Hyperions saliga blandning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1787
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av toffie »

Aha, ja nu när du säger det så ser jag det ju :P Ja det blir väl lite svårt när det är anslutningar på alla fyra sidor förstås, men det var en bra idé som jag ska behålla! :D

Som jag förstått är det väldigt svårt med varmluft för SMD lödning, för det är väl en balansgång mellan tillräckligt bra temperaturöverföring och luftmängd, blåser man för mycket/hårt så flyger ju komponenterna iväg i värsta fall.. I bästa fall så flyttar de bara lite på sig :P Så det är nog mycket att "lära" sig och trixa med om/innan det blir bra.. Skulle definitivt inte funka för mig :P

Däremot tror jag absolut att jag skulle kunna användning för en sådan station för.. just krympslang :D haha .. Det känns lagom som min "nivå" när det gäller varmluft :P Jag har precis börjat använda mig av min varmluftpistol för krympslang för att jag märkt hur snabbt den laddar upp värmen och hur snabbt man blir klar, plus hur bra det blir.. Om man jämför med en tändare ;)

Har haft min varmluftpistol i ett par år.. men först i år jag börjat använda den :doh:


Om du ska skaffa en ugn, blir det färdig sådan eller ska du modifiera och bygga egen? Om det senare får du gärna lägga upp en tråd ;)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av Henry »

toffie skrev:Henry
Smart med lödspetsen, men är det inte lätt att man skadar kretsen istället? Innan man hinner värma upp tillräckligt så att alla paddar fastnar korrekt?

Varmluft skulle vara gött att ha, men de är rätt dyra.. för min budget :P Vet inte hur det är med Hyperion förstås :P
Går att köpa billiga men helt ok för en 600:- inkl frakt på nätet, tullen kan vilja pilla sök på Atten 858D+ på nätet. Hos tex Sweech är det bra snabbare frakt men förstås dyrare då det bla väger en hel del. EEVblog hade en recension om denna, och dess avarter, för en tid sedan och gav helt ok betyg.


Menar du fysiskt eller temperaturmässigt? Detta skall inte används för stora kretsar utan bara kretsar som inte är större än lödpetsen.

Fysiskt så är risken rätt låg om man bara är stadig på handen och man behöver inte röra vid kretsen då det kan räcka att man har en lite store mängd smält lod på spetsen som man bara låter vila mot kretsen så rör man aldrig vid den.

Tempmässigt så skall detta inte precis användas till kretsar för 1k så att säga men ställer man in tempen så lågt som möjligt så minskas ev risker. Det är sedan inte för sällan en 280 grader något sådant i 5 - 10 sekunder som brukar vara max för lödning av många halvledare som tex trissor och dylikt men det är för att benen gör att det tar lite tid innan det blir för varmt för chipet men längre än så brukar det inte heller ta och är denna temp har jag gått efter även om små kretsar blir uppvärmda direkt. Jag har dock inte heller varit med om att det skulle orsakat några problem men detta är förstås givetvis inget man gör med kort till kund eller dylikt, vilket är underförstått.

hyperion skrev: Jag drar hellre ut power paden så man kan värma den från sidorna och sen kör mindre hål för att överflödigt lödtenn ska dras ner där. Detta går ju bara på kretsar med anslutningar på två sidor och inte fyra.

Varmluft trodde jag var lösningen på problemet med lödningen av små SMD komponenter och jag köpte en sån billig varmluftstation från swech trading. Dock är det väldigt lätt att värma på för mycket och jag använder den idag endast för att annat än lödning, t.ex. krympslang osv.
Är det dubbelsidigit kort så kan det hända, om möjligt, att jag lägger en del vior rakt under powerpaden istället och väter ytan så är det sedan bara att trycka dit lödkolven så förs värmen över på andra sidan och smälter tennet, men man kan behöva dra upp tempen lite för det.

Löder sällan SMD med varmluft då jag vill ha det svalt men det funkar fint bara man kalibrerat varmluften så rätt temp stämmer med displayen på det avstånd man kommer att ha den på, tror du och jag har samma vls Atten 858D+ ? Sedan skall man ha så låg temp som möjligt och bara strax över smälttempen för lödtennet och inte ha munstycket stilla på ett ställe utan långsam värma upp i runda rörelser en bit ovanifrån och sedan hela tiden runt om komponenten lite så minskar bla överhettnings och expansionsproblem och den får en lugnare uppvärmning. Har man sedan en bra tempsensor bredvid komponenten i god kontakt med kortet så går det tom att få till en tempkurva för ugnslödning men utan en stor ugn.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Jag har samma lilla varmluftsstation, precis. Jag hoppas på att någon av de vanliga PCB-tillverkarna som vänder sig till hobbyister ska erbjuda bättre specar så man kan börja testa BGA kretsar och då blir det ju ett måste med ugn känner jag. Så det är väl lika bra att börja med ugn så fort som möjligt. Och kul med nya verktyg som underlättar :)

Blir nog att köpa en sån billig en och modifiera styrningen då det finns många som använt den och modifierat den.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av Henry »

BGA fungerar med varmluft, eller hur menar du?
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Jo det vet jag. Det jag menade var att det inte fungerar att löda med vanlig lödkolv och eftersom jag inte gillar att löda med varmluft så kommer jag vara tvungen att skaffa en ugn för att kunna köra BGA.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av Henry »

Då hänger jag med.

Det funkar med lödkolvsmetoden jag nämnde innan men bara med lite mindre kapslar och det kan vara pilligt. Annars går det också att värma underifrån med riktad varmluft eller lödkolv uppdragen en bit.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Halva dagen har jag stått och svarvat. Fy fan va spån det är överallt!
Vad det är för något jag gör, det tänker jag inte avslöja riktigt än :)
DSC_1215.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Joe
Inlägg: 1649
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av Joe »

Extrudera filament.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Att det har med plast att göra stämmer...
Joe
Inlägg: 1649
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av Joe »

Då kan det vara en formsprutecylinder.
För användning i verkstadspress?
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Beställde idag alla plåtar till denna. De vattenskärs ur 10mm S355 stål. Den manuella pressen var för liten så det fick bli en helt egen konstruktion. Hoppas jag tänkt på allt bara :?
Injection Molding Machine 3.JPG
Capture.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1787
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av toffie »

Oj spännande! Ska bli roligt att se när det är klart :D
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Har fått hem alla 10mm plåtbitar från Stockholm Vattenskärning. Uselt packade men annars helt ok.

Påbörjad montering:
DSC_1709.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Efter 67 borrade och gängade hål och en hel del annat modifierat och tillverkat så ser det nu ut såhär:
DSC_1857.JPG
DSC_1858.JPG
DSC_1860.JPG
DSC_1861.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1787
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av toffie »

Vilken grej! Riktigt snygg :D När börjar du använda den då?
Skriv svar