Firewallbygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Tjusigt :tumupp:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Grattis! :) Snyggt chassi!

Lite synd bara att filmen var aningen för mycket komprimerad, det var knappt att man såg vad som stod på displayen. Du kunde ha kört med 2-3MB filstorlek. Det går ändå snabbt att ladda ner. (Bara ett tips) :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Snyggt bygge!
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Hade själv planer på att bygga en egen Fierwall/router

Tänkte köra med detta
http://www.leaf-project.org/

Lite bilder på den
Kolla här!

Skulle vara kul om du kunde testa den.
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Logan »

kan, ipcop göra följande?
FTP-server
FIL-server
Printer-server
Web-server (ASP, ASP.NET samt PHP / MYSQL)


Samt vad kan det göra?
dancar
EF Sponsor
Inlägg: 365
Blev medlem: 19 januari 2005, 00:25:09
Ort: Malmö

Inlägg av dancar »

Tja.... kan och kan, ja det kan den väl det är ju bara en linuxdist så man kan ju installera vad man vill på den. Däremot skulle jag absolut inte vilja rekomendera någon att köra dessa applikationer på en firewall då man ökar risken för att det blir en tesil... Helt seriöst det känns ju som om brandväggen blev en server om man vill ha den typen av applikationer på sin "brandvägg". Ok det finns en webbserver även på ipcop men den exponeras ju inte utåt.

Är du fortfarande intresserad över vad som ingår i ipcop så är mitt förslag att du kollar på www.ipcop.org. Det finns många fler potenta linuxbaserade firewalls värda att nänma är astaro (www.astaro.com), smoothwall (www.smoothwall.org) med flera.

Men som sagt jag tycker att du verkligen skall ta en funderare över om du vill ha en dedikerad firewall eller en server med firewall mjukvara....
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Hur som helst blir det svårt med ASP(.Net) i en Linuxmiljö, eftersom det är proprietärt.
Lösningar finns, men dessa kostar pengar.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Håller med Dancar. IPCop är sammansatt speciellt för att _inte_ ha dessa funktioner utan bara vara firewall. Just av säkerhetsskäl. Mycket lättare att hålla borta säkerhetshål på en liten, väl kontrollerad mängd kod.

Enligt min privata åsikt så är det rätt filosofi. Jag kör IPCop för att den är säker men ändå mer flexibel än en standardbox.

Det enda som jag tycker hör hemma där är isåfall rena routerrelaterade addons. Typ DHCP, DNS, STUN etc.
dancar
EF Sponsor
Inlägg: 365
Blev medlem: 19 januari 2005, 00:25:09
Ort: Malmö

Inlägg av dancar »

ASP.NET skall gå utmärkt att köra på linux via Mono www.mono-project.com utan att behöva slanta upp. Givetvis så funkar inte de windowsspecifika teknikerna som exempelvis lästa/skriva till registert och COM+.
Skriv svar