Hyperions saliga blandning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Tack.

Har en del prylar kvar att göra innan jag gör ett första försök.

Testade ena tryckluftscylindern med ventil, tryck och flödesregulatorer. Jag håller nere arbetstrycket och flödet än sålänge.

En liten video av testet:
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1787
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av toffie »

Riktigt häftigt :D Ser ut som riktigt dyra grejer som hör hemma på.. ja någon avancerad verkstad/fabrik för tillverkning av något, möjligen vardagligt :D Som något hos Coca Cola eller hos någon godistillverkare eller liknande :D
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Ja alltså det är ju vanligt förekommande saker inom mängder av industrier. Jag har ingen aning om vad tryckluftscylindrar från Festo eller ventiler från Bosch/Rexroth kostar nytt men jag har inte köpt de nya heller :) Marknaden för begagnad utrustning likt dessa är tämligen liten så priserna är oftast låga.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1787
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av toffie »

Grymt att det inte är alltför dyrt :P Det känns som om sådana saker ska vara dyra, ja.. de är väl det helt nya, men begagnat kanske är billigare då :) Det är ju skoj!

En fråga bara, vi pratade ju lite om tip cleaner och du länkade bland annat en sådan här;
http://www.ebay.co.uk/itm/soldering-bit ... 541f3f8265

Funkar det för bly-tenn också? Du kanske inte vet det iofs, men tänkte lika bra att fråga här först eftersom vi pratat om det tidigare :) Funderar på att införskaffa sådan nu, men vill vara säker på att jag skaffar rätt. Har ju detta tenn som jag visat tidigare;
lodtenn.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Bara köpa. Jag kör bara lödtenn med bly. Utan bly är inte skoj då det kräver betydligt högre temperaturer.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1787
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av toffie »

Vet inte om vi missförstod varann nu :P Men det är alltså "tip cleaner" som jag länkade till, det står att den är till för bly-fritt. Det är ok för bly-tenn ändå?

Kanske var det du svarade på :P :D Vill bara vara säker, eftersom det ändå är en liten slant och om jag inte kan använda det på bly-tenn så blir det ju bortkastat :P
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Nädå jag förstod frågan :) Köp den tip cleanern du. Jag kör den och jag löder som sagt endast MED bly precis som du. Men tip cleanern behöver jag sällan använda. Det är bara om någon spets blivit riktigt skitig vilket är sällsynt då jag nästan enbart löder nya komponenter på nya mönsterkort :) Men ibland händer det att man lagar något smutsigt gammalt kort och får någon fläck på spetsen som inte lossnar när man använder den fuktiga svampen och ej heller genom att smälta en lite större mängd lödtenn på spetsen, vilket brukar funka och få bort föroreningar.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1787
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av toffie »

Aha... jaa.. alltså.. spetsen brukar ju bli blank och fin och det brukar ju funka bra med att smälta en del tenn på spetsen så blir den "ren". Däremot har jag några spetsar som tennet har svårt att smälta på, jag måste hålla en liten stund innan det smälter och det känns inte riktigt som att det flyter ut över spetsen så bra, det mer hänger sig kvar precis där jag smält bara. Inte för att det ska vara rinnigt och bara flyta omkring iofs.

Köpte två Hakko spetsar till min Atten station och de däremot är helt underbart bra. Smälter tennet riktigt snabbt och bra, det flyter ~långsamt men ändå~ ut mer mot spetsens topp istället för där jag oftast träffar spetsen med tennet som är lite högre upp.. Kanske bara är dåliga spetsar..?

Kanske ska avvakta med tip cleaner då, min spetsar är rätt fina så sett och är ju lätta att rengöra och de blir ju rena när jag rengör. hmm.. svårt det här :P Det är något jag inte behövt tänka på förut :D


Hur går det med din pneumatik annars? Något mer klart på den? :D Inga fler displayprojekt på g? :P
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Köp tip cleaner för dina spetsar som inte vätter (tror det heter/stavas så, wetting på engelska iaf) lödtennet ordentligt. Du kan få göra proceduren ett par gånger men det brukar få liv i spetsarna igen.

Har inte gjort något mer med pneumatiken men jag har börjat göra spacer-plattan som ska sitta under/bakom den nedre cylindern så den hamnar i linje med den övre cylindern och munstycket.

Kan komma att behöva göra en klack i aluminium och montera under den undre cylindern men jag hoppas slippa :)

Spacern görs i Delrin:
DSC_2094.JPG
Inga fler displayprojekt/moduler heller tyvärr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av MiaM »

Jag är inte 100% säker, men har en slags aning om att det heter/skrivs "väter" med ett t. Jämför "väta" som väl ungefär är ett slags ord för nån slags fuktighet eller hur det nu är.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av Henry »

Jo det heter väter, det är jag 100% på.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Bra då vet jag.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Första testen av nya formsprutan gjordes ikväll. Några små tweaks behövs men första delen är gjord. Än får ni inte se den men håll till godo med några bilder på maskinen vettja :)
IMG_20151003_141747.jpg
DSC_2153.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av papabear »

Snyggt.
Vad är det tänkt att köra för plast i en sån? Antar att det är granulat man matar den med?
Hade en jäkla massa granulat från en pulkafabrik som brorsan jobbade på och han tyckte var en kul idé att packa en present i när jag fyllde. Jag kom inte på nåt bra att använda det till, så han fick ta tillbaka det när det var dags för en av hans polare att fylla år :).

Men jag vet inte om det hade kunnat vara användbart för dig iaf. 5 PP, står det på en pulka jag har som referens.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Tack.
Jag har väl tänkt att köra ABS i den först o främst men sen vill jag prova lite olika plaster o se om jag kan få till något bra resultat.

Vet inte så mycket om olika plaster än.
Skriv svar