Mukka_Mecks verkstad.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av GastonDeVille »

Terho skrev:Har vart in på olika butiker och sökt en hel del på internet om rost lösande / omvandlande medel för att jag kommer inte åt och slipa överallt på ramen på maskinen.
Det finns en massa olika medel och det gjorde allt väldigt svårt. Många hade inte före och efter bilder som kunde övertyga en om det var bra eller dåligt.

Det första jag valde att prova var det som man enklast kunde få tag i var Rust master tillverkad utav Corro Protect och säljare är Mekonomen. Pris: 159 k för en liten flaska. Medlet är rätt så lättflytande så man kan få ner det i springor osv. Rust master är en rost omvandlare inte en borttagare eller lösare. Det går åt väldigt lite så en liten flaska räcker väldigt länge.

Har rostskydds måla benen till portalen med Corro Protect rostskyddsfärg från Mekonomen sen ska det grå grundas och sen målas mattsvarta med färg från samma tillverkare. En kompis har måla sin terrängbil med Corro Protect och resultatet vart riktigt bra och färgen verkar vara slitstark. Målat med Biltemas förut och det vart ingen hållbar sprayfärg.... Corro Protect ligger någon krona högre än Biltema men är nog värt det.
Kul projekt! Har också testat såna "rostprodukter" och hittade
lite efter tips från folk som håller på med antika bilar.
De flaskor som säljs är ofta löjligt små / dyra om man ska göra större saker.
Då måste man gå över till proffsprodukter.
Loctite har en väldigt bra produkt som heter Loctite 7500 och finns i flaskor om 1 liter och så.
Har testat själv och det funkar faktiskt över förväntan bra. Övermålningsbar.
I jämförelse var Biltemas motsvarande var så kass så jag kunde lika ha gärna urinerat på metallen.

Sen finns ett annat system som man har för att måla broar, gödseltankar och liknande
http://www.introteknik.se/swe/lantbruk.htm
Fungerar också sjukt bra.
På utsatta delar på bilen (rostig bromssköld) körde jag med grundfärg "ISOTROL KLARLACK GRUND"
och sen med två lager "ISOGUARD PANSAR".
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Låter intressant, ska pröva det nästa gång :)
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Byggde ihop en quadrocopter men vart inte så seriös, ska bygga en mer seriös sen när man lärt sig mer hur CC3D openpilot fungerar. Fungerar rätt så bra men landnigen vart lite hård så fick göra en beställning propellrar :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Hej.

Störtade rätt hårt med coptern så det vart och konstruera fram en bättre. Riktigt roligt att flyga :mrgreen:

Förhoppningsvis är träfräsen snart klar, har beställt en windows 8.1 tablet Pipo W3F och en ny kulskruv till Z då den gamla var helt slut. Tror att det första projektet som ska göras i träfräsen är nog en emulator game kabinett, har skissat ihop foten. Planen är att ha fyra spelare och en 32" tv. Funderar om jag ska låta en tablet styra eller skaffa en windows 8.1 stick.

mvh Terho.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Har ritat ihop en panel till kinafräsen, ska skicka iväg ritningarna och få ett pris i veckan. Dock känns knapparna lite old school men får duga så länge, det jag hade hemma när jag ritade ^_^
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Ritningarna på panelen skickade till en firma som skär ut det med laser och sen ska panelen tigas ihop.

Har vart sugen på en svarv länge som står hos en firma utan styrsystem men aldrig blivit en affär men nu idag så hörde de av sig och frågade om jag ville ha den så nu verkar det bli av. En kompis kunde hämta den så hoppas det går i lås nu isf blir ett projekt och bita i :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.Andersson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 april 2012, 21:12:40

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av H.Andersson »

Kul!
Man kan nog aldrig få för många maskiner!
(MEN platsen tar slut XD, eller vad skriver jag; platsen är alltid slut... :`D )
//H
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Mizzarrogh »

Kan trösta er med att det inte hjälper att bygga ut, man får fortfarande kryssa sig fram och hälften av maskinerna står ute i allafall... :D
Finns bara en sak att göra åt det, bygga ut igen... :vissla:
(på tal om det har jag just nu svåra samvetskval för att jag inte är där idag, men har fasen inte haft tid... Man skulle haft ett gäng sådanadär robotar de har i TV serien som kunde vara där nu och lyfta balk med bara händerna...)
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Håller med! Att få plats med allt är ett helsike, nu kommer svarven få stå i ett garage bredvid verkstaden för jag inte får in den där. Vill bygga en liten cnc plasma skärare och det finns plats i källaren men trappan ner är så liten så jag får troligen inte ner plåtarna istället ha ha. Är en jobbig hobby :mrgreen:

Fick hem ett 18 bitars pussel idag, ska bli skönt och få en panel till kinafräsen :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Svetsade ihop panelen idag men vart lite sisådär då jag använde flusstråd men får duga, köpa färg och kabel imorgon från Biltema.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Tangentbordet vart rätt så bra lite justeringar bara så blir de hur bra som helst :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Jonaz »

Nice. Vad fick du ge för utskärningen?
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av eeedis »

Riktigt nice! Klart snygg lösning! :D
H.Andersson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 april 2012, 21:12:40

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av H.Andersson »

Byggde en simpel rigg till plasman för att skära svetsfaser med på jobbet.
Blev otroliga snittytor när man matade med skruvdragaren :> så en CNC-plasma skulle vara nyttig!

Om man skulle ge sig på det någon gång, skulle iaf jag titta på att ha den vertikalt upp mot en vägg. Allt har ju sina för och nackdelar, fördelen är ju platsen man spar. (fria golvytan.)
detta har ju diskuterats tidigare här vet ja.

Du ser ut att kunna roa dig på fritiden! :D
//H
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Tack :) Vet inte än men han trodde ca 800 kr för plåtarna får reda på det sen. Ska bygga två paneler till en är såld. Ska starta upp 3D skrivaren snart och printa ut delar till att montera plattan bättre och säkrare, även en del runt on knappen, var lite klurigt hur man skulle få på den då knappen är inbyggd i plattan men löste sig rätt bra efter lite klurande. Blir en 18 ledar kabel från panelen till el-skåpet på maskin, köpte två fina kontakter till det så man slipper ha en fast monterad kabel.
Vart en liten tabbe med blindnitsmuttrarna i mitten som jag inte tänkt på, kom inte åt med min manuella tång, tänkte svarva tillett eget M3 verktyg till tången så det går att få plats med den men gjorde det lätt för mig och epoxi limma fast de istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar