Spectravideo expansion.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Spectravideo expansion.

Inlägg av Glenn »

Spectravideo 328 är ju en tragiskt bortglömd plattform, men inte av mej :) ..så nu tänkte jag bygga lite hårdvara.

328'an och dess lillebror 318 har ju en ganska smart konstruktion, den har en expansionsbuss på baksidan, där man sätter antingen en superexpander eller en miniexpander, en superexpander är en låda som i sin tur har kortplatser, såhär:
sv318stuff.jpg
Det är en 318 på bilden, men det är sak samma, 328 är samma sak men med mer minne och bättre tangentbord.

..Allt väl så långt, men dessa grejer har ju inte tillverkats sen tidigt 80-tal, och är ganska svåra att hitta begagnade.

Nu har jag därför satt igång med ett projekt för att försöka råda bot på detta, jag har haft lite olika ideer om hur man ska göra, så därför postade jag denna sidan på lämpliga ställen för nån vecka sedan:
project.txt
Fick in lite feedback och folk som var intresserade av hårdvaran när den är klar, och några enstaka som kunde bidra med viss hjälp, men inte så mycket annat.

Men men, jag sätter väl igånbg själv då.

Jag har i princip bestämt mej för ytterligare en variant, nämligen en klon på den "nakna" superexpandern (SV-601)
och sen göra miniversioner på korten som passar i denna, jag tänkte även rationalisera bort negativa matningsspänningar som bara används av minnesexpansionerna (vilket beror på att dom använder urgamla DRAM som kräver negativ matning) och istället försöka bygga minneskort som använder moderna SRAM. (Gärna typ ett 8x32k istället för åtta 1x4k också..)

En anledning till att den är så klumpig är just att nätagget i den är enormt och ger ut både positiva och negativa spänningar, min ide var att använda en väggvårta och sen bara switchade stepdown för +12V och +5V.

Jag har även gett upp iden om att byta kontakter (hade tänkt vanlig stiftlist) efterssom jag dels lyckades rita en kortkantskontakt i eagle, men framförallt så har jag troligen lyckats hitta en leverantör på de motsatta kontakterna, har testbeställt nu så får vi se om dom passar.

Har även bestämt mej för att det är bättre om varje funktion har eget kort precis som i originalet, detta av flera skäl men mycket för att det blir mindre kort rent fysiskt, och enklare att felsöka när man kan köra korten ensamna.

Men efterssom jag redan har en superexpander så börjar jag med ett instickskort, troligen börjar jag med ett RS-232-kort, sedan minneskort, sedan ett "deluxe" diskkontrollerkort.

Sen tänkte jag försöka göra någon slags SD-kortlösning så man lätt kan ladda in program den vägen.

Det största problemet just nu är att jag är en suel programmerare, skulle gärna komma i kontakt med någon som kan Z80 i allmänhet och spectravideo i synnerhet, nån gammal demokodare eller nåt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Spectravideo expansion.

Inlägg av drh »

Åhh nu kom jag att tänkta på min gamla 728, så många fina timmar vi haft tillsammans :)

Lycka till med projektet, kommer att titta in lite då och då i tråden.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Spectravideo expansion.

Inlägg av Nerre »

Jag har en 328:a med Super Expander på vinden, för många år sen (början av 90-talet) hade jag funderingar på att göra nåt kul med den. En tanke var att skriva nån slags operativsystem till den (jag var ju van vid Z80 sen ABC80-tiden) som hade multitasking-stöd (använda NMI, alternate registers och minnesbanking för task switching). Men det föll ju lite på att jag inte hade nåt bra sätt att få in programvara i den och hade inte riktigt utrymme att ha grejerna uppställda för labbande. Letade korskompilator för att kompilera för Z80 på PC minns jag i alla fall:)

Har nog mina anteckningar kvar hemma i gömmorna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Spectravideo expansion.

Inlägg av Glenn »

drh: Det tristaste med 728'an är ju att den saknar alla roliga expansioner, i övrigt är den ju extremt lik, förutom att den är MSX-kompatibel då. många spel och mjukvaror är ju desamma också, antimngen portades dom från 328 till MSX; elelr så bakportades dom från MSX till 328 inofficiellt.

Nerre: Det känns ju som att du borde bära ner din 328 från vinden och sen hjälper du mej med detta, speciellt mjukvaran :)

Det finns en kille som gjort ett hårddiskinterface till 328'an också, pratade lite med honnom, men den saknar mjukvaran, vore ju dock ganska kul att bygga ett sådant med.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Spectravideo expansion.

Inlägg av Nerre »

Jag har nog glömt bort det mesta av Z80-grejerna tyvärr:)

Men skulle kanske rota fram de där pappren i alla fall. Jag har för mig att jag skissade på att bygga om den till TNC för packet radio så jag gjorde layout till ett kort med Z80-SIO (som såvitt jag minns klarar synkron kommunikation).
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Spectravideo expansion.

Inlägg av MiaM »

Spännande! :tumupp:

Är det inte bättre att ändå slänga in så mycket du kan på samma kort, men *också* ha kortplatser för orginalexpansionsmoduler?

Under konstruktionsfasen så är det kanske bra att bygga saker på labbdäck eller på nån slags labbkort som separata moduler, men sen göra ett slutgiltligt (eller slutgiltligare?) kort med så mycket som möjligt på samma kort.

Vad gäller kortplatserna så kanske du kan få plats att cad'a kortet så att det går att välja på stiftlister eller rätt sorts socklar. En variant är väl att göra så att båda sorterna kan användas på samma plats, en annan är att sätta kortplatsuttag dubbelt så tätt som i orginalexpansionskärlet, där varannan anslutning är stiftlist och varannan är originalkantkontakt.

När det gäller att expandera gamla 8-bit-datorer så tjatar jag som vanligt om idén att integrera ISA-kortplatser. Z80 är ju inte så fasligt olik 8088 bussmässigt. :wink: Här kan väl vara lämpligt med bankswitchningskretsar för de övre adresspinnarna men att direkt dra med några av de lägre adressledningarna. Väljarkretsar (2->1-switch) för olika bankswitchregister för minne respektive i/o kan nog vara bra, inte bara för att separera utan också för att låta fler adressbitar drivas direkt vid minnesaccess än vid dataaccess.

Om du tänkt att sälja några exemplar till andra entusiaster så är det väl inte helt osannolikt att de skriver passande mjukvara för hårdvara som inte är kompatibel med orginalgrejerna. Jag skulle t.ex. använda en ISA-multi-I/O-krets (eller ett sådant kort, alla är ju kompatibla med varandra) för serieportar & co.

Jag tittar på lista över SVI I/O-portar och ser att orginal är 2st 8250 (modem+rs232), men tyvärr så lär det väl krävas annan mjukvara för PC-världens D765 jämfört med WD1793. Vad jag förstått så ska det gå att köra PIO mot den kontrollern men normalt används DMA, som kräver mycket mer klisterlogik för att emuleras på något vis.

Att använda modernare SRAM låter som en bra idé. Fanns det nån bankswitchningsmojäng till de där?

En idé kan väl vara att fixa-dona så att en del av sram kan avdelas så att det ser ut som rom (beroende på hur sånt fungerar) för utveckling av drivrutiner.

Eventuella rom-platser bör väl vara kompatibla med flashminnen och med hårdvara så att man kan flasha dem in-circuit, gärna nån brytare för att slå av/på skrivmöjligheten eller nåt sånt, och kanske också en brytare för att växla mellan två banker (fast låt då brytaren gå in på en grind som går till en adressledning, så att mjukvaran ändå kan nå båda, eller nåt sånt), så att eventuellt rom som behövs för att starta inte pajar vid en misslyckad flashning.

Ett mellanting mellan att bygga ett "enkelt" expansionskort + lösa kort och att bygga allt på samma kort kan väl vara att bygga det som man är helt säker på hur man vill ha det på samma stora "baskort" men sen ha små kortplatser för små kort med diverse klisterlogik som man kan vara sugen på att ändra under resans gång, typ sånt som adressavkodningar, bankswitchningar å så.

Om jag vore dig så skulle jag för övrigt skippa floppygrejen och gå direkt på en eller två minneskortplatser och kanske en nätverksport (!).

Detta givetvis förutsatt att det inte finns mjukvara som förutsätter orginalkontrollern för floppy.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Spectravideo expansion.

Inlägg av matsadona »

Fixar du en SD-kortläsare (som även fungerar på 728) är jag definitivt intresserad, då jag har gett upp tanken på att hitta en fungerande diskdrive till rimligt pris...
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Spectravideo expansion.

Inlägg av jpalsson »

Kul projekt :-)

Om du vill titta på lite scheman och kod för SVI-728 finns det här,
https://docs.google.com/folderview?id=0 ... UVneExlbHM

Jag hade själv "Service och Technical manual" som inkluderade scheman för moderkort och diskkontroller + utskriven källkod för dessa.

Jag minns i allafall att 728:an var väldigt enkel både att bygga till och att programmera, själv byggde jag en minnesexpansion med batteribackat SRAM bland annat.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Spectravideo expansion.

Inlägg av jpalsson »

MiaM skrev: När det gäller att expandera gamla 8-bit-datorer så tjatar jag som vanligt om idén att integrera ISA-kortplatser. Z80 är ju inte så fasligt olik 8088 bussmässigt.
Tycker du ?
8088 har ju multiplexad data/adressbuss i jämförelse med Z80 som har separat adress och minnesbuss.
Sen är ju även 8088 komplexare att programmera i och med dessa segmentregister.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Spectravideo expansion.

Inlägg av MiaM »

Okej, ISA-bussen är inte så olik Z80. ISA har separata ledningar för adress och data.

Programmeringsmässigt är det givetvis skillnad (men mestadels bara ifall man verkligen vill nyttja mer än 64k inom sitt program), men det behöver man ju bara tänka på ifall man t.ex. portar 8088-kod som är drivrutin till något ISA-kort.

I praktiken lär man väl skriva ny kod, de flesta ISA-enheter man kan tänkas ansluta är väl ändå dels ofta inte så svåra att skriva kod för och framförallt så har eventuella 8088-baserade drivrutiner antagligen ändå fel interface mot övrig mjukvara på en Z80-maskin.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Spectravideo expansion.

Inlägg av blueint »

Glenn skrev:328'an och dess lillebror 318 har ju en ganska smart konstruktion, den har en expansionsbuss på baksidan, där man sätter antingen en superexpander eller en miniexpander, en superexpander är en låda som i sin tur har kortplatser, såhär:
sv318stuff.jpg
Bild
En fundering sedan jag såg den där bilden första gången. Hur går det med signalintegriteten i en sådan lång bus?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Spectravideo expansion.

Inlägg av Glenn »

@blueint: ja du.. nu är det ju inga hiskeliga hastigheter det handlar om, och längden är väl totalt kanske 25-30cm ? så det fungerar uppenbarligen :)

Sitter ju buffringar i två steg, men nåt annat verkar man inte ha gjort.
aooa
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 oktober 2007, 16:04:19
Ort: Stockholm

Re: Spectravideo expansion.

Inlägg av aooa »

Jag kan nog hjälpa till om du behöver någon programmeringshjälp. Håller själv på med en expansionscartridge till Sord M5 (som likt spectravideo 318/328 också är en dator som liknar MSX men inte exakt). Programmerar också spel till den. Jag ska ha en 328 nånstans också tror jag (kan inte hålla reda på alla mina gamla datorer nästan), har en trasig 318 i flyttkartong nr 26 vet jag :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Spectravideo expansion.

Inlägg av Glenn »

Häftigt!

Projektet ligger inte på is, men går ganska långsamt just nu efterssom jag inte riktigt har tid med det, men det ska väl snart hoppa igång hoppas jag.

Status just nu är väl ungefär att jag fick kontakterna och dom passade, killen jag köpte från säger att han har "fler hundra" av dom, och kan även få fram vinklade så det är ju lugnt (måste bara designa en komponent av dom i eagle), jag har även lyckats dammsuga marknaden efter några olika typer av floppykontrollerkretsar, och sen har jag tre kort i olika stadium av färdigställande i eagle..

Sen var ju en person här på forumet snäll och donerade lite CPLD-kretsar och en programemrare till mej. Jag cad'ade ihop ett experimentkort som jag sen fick hem från asien och lödde ihop, men jag har inte riktigt hunnit sätta mej in i ISE webpackr än, men det ska bli.

Dessutom fick jag ju en spectravideo 728 av en annan person här, så planen utvidgades till att eventuellt innefatta den med.


Det hade varit väldigt bra om man kunde slå sig ihop och färdigställa hårddiskkortet som Roger Schmidt har designat, eller iaf kolla på den designen och se om det verkar lämpligt, och sen se till att det finns mjukvara.

Hade varit riktigt nice om man kunde få till en flashbaserad "hårddisk".
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spectravideo expansion.

Inlägg av Gizmo »

Jepp. Jag tror att om du lyckas få en enkel och snygg flash (eller sd-kort-baserad) hårddisk till datorn att funka så kommer många fler att hoppa på projektet. Just det är ju en början som gör att resten blir så mycket enklare och roligare. Verkar som om några av Spectravideo-maskinerna var CP/M kompatibla, det är ju trevligt.
Själv har jag länge varit på jakt efter en MSX-kompatibel mus, mest för att den passar till gamla Roland-samplers, men de jag hittat har varit på tok för dyra.
Skriv svar