Sida 3 av 4

Re: Drivpaket från elcykel i trampbil

Postat: 5 oktober 2016, 18:27:28
av Henry
G-man skrev:Det där batteripacket du använder, klarar det av att leverera upp till 4000w? de flesta är anpassade till 250w.. en del 500W och några dyra till 1000W ..Dels brukar ju cellerna vara anpassade till lasten(dvs inte klara så höga strömuttag) och så brukar de ha en BMS som begränsar det en hel del...
För att dra 4kW så måste motorn vara på ungefär 4kW och då hade han flugit framåt. Det har dock bara och göra med att elektroniken öppnar upp polskvoten så den ger ut max spänning vid full gas annars begränsas detta till ett värde som motsvarar någon annat effekt vid full gas, väldigt enkelt att göra elektroniskt. Motorn på denna är bara på 250W alltså ges den max ström som den klarar och såldes drar den bara 250W som max från batteriet.

Re: Drivpaket från elcykel i trampbil

Postat: 5 oktober 2016, 19:44:19
av Krassegrand
G-man skrev:Det där batteripacket du använder, klarar det av att leverera upp till 4000w? de flesta är anpassade till 250w.. en del 500W och några dyra till 1000W ..Dels brukar ju cellerna vara anpassade till lasten(dvs inte klara så höga strömuttag) och så brukar de ha en BMS som begränsar det en hel del...
Vettigt resonemang!
Jag märkte i alla fall skillnad när jag ändrade inställningen från 250W till 4000W men jag tror som Du att det inte är 4000W men helt klart mer än 250W.

Denna motor är utvecklad av en avdelning på Höganäs AB och avsedd a sitta i navet på en cykel eller moped.
Jag är säker på att den kan ge mer än 250W.

Första rundan (videon) är med inställningen 250W och den går rätt sakta, den andra (som man kan se spår av här http://rg.513gs.com/?d=1a8913&l=sv ) gick med 17km/tim. Jag inser att det borde gå fortare om det var 4000W men jag ska kolla om jag hittar fler inställningar som kan begränsa. Jag vet att det finns begränsningar av moment.

Jörgen

Re: Drivpaket från elcykel i trampbil

Postat: 5 oktober 2016, 23:16:57
av Hedis
Ja 4KW är verkligen rätt bra med ork. En elfyrhjuling till barn brukar ligga på omkring 800w och dom är både rätt starka och gör ca17km/h. (iaf. den 800w 36v kina-maskinen mina barn har)

Re: Drivpaket från elcykel i trampbil

Postat: 6 oktober 2016, 00:16:33
av Henry
4kW rent runt 45 - 50 kmh på en cykel, en gokart väger förstås mer så lite lägre hastighet.

Re: Drivpaket från elcykel i trampbil

Postat: 7 oktober 2016, 15:53:16
av adent
Jag tror det ger mycket mer. Jobbarkompisarna har moddat sina elcyklar så att de inte stryper farten vid 25km/h och de drar ju glatt vidare på plan mark uppåt 30-40 tror jag och det med 250W !

Re: Drivpaket från elcykel i trampbil

Postat: 7 oktober 2016, 16:00:58
av Glenn
En vanlig gammal klassisk "sverigemoppe" hade ju max 0.73kW, och dom gjorde ju ofta minst 40+ knyck otrimmade, och då vägde dom bra mycket mer än en cykel.

Re: Drivpaket från elcykel i trampbil

Postat: 7 oktober 2016, 16:03:42
av Henry
Jag har gått efter videor från tuben med elcyklar på 4kW men det där med 250W var intressant. Fast på ett sätt rätt normalt när man tänker efter då de ju succesivt skall minska kraft upp till 25kmh för att då helt stängas av, men motorn i TS gokart är starkare än så så lite konstigt att den inte går snabbare, fast kanske lite för låg spänning eller inställningar på kontrollen eller nåt.

Re: Drivpaket från elcykel i trampbil

Postat: 7 oktober 2016, 18:28:59
av Krassegrand
Jag blir väldigt nyfiken på att hitta fler inställningar i motorstyrningen.

Jörgen

Re: Drivpaket från elcykel i trampbil

Postat: 8 oktober 2016, 12:47:40
av MiaM
Glenn skrev:En vanlig gammal klassisk "sverigemoppe" hade ju max 0.73kW, och dom gjorde ju ofta minst 40+ knyck otrimmade, och då vägde dom bra mycket mer än en cykel.
Vet faktiskt inte vad en sån vägde, men en betydande del av vikten torde ändå utgjorts av föraren.

Det som kostar effekt i högre hastigheter är väl ändå till stor del luftmotståndet?

P.S. jag är inte säker på om jag minns rätt, men tror att det skett nån slags ändring för elcyklar som är små nog och gör max 20km/h. Förr fanns det ingen effektgräns (och för den som har någon slags rörelsehinder eller liknande fanns inte heller någon storleksgräns - typ skaffa en fullstor elbil och stryp den till 19km/h och klassa som elcykel om du annars använder permobil/rullstol...).

P.S2. det finns inget tekniskt hinder att ta ut för hög effekt ur de flesta elmotorer (utom mycket klena motorer i t.ex. skivspelare som torde tåla att bromsas till stillastående med full matningsspänning). Håll koll på motortemperaturen om styrningen tillåter mer effekt än motorn är specad för.

Om styrningen mäter strömmen så är det ju lätt för styrningen att ha koll på verklig effekt. Styrningen kanske faktiskt stryper till 250W även vid högre hastigheter?

Re: Drivpaket från elcykel i trampbil

Postat: 8 oktober 2016, 16:27:57
av Krassegrand
Jag hittade lite mer parametrar som jag ställde upp till max.
Nu går den bättre men min "My tracks" funkar inte alltid när man har den i fickan (den sa att jag körde 85m på 3 minuter) så jag vet inte om den går fortare nu. Den är i alla fall starkare, till och med så att om man drar på fullt moment från stillastående så löser den (oftast) ut och man får stänga av strömmen och börja om.
Ska höra med experterna på jobbet om detta.

Re: Drivpaket från elcykel i trampbil

Postat: 9 oktober 2016, 00:23:29
av Hedis
Vad är det för kontroller och vad använder du för att justera parametrarna i den?

Re: Drivpaket från elcykel i trampbil

Postat: 9 oktober 2016, 05:39:02
av Krassegrand
På listen längst upp på bilden (1 till 7) kopplar man in sig med en seriell kabel och i Windows kör man ett program som heter Hugin.

Bild

De tre kablar som är inkopplade på bilden är en pot för att ge 0-5V på ingång 12.

Jörgen

Re: Drivpaket från elcykel i trampbil

Postat: 15 oktober 2016, 19:37:17
av Krassegrand
Nu går den bättre!


Det enda jag har hunnit göra sen sist är att lära mig lite mer om inställningarna i MCUn.
Barnen provkörde lite försiktigt och till min stora förtjusning så når de nästan till bromspedalen och de klarar att svänga på ratten utan problem.
Nu är det markfrigången som står på tur.
Sen är det bara att köra! :twisted:

Jörgen

Re: Drivpaket från elcykel i trampbil

Postat: 15 oktober 2016, 20:00:37
av Henry
Ja det där var en jäkla skillnad. Har förstått att kontrollern är någon egendesignad historia från det företaget du fick det från, någon bild på inställningarna? Kul att se på.

Re: Drivpaket från elcykel i trampbil

Postat: 15 oktober 2016, 22:14:38
av Krassegrand
Detta är motorinställningarna som de var när jag fick den.
Bild
Jag har skärmdumpar på alla flikarna.
Jag har dessa mest för att ha något att gå tillbaka till ifall jag kommer alldeles galet med inställningarna

Jörgen