Mukka_Mecks verkstad.

Berätta om dina pågående projekt.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Skruvdragare var en fiffig lösning! Vertikalt upp mot en vägg har jag funderat på med men jag vill ha vattenbad så det ryker mindre. Har ritat på en med kedjedrift, bara jag får klart lite projekt så ska jag bygga är det tänkt.

Fritid är det dåligt om, även sömn :vissla: ha ha.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Lite kabeldragning kvar och sen justera ritningarna lite här och där sen är den klar förhoppningsvis :roll:

La in ovalt hål så man kan justera panelen, vart riktigt bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Pakko »

Snyggt! :tumupp:
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Tack!

Fått det mesta och fungera nu förutom att den får för sig och nödstoppa ibland, ska felsöka det sen. Fick en fin torkad träbit av en skogshuggare som det vart och göra en skål utav.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av eeedis »

Riktigt nice! :D

Kollade på bilden med panelen och började fundera på vredet på högersidan, tog en liten stund innan jag fattade att det var svarven i bakgrunden :oops:
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

eeedis skrev:Riktigt nice! :D

Kollade på bilden med panelen och började fundera på vredet på högersidan, tog en liten stund innan jag fattade att det var svarven i bakgrunden :oops:
Det är matningen eeedis ha ha :mrgreen:
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Hej!

Har ett problem. Maskinen nödstoppar när den får för sig och när jag avaktiverade nödstopps slingan och då började spindeln slå av sig lite när den vill! :shock:
Jag tror att det har med VFD pott kablarna upp i panelen som är boven då de går med alla andra kablar, när jag startar spindeln börjar matningen i mach3 vandra upp och ner såg jag, någon som har liknande problem? Är det skärmad kabel som gäller?

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av LaRdA »

Skärmad kabel kan hjälpa, du kan även prova sätta ferriter på kablarna då det kan hjälpa mot vissa störningar.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av eeedis »

Haha, då var det en snygg lösning med ratten :D :tumupp:

Är allt ordentligt potentialutjämnat?

Skärmat låter som en god idé, men man kan ju även testa att dra "luftledning" med andra kablar för att testa om det blir samma fenomen. Har du bytt kabeln till spindeln och är den skärmad?
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Allt ska vara jordat igenom men ska kolla igen. Nu är de inte isolerade men har aldrig behöva ha skärmad kabel till en VFD förut, kanske är en speciell modell :roll: Har dragit kabeln bredvid och då funkar maskinen som den ska.

Letar efter en isolerad kabel nu men tomt i skrotlådorna hemma :P
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av MiaM »

Jordslingor är väl annars vad jag skulle letat efter.
Ska tillägga att jag har ytterst lite erfarenhet av den här typen av grejer, men har däremot botat alla möjliga och en del omöjliga störningar i bilstereosammanhang. Det finns ju en del gemensamt, låga styrspänningar genom långa kablar i en stor manick tillverkad av metall där det finns utrymme både för jordslingor och inducerade strömmar kors och tvärs.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Prövade med en annan frekvensomformare och då fungerade det så det blir och dra en skärmad kabel till den som sitter i så ska det nog fungera, kanske....
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Investerade i en industridammsugar med cyklon som använts till betongarbeten. Ska rengöra den sen få till något fäste till spindeln så man slipper ha MDF damm yrandes i verkstaden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Letat efter en bra dammsko på nätet men hittade ingen bra lösning så det fick bli och utveckla en egen.
Sitter magneter på huvudfästet, sugdelen och borstdelen och ska skriva ut några fler borstdelar i olika längder så man kan byta om verktygen har olika längder. Är väldigt lätt att ta bort när det är dax och byta verktyg så är helnöjd :D

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Har monterat en laseroption på routern så skåpet måste byggas om för femtioelfte gången så kom på en idee, att ta fram ett modulärt montageskåp. Får jag presentera MoDmObOx, ska ta fram några fler options sen ska lådan provmonteras i maskinen. Vilken frihet att kunna bygga skåp hur stora man vill och ner till 150x150x150. Rörliga montagebleck i lådan man kan flytta runt hur man vill och även stacka komponenter. Fick plåtarna till första prototypen för några dagar sen och allt passade ihop som tänkt.BildBildBildBildBildBildBildBildBild

.
Senast redigerad av Terho 8 april 2019, 13:22:05, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar