Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Berätta om dina pågående projekt.
bqt
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av bqt »

MattisLind skrev:
bqt skrev:Någon frågade om format för PDP-8. PDP-8 skrev block med 129 12-bitars ord, eller 86 18-bitars ord per block. Alla andra maskiner skrev block med 128 18-bitars ord (PDP-7,9,15, PDP-10 och PDP-11).
Hej Johnny!
Den där 129 ords lustigheten för PDP-8 hittade jag i TC01 manualen. Det var ju för att det måste vara jämt delbart med tre för att passa strukturen med sexbitars mark codes. Men det där med 128 18 bits ord för PDP-7, -9 -15 hade jag inte koll på. Men en PDP-11 / TC11? Kastar den helt sonika två bits i varje ord eller? Och PDP-10 har alltså 64 36 bitars ord per block om jag förstår saken rätt?
Hej. Delbart med 6*3. Hade det bara varit ett krav att det är delbart med 3 så hade ju 12 gått fint, och alla multiplar av det.
Men det är som du säger. Mark-spåret har 6-bitarskoder, och för varje bit i Mark så har du 3 bitar data. Därför blir ett datablock alltid en multipel av 3*6, eller 18 bitar, som sagt.

Och ja, på en elva så slänger man helt enkelt bort två bitar i varje ord hela tiden. Det finns funktioner i TC11 för om du vill få ut alla 18 bitarna med. Vill jag ju ha, om man vill läsa ett band från någon 18-bitarmaskin, t.ex...

För PDP-10 blir det 64 ord, ja.
Hur är det med LINCtape? Jag läste på lite om PDP-12 och det verkar som om det finns lite olika val när det gäller banden för den. Det verkar som man kunde köpa en option som gjorde det möjligt att läsa DECtapes på en PDP-12. Ett antal moduler som skulle stoppas in i maskinen för detta. Vet du något vad som skiljer LINCtapes och DECtapes? Använde LINC, LINC-8 och PDP-12 samma format?
Jag har inte 100% koll på LINCtape, men såvitt jag fattat saken, så är dom likadana. Men det normala för LINCtape var att man körde banden från höger till vänster, till motsats från DECtape. Så på en LINCtape har du den "fasta" rullen på vänster sida. Men om jag fattat saker rätt så ska man kunna läsa en LINCtape på en DECtape. Med reservation för att man kan behöva fippla med bittar i minnet.

Jag tror alla LINC använde samma tapeformat, men om igen, det är bara vad jag tror. Helt säker är jag inte.
bqt skrev:Angående SELECT - Jag ser att du (ni) har en TU55 med bara en drive på. Kan vara värt att tänka på att det även finns TU56, som har två drivear. Då blir SELECT väldigt relevant...
Interfacet är annars detsamma. Har man en kontroller kan man plugga in både TU55 och TU56. (Fast inte samtidigt såklart.)
Bra att du nämnde det! Det är klart vi ska stödja TU56 också! Vi måste alltså minst ha två select signaler!
Jag trodde det bara var en select-signal, som valde mellan vilken av bandarna som var aktiv. Men mitt minne är luddigt nog att det nog
ska kollas...
bqt skrev:Ett trick man ibland sysslade med på DECtape var att trycka in lite fler block än "standard" på bandet. När man formatterar så skrivs även klock-spåret, men för alla andra operationer så är ju klockspåret det som håller data på plats. Så, när man formatterar så kan man lite artificiellt göra att bandet går lite långsammare (tänk finger på rullen). Då blir klockan skriven med lite högre densitet, och vips kan man få in lite fler block på ett band.
Vilken fuling. Då skulle även den 60Hz TU55 jag har kunna göra att jag får in fler block på bandet...
Javisst. Bara att bromsa lite vid formatteringen, eller få motorn att köra långsamma på något annat sätt, och formattera på.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av MattisLind »

bqt skrev:Hej. Delbart med 6*3. Hade det bara varit ett krav att det är delbart med 3 så hade ju 12 gått fint, och alla multiplar av det.
Men det är som du säger. Mark-spåret har 6-bitarskoder, och för varje bit i Mark så har du 3 bitar data. Därför blir ett datablock alltid en multipel av 3*6, eller 18 bitar, som sagt.
Du tänker på 3 bitars ord (lines) eller hur? Jag tänker att blocklängden för en PDP-8 måsta vara en multipel av tre 12 bitars ord för att fungera. Dvs tolv 3 bits ord (lines) eller 2 stycken 18 bits ord eller 36 bitar...
bqt skrev:Jag har inte 100% koll på LINCtape, men såvitt jag fattat saken, så är dom likadana. Men det normala för LINCtape var att man körde banden från höger till vänster, till motsats från DECtape. Så på en LINCtape har du den "fasta" rullen på vänster sida. Men om jag fattat saker rätt så ska man kunna läsa en LINCtape på en DECtape. Med reservation för att man kan behöva fippla med bittar i minnet.

Jag tror alla LINC använde samma tapeformat, men om igen, det är bara vad jag tror. Helt säker är jag inte.
Det var det här jag tänkte på som jag inte riktigt förstår:
Bild

från detta dokument.
bqt
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av bqt »

MattisLind skrev:
bqt skrev:Hej. Delbart med 6*3. Hade det bara varit ett krav att det är delbart med 3 så hade ju 12 gått fint, och alla multiplar av det.
Men det är som du säger. Mark-spåret har 6-bitarskoder, och för varje bit i Mark så har du 3 bitar data. Därför blir ett datablock alltid en multipel av 3*6, eller 18 bitar, som sagt.
Du tänker på 3 bitars ord (lines) eller hur? Jag tänker att blocklängden för en PDP-8 måsta vara en multipel av tre 12 bitars ord för att fungera. Dvs tolv 3 bits ord (lines) eller 2 stycken 18 bits ord eller 36 bitar...
Mnja, jag tänker bitar... Inte ord... Block måste vara i multiplar av 18 bitar. Om vi skulle prata om 3-bitars ord, så skulle ett block behöva vara i mutiplar av 6 ord. Notera alltså att ett block på en PDP-8 inte behöver vara någon multipel av 3 12-bitars ord, men om du inte vill ha något spill på slutet, så måste antalet 12-bitars ord vara delbart med tre, ja. Ett block på en PDP-8 skulle kunna bestå av bara ett ord, med 6 "slösade" bitar på slutet. Det skulle vara helt giltigt. Det är fortfarande en multipel av 18 bitar. Och multipel av 18 bitar är det hårda kravet på block på grund av den fysiska layouten på band. Hur du sedan klämmer in 12-bitars ord, eller 16-bitars ord, i detta, är en en sak mellen dig och din kontroller. :)
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av MattisLind »

Det spelar förstås ingen roll och jag har inte provat i verkligheten så jag kan inte veta men jag noterar att TC01 manualen specar att man måste ha blocklängd delbart med 3 i 12 bitars ord.

Bild

Det kan ju vara en begränsning i TC01 kontrollern som är anledningen förstås.

Jag har för övrigt fortsatt att undersöka skillnaden mellan LINCtape och DECtape och inte kommit längre än till att i en PDP-12 behöver man stoppa i en M216 flip-flop modul i slot C32/C33 för att stödja DECtape. Det kan ju inte vara så otroligt stor skillnad när man kan implementera det hela med en modul. Kanske bara är ett sätt att köra bandet åt andra hållet som du skrev.

Annars har det inte hänt något här, men Anders sitter och ritar på schemat för fullt!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av anders_bzn »

Ja, jag ritar.

Schemat:
logic1.pdf
Schemat är klart, om man bortser från skrivfunktionen.

Kortet:
Logic1.png
Allt kommer få plats, ännu så länge. Jag ritatde till en tom del av kortet som visar hur mycket mer plats man får om man förlänger kortet till 15cm och inte standard längd. 15cm är ett magiskt mått om man beställer kort på seeedstudio. Sedan ökar man en storlek på kortet och prislappen. Skulle tro att man klarar sig bra med ett 15cm långt kort även om man skulle rita in skrivfunktionen.

Jag måste nog göra en effektbudget, jag tror att de 2x1A som nätdelen klarar på -5/+5V är extremt överdimentionerat. Här skulle man nog spara en del plats. Fast DEC-prylar är ju ofta byggda robust.

EDIT: De liggande komponenterna tar plats, men höjden är begränsad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bqt
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av bqt »

MattisLind skrev:Det spelar förstås ingen roll och jag har inte provat i verkligheten så jag kan inte veta men jag noterar att TC01 manualen specar att man måste ha blocklängd delbart med 3 i 12 bitars ord.

Bild

Det kan ju vara en begränsning i TC01 kontrollern som är anledningen förstås.
Det är nog en begränsning i TC01. Jag sulle tro att jag lätt kommer runt det med en TD8E...
Men frågan är mest akademisk. Man lär ju inte börja pilla med andra blocklängder idag i alla fall...
Jag har för övrigt fortsatt att undersöka skillnaden mellan LINCtape och DECtape och inte kommit längre än till att i en PDP-12 behöver man stoppa i en M216 flip-flop modul i slot C32/C33 för att stödja DECtape. Det kan ju inte vara så otroligt stor skillnad när man kan implementera det hela med en modul. Kanske bara är ett sätt att köra bandet åt andra hållet som du skrev.

Annars har det inte hänt något här, men Anders sitter och ritar på schemat för fullt!
Det borde nog vara något mer än bara riktning, då en DECtape redan standard ska kunna köra i båda riktningarna. Men du har en poäng i att vad det än är, så måste det vara gansa lite, för ett flipchip har inte så mycket funktionalitet på sig. Kanske någon inverterare eller något?

Hoppas att select blir rätt för om man har en TU56 också...
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av MiaM »

Det kanske kan vara bra med mätpunkter på kortet?

Om du lägger in sådana så kommer det visa sig att det fungerar direkt och du inte behöver dem. Om du inte lägger in dem så kommer det visa sig att du kommer sakna dem. Därför är det bästa att lägga in dem; då kommer kortet fungera direkt. :mrgreen: :wink:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av anders_bzn »

Jag förstår inte vitsen med mätpunkter på detta kortet. Alla signaler går ju på antingen ovansidan eller undersidan och inte i något internt lager. Dessutom så är ju nästan alla komponenter hålmonterade och av den anledningen lätta att mäta på. Behöver man komma åt bra och mäta får man väl sätta kortet i ett förlängningskort.

Jag räknade lite på hur mycket ström som kommer att gå åt. Det visar sig att kortet kommer att dra mest på +5V, kanske uppåt 75mA. Sen kommer det dra massor på -15V (1A stötvis) när vi skriver på bandet, men det är en spänning som inte stabiliseras på kortet.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av MiaM »

Det beror väl på hur fumlig man är när man mäter. Jag tycker det är lite lagom läskigt att sätta en probe på någon pinne på en DIL-kapsel, risken är ju inte försumbar att man råkar kortsluta två ben mot varandra. Fast jag tillhör väl inte precis toppskiktet när det gäller den typen av motorik...
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av MattisLind »

Gorgus skrev:(Får man vara så fräck att man ber om en film på det hela när det fungerar sen?)
Så nu har jag fnulat ihop ett litet labbkort med en AtMega som via serieport kontrollerar drivens signaler. Här är ett kort videoklipp på när det snurrar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av anders_bzn »

Jag får kontra lite, det behövs bilder!

Först en bild från min labbbänk. Efter lite strul med glapp i kopplingsdäcket så fick jag igång en TU55:a. Jag fick även igång en andra TU55:a. Den tredje som jag har saknar ett kort och har flera lösa sladdar så den stuntade jag i ännu så länge.
DSC_3077.JPG
Detta är TC-02, tape controllern till PDP-9. Jag tror att TC-01 som är till PDP-8 är liknande, är det TC-01 som är till PDP-12? Det känns som om det skulle kunna vara något modernare.

Denna har säkert suttit i ett eget rack ihop med de tre TU55:orna (om alla varit till PDP-9:an) tillsammans med en nätdel. Jag skulle gärna få tag på ett tomt DEC-rack att sätta dessa prylarna i. Det ska vara av den gamla sorten och inte ett "modernt" som jag har till PDP-8a. Saknar även racksidorna, men chansen att hitta ett par av dessa är nog bara aningen större än det var att jag fick PDP-9:an.
DSC_2897.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Jag tror att TC-01 som är till PDP-8 är liknande, är det TC-01 som är till PDP-12? Det känns som om det skulle kunna vara något modernare.
TC01 är till PDP-8. Men det fanns även en modernare, TC08 som var gjord i TTL med lila M-moduler för att passa bättre med PDP-8/L och PDP-8/I. PDP-12 har en helt egen kontroller som är en integrerad del av processorn.
anders_bzn skrev:Denna har säkert suttit i ett eget rack ihop med de tre TU55:orna (om alla varit till PDP-9:an) tillsammans med en nätdel.
Ja. så var det säkerligen. Fast det var nog bara två TU55 till 9:an ursprungligen. De två PDP-12orna hade två var.

Jag hade en del problem med G850-korten. Ett kort hade trasig likriktarbrygga och det andra var lite skumt i övrigt. Fungerar dina?

Jag ser att du kör med originalkondingar :D
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1998
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av Gorgus »

MattisLind skrev:Här är ett kort videoklipp på när det snurrar.
Tack! :tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av anders_bzn »

Jag har ritat vidare på nivåkonverterarkortet. Det blev med optokopplare, det sparade på antalet komponenter. Jag har ritat till två små kondingar på kortet också mellan +5V och GND samt -3V och GND. Set det vettigt ut?
levelconverter.sch.png
levelconverter.brd.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av anders_bzn »

Jag har ritat lite på skrivkretsen. Den är tagen från G888 kortet http://svn.so-much-stuff.com/svn/trunk/ ... /G888A.pdf

Jag har bara ritat upp halva transistorkopplingen. Man behöver två för att kontrollera ett spår så det blir ganska många komponenter av dessa.
write_circuit.jpg
Jag tog bara två transistorer för att få symbolen, möjligen kan BC557 faktiskt fungera. T6 (ritad som BC547) behöver vara något annat. Jag har analyserat kopplingen en aning men förstår inte hela.

Kopplingen runt Q2 är för att kunna slå på basen till T6 trots att T6 ligger i det negativa potetialområdet. Man vill hålla emittern på Q2 på ~3V så att en TTL drivare säkert har högre potential som "1":a så man kan stänga Q2. Jag tänker att en LDO mot 5V för alla fem skrivkretsar borde spara massor av komponenter.

T6 slår av/på ström genom las/skrivhuvudet, ca 200mA. D22 och D23 borde göra att man säkert kan stänga T6.

D21 borde göra att ström inte kan flyta baklänges genom läs/skrivhuvudet.

Jag tror att C31 hälper till att få T6 att öppna snabbt, frågan är om den behövs om man väljer en snabbare transistor.

Varför kopplingen med D27 finns har jag inte listat ut. Man har av någon anledning också delat bas-motståndet i två till andra sidan på dioden. Är det någon som kan förstår vad denna kopplingen gör. Jag kan kopiera den rakt av men vill veta varför den finns där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar