Sida 1 av 4

PWM värmedyna(12V) till en ATV.

Postat: 23 januari 2015, 13:24:24
av foppa
Hej alla glada.
Håller på med ett litet Pic projekt.
Det är en pic kontrollerad PWM värmedyna(12V) till en ATV.
Har kopplat upp allt på labbdäcket och fungerar bra.
Har nu ritat upp det och fixat till pcb layouten.
Ritar i Proteus
2 frågor!
Varför ritar inte proteus ut koppling på ben 20 på pic16f690 i pcb layouten.
Samt kan nån kolla av min ritnig och se om den är rätt ritad.
Vill inte göra en beställning på krestkort och så visar det sig att jag har ritat fel.
:oops:

John

Re: PWM värmedyna(12V) till en ATV.

Postat: 23 januari 2015, 13:36:56
av Icecap
Lite småsaker:
Kolla på ULN2003A (t.ex. 73-799-97) Du kan spara många transistorer med den och väljer du den ytmonterade versionen blir det en hel del mindre plats. OK, den kan bara driva 7 utgångar så du går ta två.

Vad jag kan se finns det en anslutning till pinne 20 på PCB-delen, du har dock vald så sjukt dumma färger att det är mycket svårt att se.

Om det är rätt ritat eller inte kollar programmet - eller menar du att det är scheman som ska kollas?

Och är det scheman är det en sak som skriker fram: ingen avkopplingskondensatorer, ingen ingångskondensator och inget polaritetsskydd. Polaritetsskydd är mest en "bra att ha" men man kan överleva utan. Om någon vänder polariteten fel på fordonet är det ju ändå så mycket annat som eldas upp att det inte betyder något att denna regulator åker all världens väg också.

Re: PWM värmedyna(12V) till en ATV.

Postat: 23 januari 2015, 13:42:39
av foppa
Syftar på schemat.
Programmet funkar samt jag har kopplat upp det i ett labbdäck.
fungerar fint.
:D

Re: PWM värmedyna(12V) till en ATV.

Postat: 23 januari 2015, 14:03:27
av Icecap
Och med det menar du att det inte behövs avkoppling? I så fall: lycka till! Du kommer att behöva det! Läs gärna databladet för den valda regulatorn. Väljer du att vara utan är det såklart ditt val men slutresultatet blir rimligt säkert avbränd elektronik.

Sedan kan man ju undra varför du vill ha en µC utan inbyggd oscillator. Ett kristall är skör och tål inte mycket rent fysisk, det går lätt sönder helt enkelt så att ha det på en ATV är att tigga och be om problem.

Hade du vald en nyare µC och kanske ytmonterat kunde du minska storleken en hel del, dels vid att ha en mindre kapsel och dels vid att spola kristallen och belastningskondensatorerna.

Lade du till en vettig drivning av bar-graph'en kunde du spara plats, få en mer logisk dragning av ledningar osv.

Men det är ditt val om du vill ha en bit junk eller en stabil enhet, nu har du fått lite information och kan klanta dig allt du vill.

Re: PWM värmedyna(12V) till en ATV.

Postat: 23 januari 2015, 14:41:12
av Glenn
Att skippa avkopplingen låter ännu summare när den ska sitta på ett fordon.

Re: PWM värmedyna(12V) till en ATV.

Postat: 23 januari 2015, 17:41:48
av foppa
Oj nån som har vaknat på fel sida idag.
Jag är glad att ja fått det att funka.
Är en glad amatör.
Men ni kan gärna rita ner dom ändringar som ni tycker att jag ska ha.

Det skulle uppskattas.
John

Re: PWM värmedyna(12V) till en ATV.

Postat: 23 januari 2015, 17:58:07
av Icecap
foppa: ingen här har vaknat på fel sida - men du har inte gjort ditt arbete!

Läs databladet för spänningsregulatorn! Kolla vad som rekommenderas för rätt koppling och stabil drift.

Att det råkar fungera på labb-platta betyder inte att det fungerar i mönsterkort! En labb-platta har en hel del strö-kapacitanser som till viss del kan stabilisera ett kretslopp.

Ett antal medlemmar i detta forum har sett resultatet av en 78xx utan nödvändig avkoppling och det har inget med att vakna på fel sida eller inte.

Att vara amatör betyder att man inte tjänar pengar på det man gör, det har inget med att göra att låta bli att kolla att sakerna faktisk kan fungera stabilt. Det finns amatörer som är blixtrande duktiga medan vissa professionella borde ha aktiv dödshjälp.

Ska du designa något som ska bli en "produkt" ska man såklart gärna bygga en prototyp och testa att det kan fungera. Det har du gjort.
Sedan kommer det frågor som:
* Vilka temperaturkrav finns?
* Ska det tas hänsyn till det fysiska? Är det en bak-timer till fast montage i köket kan de fysiska krav (skakningar osv.) vara mycket lägre än om grunkan ska sitta på en ATV.
* Är alla ingående komponenter kopplat så som tillverkaren rekommenderar? Detta punkt är ett mycket ofta översett punkt - och du har inte ens brydd dig om att kolla. resultatet ville med stor sannolikhet bli att ditt fina nylödda kretskort ville starta upp, blinka lamporna - och eldas upp inom ett par timmer som bäst.

Om det är ditt mål att bygga elektronik som går sönder är det OK - men jag har den känsla att du faktisk vill göra en fin, stabil och välfungerande grej och ska du få gjort mönsterkort är det ju tal om en viss seriestorlek.

När det är tal om serier är det inte sällan att vänner, vänners vänner osv. köper för ett rimligt pris - och när sedan det eldas upp 10-15 enheter inom vänkretsen blir ditt rykte ganska skamfilat - samt att du ju får återbetala osv.

Så råden vi ger är inte för att du ska påstå att det fungerar minsann utmärkt utan - men för att du nu har en chans att göra rätt och spara många bekymmer bort.

Återigen: du väljer helt fritt vad du vill göra - men ber du om råd och sedan skiter i dom är du faktisk ganska otrevlig. Kan du däremot argumentera mot råden på ett vettigt sätt lyssnar iaf. jag gärna, man kunde ju riskera att lära sig något.

Re: PWM värmedyna(12V) till en ATV.

Postat: 23 januari 2015, 18:13:46
av foppa
Skönt att höra.
Då är det bara jag som har tolkat fel.
sitter på pizzerian. Ska kolla igenom det du skriver lite bättre senare.
Tills dess.
Ha gött

Re: PWM värmedyna(12V) till en ATV.

Postat: 23 januari 2015, 22:12:25
av foppa
Ok några punkter.
Du skriver avkoppling mot 78xx ,vad menas med det(avkoppling) har inte hört talas om det.
Vad är det jag ska kolla efter när det gäller databladet för spänningsregulatorn.
Vettig drivning av bar-graph'en tips tar jag gärna emot men jag förmodar att det är denna du syftar på ULN2003A
Om pinne 20. Den har jag fått rita dit manuelt. Netlisten har inte ritat ut den.Varför vet jag inte kanske nån kan svara på den.
Är det så att nån vill rita om hela projektet så är ok.(Kanske man lär sig nåt mer)
:D

Re: PWM värmedyna(12V) till en ATV.

Postat: 23 januari 2015, 22:20:24
av Icecap
Du behöver inte att höra om avkoppling, du behöver läsa databladet.

Databladet finns t.ex. hos ELFA (Kolla här)
Läs det och kanske speciellt sid 5, figure 4.

Re: PWM värmedyna(12V) till en ATV.

Postat: 24 januari 2015, 03:23:18
av CPMS
Både pinne 1 och 20 fattade på U2's kretsschema så då vet inte programmet vart dom ska kopplas och dom får ingen anslutning i ratsnest.

Det konstiga är att pinne 1 är kopplad på pcb-layouten, har du kopplat den manuellt?

Öppna och editera in dom saknade pinnarna på U2 i kretsschemat, koppla dom dit dom ska på kretsschemat så ska dom komma upp i ratsnest.

Re: PWM värmedyna(12V) till en ATV.

Postat: 27 januari 2015, 10:11:27
av Folxam
Icecap skrev:/../ du har dock vald så sjukt dumma färger att det är mycket svårt att se.
/../ Men det är ditt val om du vill ha en bit junk eller en stabil enhet, nu har du fått lite information och kan klanta dig allt du vill.
Det kan ju vara ovanstående citat som uppfattas som att Herr Iskeps vaknat på fel sida ;)

Tonen på detta forum är ofta onödigt hård, men nykomlingar bör försöka se igenom det och suga i sig av den faktiskt mycket kompententa kritik de får.
Det skulle kanske vara lite mjukare ton om man såg över sitt ordval innan man klickade på "Skicka".

Re: PWM värmedyna(12V) till en ATV.

Postat: 27 januari 2015, 12:09:01
av Castor
Op har 160 inlägg o borde veta vad som gäller. Ibland undrar jag varför vissa inlägg
får svar öht, någon får en ide o frågar här: hur ska jag göra för att få det att fungera
utan att göra någon egen ansträngning. Rimligt är väl att söka lite på nätet o ev
koppla ihop något eller testa ett program o själv försöka lösa problemet först.

Re: PWM värmedyna(12V) till en ATV.

Postat: 27 januari 2015, 13:17:42
av anders_bzn
CPMS skrev:Både pinne 1 och 20 fattade på U2's kretsschema så då vet inte programmet vart dom ska kopplas och dom får ingen anslutning i ratsnest.

Det konstiga är att pinne 1 är kopplad på pcb-layouten, har du kopplat den manuellt?

Öppna och editera in dom saknade pinnarna på U2 i kretsschemat, koppla dom dit dom ska på kretsschemat så ska dom komma upp i ratsnest.
Det troliga är att pinnarna är dolda. De kopplas säkert till något nät automatiskt som tex GND och Vcc eller liknande. Man får bara se till att man har nät i sin nätlista som heter så. Jag har inte använt CAD-programmet i fråga så jag kan inte ge ett mer detaljerat svar. Det är i vilket fall vanligt att digitala kretsar ritad med dolda anslutningar för jord och spänningsmatning.

Jag tycker för övrigt att det finns många bra kommentarer om konstruktionen i tråden. Fråga om diu inte förstår.

En avkopplingskondensator sätter man mellan spänningsmatning och jord för att förhindra att störningar ställer till det. Regulatorn du använder vill ha en liten kondensator på in och utgång. Nära på PCB:t. Den är känd för att börja självsvänga... Även en avkopplings kondensator nära PIC-kretsen.

ULN2003 gör samma sak som alla dina transistorer. Lättare och kompaktare. Kolla databladet för kretsen.

PIC-kretsen kan använda den interna oscillatorn, gör det!

Sen kan det vara smart att sätta en pinheader som gör att du kan programmera om kretsen där den sitter på kortet.

Re: PWM värmedyna(12V) till en ATV.

Postat: 27 januari 2015, 19:02:40
av Icecap
Generellt om avkoppling:
Varje gång en digital krets växlar läge på en eller fler utgångar (interna eller externa) påverkar det strömförbrukningen en kort stund. Detta betyder att digitala kretsar stör.

Vid att placera en lämplig kondensator nära spänningsmatningen med korta raka ledningar mellan krets och kondensator kan man dämpa dessa störningar mycket.

Min tumregel är: minst 1 kondensator för varje spänningsmatning till en krets.Och vilken kondensator då? Enl. Elektronik i Nordens test och långa artikel om detta är allt mellan 10nF och 100nF rimligt likvärd, det viktiga är korta och raka ledningar!

Jag använder alltid 100nF 0805.

Och nu är det garanterat någon som påstår: "men det jag byggde har ingen avkoppling och fungerar jättebra."
Och till det svarar jag: tur! Inget annat!

Grejen är att störningarna kan ske på olika tidspunkter och då blir summan vid varje tillfälle inte stor nog till att en felfunktion uppstår. Men "once in a blue moon" händer de samtidig varför det kan bli knas. Sedan kan det vara så att det inte upptäcks - men det betyder inte att de inte sker.

En kondensator eller två samt lite tankeverksamhet säkrar att det inte blir något oförutsett. Jag är bergsäker på att en del har byggt grejer som har fungerat bra - oftast... Men samtidig upplevd att ibland spunkar det ut och är dumt "utan anledning".

Och är man på gång att lära sig är det mycket vettigt att ibland göra saker utan att nödvändigtvis förstå den djupare anledning till dom, den insikt kan komma senare. Att försöka lära sig programmera och ha en enhet som beter sig slumpartet är inte en grej som stimulerar lusten att lära sig och om lösningen är att stör ut några kondensatorer är det en billig peng för att släppa problem.