Årets julbygge - en Nixie-klocka

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Sprayen säljs endast över disk i Kjells butiker och det finns ingen sådan i Stockholm. Hur funkar den för den delen? Som en skyddande lack eller som ett rengöringsmedel (spraya på - torka av)?

Hade trälåda som backup-plan ifall plexikapningen inte skulle fungera. Men jag föredrar att ha elektroniken synlig i detta fall.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Sprayen säljs visst via internetbutiken på http://www.kjelloco.se

Här är ett utdrag ur faktan om produkten:
Förhindrar uppkomst av statisk elektricitet. Används för rengöring av bandtransport (tonhuvuden, videotrummor), mm. Förhindrar statisk uppladdning av plastytor. Bildar en extremt tunn (kemiskt ren) skyddsyta. Långtidsverkande. Används med fördel i kombination med SoftClean SR (18313).

Artnr 18309 pris 59:- 200ml


Här finns databladet: http://www.kjelloco.se/teslanol/pdf/18309.pdf
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

18220
Antistatspray
--------------------------------------------------------------------------------

Förhindrar effektivt elektrisk statisk uppladdning. För panelinstrument, diabilder, apparatlådor, datorer mm. Flaskans nettoinnehåll: 200 ml.
FARLIGT GODS. Säljs endast i våra butiker.
Jag tycker det står att det inte skickas...

18309 verkar inte ge permanent antistatskydd, verkar mer som ett slags rengöringsmedel. Någon som har testat 18220 och/eller 18309?

Ni som har plexichassin till era PC, är det stora problem med statisk elektricitet?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Nu är klockan till sist klar. Här är resultatet:

Bild

Bild

Bild

Jag har dock inte slutat bygga med Nixies - version 2 av klockan är under konstruktion. Denna gång skall en AT90S2313 sköta logiken och den skall passa i en 5.25"-plats i PC'n.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

snyggt
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Ritkigt snyggt...

Har inte läst hela tråden, kanske har missat det...
Men hur funkar dom displayerna? Ligger det ett lager för varje siffra på nått sätt? eller hur funkar det??
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Illuwatar skrev:Nixie-rör är egentligen en slags glimlampa. Inuti röret (som är fyllt med någon ädelgas) finns en anod och tio katoder (en för varje siffra). Katoderna har formen av de olika siffrorna (0 - 9). När man lägger en spänning (> 90V) på anoden och jordar en av katoderna kommer motsvarande siffra att lysa (gasen runt katoden joniseras när elektronerna lämnar katoden). Genom att välja katod väljer man vilken siffra som skall visas. Det finns även Nixies med symboler och av segmenttyp som kan visa bokstäver.
Orkar inte skriva samma sak en gång till, så det blir citering istället.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

HAHA, vad tänker jag med, läste mitt gammla inlägg o skrev ett likadant... har nog sovit för lite... Förlåt för den jobbiga repiteringen...

Vad jag tänkte fråga var varför lådan e större en själva klockan? Och hur stor e lådan?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Go Illuwatar! Go Illuwatar! Go Illuwatar! Go Illuwatar! *nynar*
Stabilt som fasen... skön klocka om ngt... gott att du bevisar att det mest går att göra med lätta standard logik krestar med... sen att det är grymma Nixie rör skadar ju inte heller... Keep it up!

//Rille
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Illuwatar

Hur är det egentligen med glödtrådaran(?). Tar det inte tid för dem att börja glöda? Hur fungerar det då med sekundvisarna?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är inte glödtrådar. Det är gasen i katodernas omedelbara närhet som joniseras och när de (gasatomerna) återgår till sitt normala tillstånd exiteras energi i form av fotoner, har jag för mig... :humm: Det är mao ingen fördröjning mellan släckt och tänt

[med reservation för felaktigheter :) ]
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

NSR_Martin skrev:Vad jag tänkte fråga var varför lådan e större en själva klockan? Och hur stor e lådan?
Det är nog mest av ren slöhet - bottenplattan är nämligen okapad. Classe Oh säljer dessa 8mm plexi i 20 x 15 cm bitar. När jag började bygget tänkte jag inte kapa själv utan be någon annan göra det åt mig. För att förenkla det hela behöll jag originalbredden på plattorna. Sedan är det trots allt en prototyp.

Här är lite försmak av vad som komma skall - Nixie Clock för PC:

Bild

Bild

Dessa rör än IN-17, 9 mm stora siffror och man ser dem från toppen (till skillnad från IN-14 där man såg siffrorna på sidan av röret). Detta kan man säga var föregångarna till dagens LED-displayer.
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

fan va nice !
Jag ska beställa 6st nixie rör nu.
kommer du göra något pcb schema?? lr ska du köra med labbkort ??
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Ser jävligt snyggt ut! :tumupp:
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Snyggt som attan!
Skriv svar