Bandmikrofonbygge

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9974
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av MiaM »

Eftersom du inte "är rädd" för den trafo du redan har så kan du ordna både balansering och utvinning av fantommatningsström med en utgångstrafo. Med en utgångslindning med mittuttag så får du dels balanserad signal på ändarna och dels fantommatningen på mittuttaget (avkopplas med kondensator mot jord).

Då går det bara åt en enda förstärkare, den behöver inte vara balanserad, och det är smaksak om den byggs med en OP eller en diskret transistorlösning.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Ja du MiaM, nu knuffar du ut mig på hal is igen. Var hittar jag såna traffar?

Jag har försökt röna ut vilken typ av steg som ger minst brus, Jfet,, bipolär, op-amp etc...

Om vi rekapitulerar lite. Jag har en transduktor med låg impedans, som ger låg signalstyrka. Därefter en transformator som växlar upp impedansen till ca 75 Ohm. signalens spänning ut ur transformatorn är ca 5 mVpp. Den här signalen vill jag skrämma upp till 0.7 - 1 Vpp trakten. :humm:
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

En tanke som slog mig. Vad tror ni om att göra två steg, ett för vardera signal, med phantom-matad anodspänning. Hmm... Jag ska försöka hinna göra ett exempel under dagen.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Jag hittade ett schema i stil med det jag nämnde. Visst tipsade MiaM också om något i stil med det här..?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av lillahuset »

Och fördelen är? Jämfört med en OP-lösning.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Off topic!

lillahuset - Precis så där säger min granne när hon ser att jag ska träna...
MiaM
Inlägg: 9974
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av MiaM »

Behövs förstärkaren alls?

5mVpp i 75 ohm kan transformeras till 13mVpp i 200 ohm - det är väl mer än tillräckligt som mikrofonsignal, eller?

Eller är syftet att få line-nivå? I så fall kan ju standard för fantommatning slopas eftersom den väl normalt ändå bara används för mikrofonnivåer. Då blir det klart lättare, bara att ta lägre resistans på motstånden i fantommatarenheten (och/eller använda spolar och/eller mer konstantströmdrivande elektronik). Det finns väl ändå inget att vara kompatibel med?

Eller brukar det på vanliga mixers gå att slå på fantommatningen även om man väljer linje/instrument-nivå istället för mick-nivå på en ingång? (Jag hade - utan att veta - gissat att det inte går)
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Ja, en av anledningarna till boostningen av signalen är att mixerutrustning är så olika. I nuläget räcker inte styrkan i signalen till. Så är det med bandmikrofoner, de kräver en pre.amp.

Jag har inte haft riktigt med tid att pilla. Just nu är jag sugen på att bygga op.varianten med extrent matad ström. Den enkla, den senaste, jag länkade med phantom-matning.
MiaM
Inlägg: 9974
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av MiaM »

Jag hade hoppats att någon annan skulle dundra in i tråden och komma med enkla förslag på annan OP.


Förresten, lyckades du få simuleringen att fungera på antingen filen jag postade eller efter att ha ändrat jordarna i din fil?

Jag lät datorn stå en smärre evighet men gav till slut upp...


Men som sagt, för att få lite starkare signal så borde det räcka med en enda OP, fast för att få balanserat så behövs i så fall en trafo.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Ja det gick att simulera ditt förslag, men jag kunde inte göra det med din fil. Jag hittade aldrig orsaken till vad som orsakade problemen (inte sån fena på tlspice).

Ja, med risk för att bli tjatig. Jag har dålig koll på OPs och hoppas fortfarande på att någon ska föreslå OPn jag inte kan säga nej till.

Jag vet inte om jag får tillfälle att joxa med det här under dagen... Jag postar så fort jag testat den senaste kretsen (den med två bipolära transistorer).
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Jag satt och kollade på simuleringen av den balanserade op-versionen jag och MiaM diskuterat tidigare. När jag simulerar med op-förstärkare som drar mindre juice kan jag inte balansera kretsen utan får alltid oscillation. Jag förstår inte riktigt vad det beror på eller hur jag stävjar det. Alltså, min oro är att om jag skulle hitta en OP som passar min applikation kanske det ändå kommer låta skit pga av kretsen... :humm:
MiaM
Inlägg: 9974
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av MiaM »

Aha!

jag får börja med att utgå från din fil igen och lägga till det jag lagt till, en gång till typ. :)


Det finns väl OP's som inte fungerar stabilt om man tar ut för låg spänningsförstärkning om jag förstått rätt.

Angående stabilitet så kan du ju prova att kapa utsignalerna vid utgångskondingarna. Det ska ju inte vara något problem men eventuellt läck som går tillbaka i matningen och ger ostabilitet försvinner då i simuleringen. Om det skulle hjälpa så är det ju "bara" att öka värdena på kondingarna i matningsdelen...
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

MiaM - Ja, har jag laddat upp min *.asc? Annars kan jag göra det, ifall du vill greja med den.

Edit, jag hittade det här nu när jag surfade runt lite. Verkar finnas att köpa det jag vill ha. Lite trist att köpa kanske..? :humm:
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Här beskriver TI hur en av deras INA217 kan användas i en pre.amp som drivs av 48V phantom spänning. Jag är inte riktigt på det klara med hur de menar att man får ± ~24V på power supply-pinnarna..?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av lillahuset »

Det är ett ingångssteg med fantommatning. Inte en mickförstärkare matad med fantommatning om du syftar på figur 4.
Skriv svar