Firewallbygge

Berätta om dina pågående projekt.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

bilderna fungerar ej... röda kryss..
dancar
EF Sponsor
Inlägg: 365
Blev medlem: 19 januari 2005, 00:25:09
Ort: Malmö

Inlägg av dancar »

Tack Sebastian nu skall det förhoppningsvis funka.
dancar
EF Sponsor
Inlägg: 365
Blev medlem: 19 januari 2005, 00:25:09
Ort: Malmö

Inlägg av dancar »

Nu kommer det en liten projektuppdatering.

Jag har monterat de flesta komponenterna i bygget och börjat lasttesta lite. Måste säga att det ser mycket bra ut. Inga som helst problem att NATa 100MBit. Verkligen förvånad över att det går så fort med detta enkla mini-itx kort. När man kör i 100MBit så ligger processorn på ett par procent.

Jag ska fortsätta att göra tester med IDS, Snort tillslaget. Testter skall även göras med VPN när jag konfigurerat eländet. Tyvärr kan jag inte göra det nu då min ISP blockar mig om jag kör för vilt. Deras anomalisystem slår till och blockar all trafik. Detta hände på mitt andra ip men det var inga problem att ringa till dem så slog de av den kontrollen. Det är ju juste att de har denna tjänst som blockar om man får för många anslutningar per sekund det finns ju så många som inte har koll på sina datorer.....

Bild
Såhär ser lådan ut framifrån.

Bild
och här har vi skapelsen snett uppifrån.

Måste säga att det var lite knökigt att få plats. Som ni ser så får man hyfsa sladdlängderna. IDE sladden är för lång, den har 3 kontakter kan man bara klippa efter andra kontakten för att korta den?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant projekt!

Jodå, det går att klippa IDE-sladden. Se bara upp så att inte ledarna har kontakt med varandra (eller chassit mm) efteråt. Om man separerar dem en aning och isolerar med t.ex lim eller färg så fungerar det fint.

Själv har jag ofta motsatta problemet: Mina IDE-sladdar är för korta. Har fått tag i IDE-kablar på 70cm, men det brukar fattas några centimeter.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Vad har du för ISP som engagerar sig i sina kunders trafik?

Mvh
speakman
dancar
EF Sponsor
Inlägg: 365
Blev medlem: 19 januari 2005, 00:25:09
Ort: Malmö

Inlägg av dancar »

Min ISP är Ownit.

Måste säga att jag är synnerligen nöjd med denna levrantör. Under de 2-3månaderna som jag haft dem har jag inte haft några som helst problem. Jag har den hastigheten jag betalar för, inga avbrott samt att de har vid förfrågan försett mig med en andra statisk ip adress utan någon extra kostnad.

Att de är intresserade av trafiken, eller rättare sagt hur många anslutningar som görs till min ipadress ser jag som en tjänst som vissa behöver, se bara på zombienätverken. Som sagt var det bara att ringa ett samtal och uppge vilken ipadress som man ville plocka bort detta skydd på.

De har rätt bra priser för deras ethernet anslutningar. Dett kräver ju dock att man är en hög som går samman. I min brf är vi en 200 lägenheter som har denna tjänst och det har varit väldigt lite klagomål tll styrelsen efter vi bytte ISP.

Priserna är juste, dessa förhandlas givetvis med kunden. De priserna vi fick var:
10Mbit - 150kr
100Mbit - 310kr
Detta gäller full duplex, fast ip, fler än ett vid behov.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ser fint ut :tumupp:
Vore kanon om du kunde få till bilderna lite bättre, genom att låna en kamera eller nått.

Vart fick du tag i moderkortet & den lilla nätdelen?, är nämligen på jakt efter ett liknande moderkort för å bygga en FTPserver/mediaspelare.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Ser ut som vanliga mini-itx-delar för mig. Införskaffas från exempelvis Webhallen eller http://www.icd.se/.

Som sagt - bättre kamera behövs. Ett fint bygge men usla bilder.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

vilket mini-itx kort är det? är bara nyfiken =D


edit: komplett.se har också mini-itx's, och mini-itx.com om man vill beställa från england

har fått tag på ett begagnat mini-itx som ursprungligen kommer från komplett.se med minne och raisercard, håller på att bygga en preliminär låda, tills jag kommer på nåt bättre. kanske jag gör en liten tråd om det =)
dancar
EF Sponsor
Inlägg: 365
Blev medlem: 19 januari 2005, 00:25:09
Ort: Malmö

Inlägg av dancar »

ITX-kortet kommer från komplett:
VIA EPIA ML6000EA, EDEN/600Mhz, Fanless Mini-ITX,DDR266, VGA, USB2.0, LAN, LYD
1095 kr

Omvandlaren CF => IDE kommer också från komplett:
Prestico Card Master IDE-811CF/R för CF type I/II, stöder boot från CF
295kr

Nätagggregat från mycom
Powerset for Mini-ITX byggare, 5 parts, 60Watt (passar Cubid 2688)
597kr
Jag har dock 40w varianten men den finns inte längre.

Risercard från mycom
VIA Riser Card 1PCI -> 2PCI till VIA EPIA
125kr

Skall se om jag inte kan ordna fram en bättre kamera ikväll.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

nice! kan jag bara säga, men fläkten på m10000 låter inte särskilt mycket heller =) en sådan jag har
dancar
EF Sponsor
Inlägg: 365
Blev medlem: 19 januari 2005, 00:25:09
Ort: Malmö

Inlägg av dancar »

Jag har ett annat itx kort som det satt fläkt på i original den lät som fasen så jag vågade inte köpa ett kort med fläkt. Dock klockade jag ner det kortet och har kört utan fläkt i snart två år. Jag tänkte använda detta kort till att bygga en mail/ftp/http server så snart jag blir klar med detta bygge. Idag är det detta kort jag har till firewall.

Måste säga att det är fantastiskt skönt att inte ha några rörliga delar alls. Det blir ju knäpptyst. I den burken jag ska bygga sen kommer det dock att ligga en hårddisk. Får se hur jag kan få den tyst. Det är en 3½" disk till en bärbar så det skall nog gå och lösa med någon gummiupphängning.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Inlägg av Greve Hamilton »

Vackert!

Hur fäste du LCD:n i fronten? Eller kanske rättare sagt; hur fäste du skruvarna/"gängpinnarna(?)"? :lol:
dancar
EF Sponsor
Inlägg: 365
Blev medlem: 19 januari 2005, 00:25:09
Ort: Malmö

Inlägg av dancar »

För att sätta fast displayen köpte jag vanliga m-gängade skruvar med skalle för försänkning. Skallen limmades fast med epoxy. Det verkar sitta väldigt bra.
dancar
EF Sponsor
Inlägg: 365
Blev medlem: 19 januari 2005, 00:25:09
Ort: Malmö

Inlägg av dancar »

Nu börjar bygget lida mot sitt slut och jag tänkte visa hur det blev.

Bild
Bilden visar firewallen underst, extern switch den blå 10/100Mbit och den interna på 10/100/1000Gbit.

I 100Mbit switchen kommer sladden från min ISP och ut från den har jag en sladd till firewallen. Det kommer komma en sladd till som skall användas till en mail/ftp/webbserver som står ute med en fast ip adress.

Firewallens utgående sladd går till 10/100/1000Mbit switchen. Vad jag skall med en så snabb switch vet jag inte riktigt men vill ha känslan tog över...

Bild
Som ni ser så blev av/på knappen mindre lyckad men det skall rättas till vad tiden lider.

Bild
Ja så kommer vi till den roligaste sidan... baksidan.

Film på display (divx ca 1,3Mb)
Sist men inte minst en liten film när jag kör tp-test så det ryker.

/Daniel
Skriv svar