna ha en till att välja tid eller datum. Allt sådant kommer ligga i mjukvaran.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26418
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

det finns 5V i en ATX burk även när datorn är avstängd. Men om man vill kunna bryta strömen till burkan kan det ju vara bra
Skriv svar