Kul projekt! Har också testat såna "rostprodukter" och hittadeTerho skrev:Har vart in på olika butiker och sökt en hel del på internet om rost lösande / omvandlande medel för att jag kommer inte åt och slipa överallt på ramen på maskinen.
Det finns en massa olika medel och det gjorde allt väldigt svårt. Många hade inte före och efter bilder som kunde övertyga en om det var bra eller dåligt.
Det första jag valde att prova var det som man enklast kunde få tag i var Rust master tillverkad utav Corro Protect och säljare är Mekonomen. Pris: 159 k för en liten flaska. Medlet är rätt så lättflytande så man kan få ner det i springor osv. Rust master är en rost omvandlare inte en borttagare eller lösare. Det går åt väldigt lite så en liten flaska räcker väldigt länge.
Har rostskydds måla benen till portalen med Corro Protect rostskyddsfärg från Mekonomen sen ska det grå grundas och sen målas mattsvarta med färg från samma tillverkare. En kompis har måla sin terrängbil med Corro Protect och resultatet vart riktigt bra och färgen verkar vara slitstark. Målat med Biltemas förut och det vart ingen hållbar sprayfärg.... Corro Protect ligger någon krona högre än Biltema men är nog värt det.
lite efter tips från folk som håller på med antika bilar.
De flaskor som säljs är ofta löjligt små / dyra om man ska göra större saker.
Då måste man gå över till proffsprodukter.
Loctite har en väldigt bra produkt som heter Loctite 7500 och finns i flaskor om 1 liter och så.
Har testat själv och det funkar faktiskt över förväntan bra. Övermålningsbar.
I jämförelse var Biltemas motsvarande var så kass så jag kunde lika ha gärna urinerat på metallen.
Sen finns ett annat system som man har för att måla broar, gödseltankar och liknande
http://www.introteknik.se/swe/lantbruk.htm
Fungerar också sjukt bra.
På utsatta delar på bilen (rostig bromssköld) körde jag med grundfärg "ISOTROL KLARLACK GRUND"
och sen med två lager "ISOGUARD PANSAR".