Combimill linuxCNC retrofit

Berätta om dina pågående projekt.
maximat
Inlägg: 56
Blev medlem: 12 september 2010, 11:05:28

Re: Combimill linuxCNC retrofit

Inlägg av maximat »

Lite uppdatering.

Har nu använt maskinen en hel del och den fungerar bra utan några fel på X-axeln som fanns där tidigare. Verkar som att transformatorbytet gjorde susen.
Har dock inte haft nere växellådan för att se vad oljudet beror på men det verkar inte bli värre iallafall så får se hur jag gör med det i framtiden. Blir ofta fräsning på högsta växeln i aluminium.

Har gjort lite uppehåll i monterbygget för att klämma emellan lite fräsning av bitar till en 3Dprinter som jag ska bygga. Har en Kossel nu men tänkte uppdatera till en som har större printvolym.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
maximat
Inlägg: 56
Blev medlem: 12 september 2010, 11:05:28

Re: Combimill linuxCNC retrofit

Inlägg av maximat »

Provade lite G33.1 (rigid tapping) i fräsen idag med m6 tapp. Funkade fint.
Spände fast gängtappen i borrchucken och använde ganska lågt spindelvarvtal (200rpm). Hade säkert gått köra lite fortare men ville inte utmana så här i första testet.
Gängade 50 hål i en fixturplatta enligt bild nedan. (Fanns redan hål tidigare men ville addera några till för att utöka fastspänningsmöjligheten.)

Tog också en liten film. Tyvärr plockar min telefon upp oljudet från växellådan mer än i verkligheten så vrid ner volymen...

50 gängade hål.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Combimill linuxCNC retrofit

Inlägg av tecno »

Härligt, det går framåt. Fixa egna verktyg är roligt :tumupp:
sinusvag
Inlägg: 14
Blev medlem: 9 juli 2015, 20:30:57

Re: Combimill linuxCNC retrofit

Inlägg av sinusvag »

Hej Maximat!

Fin redogörelse, tack!

En fråga: hur gjorde du med indexpulskanalen i dina Heidenhainlinjaler? Jag har tittat på IC-Haus NV-databladet och har fått intrycket att om man vill ha hela informationen från glaslinjalen så måste man ha två kretsar parallellt.

Hälsar Hans
maximat
Inlägg: 56
Blev medlem: 12 september 2010, 11:05:28

Re: Combimill linuxCNC retrofit

Inlägg av maximat »

Hej Hans.

På min fräs har jag inte linjaler utan den har rotationsencodrar som är monterade bak på servomotorn. Indexkanalen från dessa består av en + och en -signal som kopplas till PZERO och NZERO på IC-Hausen. Det samma gäller också för A (0 grader) samt B (90 grader) kanalerna vilka har en + och en - signal som kopplas till PSIN och NSIN respektive PCOS och NCOS.

Jag tror att indexkanalen från heidenhain glas linjaler ser liknande ut med en + och en - signal men jag är inte helt säker. Om det är så borde det väl gå att koppla in likadant.
Är inte helt säker på vad du menar med att få ut hela informationen från linjalen?

I min setup har jag konfigurerat så att vid referenskörning kör fräsen tills den den får signal från homelägesbrytaren och fortsätter därefter att köra till den får den första indexpulsen från encodern. På så vis blir hemmaläget mer exakt än om man bara hade använt homelägesbrytaren eftersom det alltid finns en viss tolerans på brytarens repeterbarhet. Den första indexpulsen efter homelägesbrytaren ligger alltid på samma ställe.
sinusvag
Inlägg: 14
Blev medlem: 9 juli 2015, 20:30:57

Re: Combimill linuxCNC retrofit

Inlägg av sinusvag »

Hej Maximat!

Äh, då missuppfattade jag ju allt :) Tack för klargörandet!

(Jag är och fiskar efter applikationsexempel på att använda IC-HAUS-kretsen till att avkoda gamla Heidenhain-linjaler. Se bild nedan för spec. Är ny ägare till en gammal Deckel NC-maskin)

Ska inte kapa din tråd, återkommer i egen tråd om saken!

Hälsar Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar