Kopiatorslakt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Kopiatorslakt

Inlägg av mrmike »

Idag har jag slaktat en gammal kopiator, ni kan tro det var trevligt :). Jag tänkte dela med mig av lite trevliga bilder av mina fynd. Detta är en liten del av vad jag fick tag på, jag höll på från 9 till 16 (rast hade jag då och då) men hann ändå inte färdigt.
BildBild
Ett 24V servo. Hmm, måste lista ut vad alla sladdar är till för.

BildBild
Tänkte att man kunde bygga in den här i datorn och kanske skippa de nuvarande jobbiga fläktarna :). Det är ett jädra drag i den :) Dock synd att den är på 120V.

BildBild
Bara att kapsla in så har man ett labbagg :)

Bild
några såna här fick jag tag på, kanske kan användas till ett kortlås nån gång.

BildBild
Med alla motorer får jag väl bygga en terränggående robot och ha såna här som stötdämpare.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Med lite tur hittar du ett högspänningsagg som ger ett antal kilovolt ifrån sig som används för att ladda upp trumman...
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Har jag redan hittat, har den inte här men tror det var ca 6kV 0.8mA
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Undrans om det räcker för att göra en "lifter"? Nja, när jag tittade lite på webben så verkar det som om man behöver typ 2 watt per gram och du har bara 0,5 watt ut från agget. Att göra en aluminumfoliekonstruktion som bara väger 250 milligram kan nog vara lite eländigt svårt...

Jag har en gammal kopiator jag oxo i en källare. Undrans om det agget har mera kräm ifrån sig? I värsta fall så får man väl lov att slakta en monitor eller en gammal tv.
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Monitor, hmm plockade isär två såna igår...kan inte minnas att jag såg nå högspänningsprylar men jag letade inte efter det heller. Vet du vart de brukar sitta, på korten eller röret?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

I en monitor har man tyvärr inte ett smidigt agg som man bara kan lyfta ut separat, utan en högspänningstrafo som man böver ha drivelektronik till för att den ska fungera.

Följ högspänningskabeln som går in i sidan på bildröret så hamnar du vid trafon.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

det blir väll 4,8 Watt

6000*0,0008=4,8


Det borde väll räcka
Senast redigerad av Robert Nielsen 11 december 2003, 21:48:06, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, det bör definitivt räcka ja.

Jag undrar hur mycket öl man måste dricka i normala fall för att fåihop 6000x0.0008 till 0.5? :-) Jag skyller på att jag har feber och ligger till sängs...

Jag ska nog ta och slakta min kopiator jag oxo då. Har aldrig använt den sedan jag fick den i en utrensning på ett företag. Jag har en stor fet laserskrivare oxo som jag aldrig kommer att ha lust att köpa toner-patroner för typ 2000 kr till heller.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Enligt din egna effektformel så blir det hyggliga 7,5 Megawatt :wink:

Edit: Jag menade Roberts formel...
Senast redigerad av karlstedt 11 december 2003, 23:00:48, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag antog att Robert menade * stället för / i sin formel.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Jo det var det jag menade.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Kan man få en bild på högspänningsdelen också?
Är det bara en trafo, eller är det mer komplicerat än så?

Om det bara är en trafo så borde man väl kunna seriekoppla 2 st för 12 kV, likrikta det så har man 16 kV DC.
Borde räcka för en lifter...
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Det är spännande att slakta saker ju!

Slaktade en gammal TV för ett tag sedan, fanns massa komponenter, perfekt till mig som inte hade några liggande... Trim-potar o sånt med... Högtalarna, IR-dioden m.m....

Tyvärr har jag ingen tennsug nu så det blir ltie jobbigt o löda bort saker, men det har jag önskat mig i julklapp, plus massa andra komponenter o bröte! Längtar till julen nu!
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Sparkz Det är när man likriktar och glättrar med en kondesator ökningen av spänningen sker. 40% det vill säga t.ex 12*1,4=16,8. Att hitta en kondensator som klarar 16800 volt är nog inte det lättaste.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Inte helt lätt, men det går!
Lätt däremot är att seriekoppla flera kondensatorer gjorda för en lägre spänning, man behöver ju ingen stor konding när utströmmen är så låg...
Skriv svar