Automatisk Blomvattnare [Bilder][Pågående Projekt]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Snatchit
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 oktober 2005, 13:00:47
Ort: Vällingby

Automatisk Blomvattnare [Bilder][Pågående Projekt]

Inlägg av Snatchit »

Tjena tjena, ville först som ny medlem tacka för forumet! Verkar helt kanon, eftersom jag tidigare hängt på www.avrfreaks.com - Som är lite liknande fast på englska.
Hursom, går 3:e året på Tekniskt gymnasium, så tänkte att jag kunde söka lite tips och råd på projektarbetet jag har börjat med här :).

Som tråden lyder så går projektet ut på att göra en anordning som ska vattna blommor automatiskt. Detta tänkte jag göra med en microkontroller, en sensor och en pump till att börja med. Hade först planerer på att använda en STK500 labbplatta och leka lite med, eftersom innan detta projekt så hade jag väldigt väldigt begränsade kunskaper inom Elektronik och programmering.

Lekte lite med plattan, och fick lite lampor osv att blinka, lärde mig lite grunder i basic osv. Nu har jag dock gått över till en Butterfly och ISP programmerar den genom STK500'an.

Det första jag ska göra är att få en sensor att fungera, som med hjälp av ADC porten på Butterflyen mäta resistansen i jorden, och genom den aktivera en spolarpump/akvariepump, och på så sätt vattna jorden.

Som mätanordning har jag tagigt två gamla ISA kort, där metallplattorna har en guldbeläggning, detta för att förhindra att elektroner vandrar i jorden, och resistansen blir annorlunda. (Kom på efter att jag kunde ha använt Kolstavar från vanliga batterier för att mäta, får testa det om detta inte fungerar :) )

Sen, efter jag har klurat ut grunderna så har jag planerat att göra ett program så man kan kolla status, t.ex Hur mycket som har vattnas, hur blöt jorden är, osv genom internet, men det får bli ett senare steg.

Problem:

-Hur jag skall fixa mätanordningen, måste ju använda en op-amp, som jag inte har hunnit att kika riktigt på, så alltså hur man skall koppla in den.
<fler problem kommer, var så säkra> :)

Ni får gärna tycka till och skriva eventuella idéer, frågor, tips. Allt är välkommet ;)

BILDER
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Snatchit 30 oktober 2005, 20:02:31, redigerad totalt 1 gång.
macgyver
Inlägg: 321
Blev medlem: 8 juni 2005, 00:24:09
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

välkommen till forumet!
du kanske kan börja med att mäta upp resistansen i jorden dels när den är kruttorr och när den är genomblöt för att få veta i vilket resisintervall du behöver kunna mäta.
Sen kan du räkna ut en lagom spänningsdelarresistor som du ansluter till sensorn och jord (om andra anslutningen går till matningen) anslutningen emellan kopplar du till + ingången på en vanlig OP:amp t.ex. LM324, och till - ingången kopplar du en spänningsdelare mellan jord och utgången. Med denna spänningsdelare kan du ställa in förstärkningen på spänningen från sensorn.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26418
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är nog bra om du har spänning över krukan så lite som möjligt. Det komer att vandra joner oavsett vad du har för material i probarna. Men du behöver ju bara ha spännig på någon hundradels sekund var tionde minut eller så.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag kan rekommendera att du ha mätprobar av rostfritt stål. Har du tur kan du få ett par bitar rostfri najtråd hos den lokala elektriker, ta av plasten och sedan fungerar de alldeles utmärkt!

Tipset om att ha spänning på så lite som möjligt är helt rätt!

Sen är sekvensen egentligen löjlig enkel:
1: Slå på spänning till mätningen.
2: Vänta en liten(!) stund så att den hinner stabilisera sig.
3: Gör en AD-omvandling.
4: Släck ner mätningsspänningen.
5: Besluta om det ska vattnas eller inte.
6: Ska det vattnas öppnas ventilen en viss (kort) tid.
7: Vänta kanske 10 min.
8: Gå till punkt 1.

Om du vill göra det avancerat kan du lägga in så att om det ska vattnas kan du öppna en kort stund för ventilen, sedan vänta kanske 30 sek., mäta igen och besluta om det är fuktigt nog, annars kan den cyklus upprepas ett antal gånger.

Såklart bör du tänka på att elektroderna kan vara avbrott eller kortslutna och därmed varna för fel osv.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Mätvärdet från givarn är väl analog? Alltså, då kan man väl göra lite tester för att få ut nån spännande ekvation och sen skickar man ut en viss vattenmängd beroende på hur fuktig jorden är... Då ska man inte behöva mäta igen eftersom det andra mätvärdet kanske inte är så trovärdigt (fuktigt på just det stället man mäter men ingen annanstans).

Skoj första µC projekt iaf. Simpelt men utnyttjar många viktiga funktioner.
Användarvisningsbild
Snatchit
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 oktober 2005, 13:00:47
Ort: Vällingby

Inlägg av Snatchit »

Pratat lite med min lärare inom Elektronik, och så gav han mig:
1x OP-amp - MC3403P
2x Motstånd, 20k ohm styck tror jag.
1x Diod

Sedan gav han mig en liten luddig ritning om hur det skulle se ut.
Här har vi datasheet för OP-ampen http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... 3403P.html

Hur skall jag koppla motstånden, hur skall jag koppla dioden? - Var skall jag sätta mina två probar? - Lite osäker :S
Bild

Har planerat att använda en spolarpump eller en akvariepump, dvs spänning av/på kommer sköta vattningen, vilket från en programmeringssynvinkel är som folk säger, löjligt enkel. Mest mätningen jag har problem att greppa :)

Tack för alla tips!
macgyver
Inlägg: 321
Blev medlem: 8 juni 2005, 00:24:09
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

Så här hade nog jag kopplat:
Bild

Men för att bestämma värdena på resistorerna är nog det bästa att göra som jag sa tidigare, mäta resistansen mellan sensorprobarna när krukan är torr och sen när den är genomblöt. Eller hur hade du annars tänkt att beräkna värdena?
Användarvisningsbild
Snatchit
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 oktober 2005, 13:00:47
Ort: Vällingby

Inlägg av Snatchit »

Jo givetvis, har desvärre ingen jord hemma, så det får vänta.

Tack för schemat!
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

vad ska du ha de avsågade instickskorten till? Där du lött ihop alla pinnar med en tråd och sedan anslutit en röd kabel till.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

"Som mätanordning har jag tagigt två gamla ISA kort, där metallplattorna har en guldbeläggning, detta för att förhindra att elektroner vandrar i jorden, och resistansen blir annorlunda."
ny börjare
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 november 2005, 15:31:18
Ort: Hemma

Inlägg av ny börjare »

när jag skaffar en egen lägenhet ska jag vattna blommorna precis som du!!
Användarvisningsbild
Snatchit
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 oktober 2005, 13:00:47
Ort: Vällingby

Inlägg av Snatchit »

Än så länge sker det ingen vattning, hehe.
Väntar på mina delar från Autemashop så jag kan börja leka lite med kopplingdäcket :)
Användarvisningsbild
Snatchit
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 oktober 2005, 13:00:47
Ort: Vällingby

Inlägg av Snatchit »

Proberna sitter nu fixerade så att avståndet mellan dem alltid är lika stort.

"Kruttorr jord" = 1.2M Ohm (Låter mycket? :/)
Dyblöt jord = kring 3K Ohm

(Mitt kopplingsdäck och kopplingsbyglar bör komma imorgon, så då ska det börja laboreras) :)
Skriv svar