Boombox

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Boombox

Inlägg av agfamatic »

kostade högtalaren bara en hundring det måste jag ha missat nu blev jag nästan sugen på att själv köpa en sådan istället.

har letat efter färdiga förstärkar moduler men inte hittat något kjell och co sålde förut en tysk 3.5watt mono förstärkarmodul med inbyggd strömregulator som lät bra men den har utgått :doh: så det blir att gräva i skrotlådan och bygga ihop något själv.
tror jag ska ha en påse med diverse begangnade transistorer och försträrkar ICs från det glada 80 talet
kan annars vara en bra ursäkt till att försöka sig på att etsa ett kretskort.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Boombox

Inlägg av opampen »

Trevligt! Ja, priserna på dom här högtalarna är riktigt bra! Kul med Boomboxarna, man blir riktigt inspirerad.

När det gäller förstärkare skulle kanske en LM1875 kunna vara något?! Den kan arbeta med både dubbel och enkel spänning ner till 16 V. så det funkar för batteridrift. https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 1875_e.pdf

Eller ännu bättre TDA7375. https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 1307_e.pdf
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Boombox

Inlägg av agfamatic »

Ska gräva lite i mina skrotlådor innan jag beställer nytt jag har för mig att jag ska ha någon stor utgångs IC med tillhörande kylfläns som jag plockade ur Gud vet vad för 150år sedan annars ska jag nog ta en titt om någon av mina vanliga leverantörer råkar ha något surplus erbjudande på någon rolig förstärkar IC eller om de har lite billiga kinesiska ICs
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Boombox

Inlägg av Electricguy »

Hehe det är verkligen kul att fler blir inspirerade! :D
Något att tänka på när det kommer till förstärkaren.. ska man köra batteridrivet och vill ha hyffsad uteffekt och batteritd, utan att det blir tungt och klumpigt, så är det verkligen värt att satsa på en klass D förstärkare, som är otroligt mycket effektivare än gamla klass AB/B. Men ska man ha den typ som en aktiv högtalare på altanen eller rent av inne, och ska köra den med nätdel så kan man ju helt klart köra med en "analog" förstärkare :)
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Boombox

Inlägg av opampen »

Det är riktigt att klass D har sina fördelar just för batteridrift och om det inte gäller HI-FI kvalitet så funkar det.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Boombox

Inlägg av Electricguy »

Jo visst är det så. Men du får ingen superbra hifi kvalitet ur en centerhögtalare för 99kr ändå.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Boombox

Inlägg av xxargs »

Electricguy skrev:Hehe det är verkligen kul att fler blir inspirerade! :D
Något att tänka på när det kommer till förstärkaren.. ska man köra batteridrivet och vill ha hyffsad uteffekt och batteritd, utan att det blir tungt och klumpigt, så är det verkligen värt att satsa på en klass D förstärkare, som är otroligt mycket effektivare än gamla klass AB/B. Men ska man ha den typ som en aktiv högtalare på altanen eller rent av inne, och ska köra den med nätdel så kan man ju helt klart köra med en "analog" förstärkare :)
Klass D är förvisso kanske effektivare med inte så 'otroligt' mycket effektivare då klass AB kan nå uppemot 70% effektivitet och klass D kanske runt 90% och rent ljudtrycksmässigt så är det inte ens en dB i ljudtryckskillnad vid samma inmatade effekt.

transistorradios slutsteg som var klass AB på 70-90 talet hade oftast en styrka på mellan 2-4 Watt som max men kunde köras många timmar dagligen i veckor och tom. månader på en uppsättning R20 batterier så länge man inte öste på med hög volym - att bygga strömsnålt, är det en konst som är bortglömt numera tro ??? (när det gäller miniräknare så verkar det vara så i alla fall - de som byggdes på 80-talet håller många år på en uppsättning batterier - köper man sådana idag så får man vara glad om de fungerar efter 1 år fast det knappt använts...)

Men klass D har också bekostnaden att det inte har lika bra kvalitet på sin utgående signal och det finns överlagra en massa signal som förvisso kanske inte är inom hörbar frekvensområde men ändå kan påverka lyssningsupplevelsen vid kritisk lyssning och bra högtalare.

Detta hifi-krav är dock knappast aktuellt vid simplare krav som en boobox och därmed större frihet att välja slusteg

Det man kan titta på är tomgångsströmmen och lågnivåströmmen när man spelar med mer rimliga ljudnivåer om man tänker ha uthållighet på maskinen medans tänker man bara spela på nära max så är skillnaden mindre mellan klass AB och D i avseende strömförbrukning och här är det viktigare att hitta högtalare med anständig verkningsgrad om man tänker spela högt och länge på inte allt för stora batterier och kan man spela tillräckligt högt på 4 Watt med 95 dB/W/m känsliga högtalare så behöver man bara en 1/10-del i batterier än om man måste ha 40W-slutsteg för att spela på 85 dB/W/m-känsliga högtalare för samma ljudnivå.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Boombox

Inlägg av opampen »

Nej, HI-FI är det ju inte fråga om här. Men jag har/är väl i många fall ändå skeptiskt till klass D just p.g.a dom orsakerna du skrev, xxargs. Verkningsgraden, (kan vara 90% eller mer) är högre och det kan vara fördel när det är batteridrift.

Själv hade jag nog ändå, även om man har en enkel högtalare valt klass AB. Eftersom det inte handlar om några större effekter i detta sammanhang.

Men det kan var olika vad man tycker är lämpligt så det går säkert bra med det du/ni har valt.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Boombox

Inlägg av MiaM »

Men en del av de där gamla radioapparaterna var allt bra nära klass B, de lät rätt "snuvigt".

Vad gäller effektiviteten så har det väl förekommit tillverkare som haft dubbla matningsspänningar till AB-slutstegen. När önskad utspänning överstiger en viss nivå så tas spänning från den höger matningsspänningen, annars den lägre. Den högre matningsspänningen hade ofta klart sämre kontinuerlig ork, syftet var att klara korta toppar. Jag tror att t.ex. NAD och Proton använde detta.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Boombox

Inlägg av agfamatic »

såg att bhiab hade någon form av färdigt slutsteg med volymkontroll i deras surplus katalog för 20kr det lär nog vara någon form av klass AB historia men jag börjar nog med att använda ett AB steg då dessa verkar enklare att få tag i från mina vanliga "leverantörer" men om jag upplever det för batteriätande så införskaffar jag ett klass D steg.

någon som kan tipsa om någon färdig klass D modul som finns att köpa inom landet?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Boombox

Inlägg av MiaM »

En variant för att få tag på ett acceptabelt slutsteg för batteridrift vore väl att helt enkelt skrota en transistorradio?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Boombox

Inlägg av PHermansson »

När jag lagar min boombox blir det ett 2.1-steg från DX. Billigt, enkelt och bra. Fick annars ut några timmars speltid med det ordinarie steget i det 2.1-dator högtalarsystem jag använder med ett lithiumpack.
Hmm nu blev jag ju inspirerad att fixa boxen, den bygger ju på samma budget princip.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Boombox

Inlägg av PHermansson »

opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Boombox

Inlägg av opampen »

Såg att Bhiab hade förstärkarkretsar i klass AB till bra priser TDA2002, 8W och TDA2003, 10W för några tior. Dessa är dock ej färdigbyggda. Elfa hade en värsting krets i klass D på 600W, men lite väl mycket i dessa sammanhang!
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Boombox

Inlägg av )ExecutoR( »

Jag har ett par http://www.dx.com/p/y148-audio-amplifie ... 8d2RLFqOmo hemma, testade koppla in en till ett par gamla stereohögtalare med 8" basar, drev den från ett 11,1V Lipo och det spelade så hela lägenheten skakade, kretsen blev inte ens ljummen så gissar högst amatörmässigt på ganska bra effektivitet.
Skriv svar