Hyperions saliga blandning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Tänkte att jag skapar en samlingstråd då jag dels har så många olika idéer och projekt som jag pysslar med vilket gör att projekttrådar för individuella projekt skulle bli uppdaterade så sällan. Dels för att många "projekt" är så små att de inte förtjänar någon egen tråd.
Sen kan jag hänvisa till denna tråd när jag t.ex. postar i "Ditt senaste kretskort" så man kan minimera diskussioner i den tråden.

Först ut är ett kort jag gjorde för att kunna mäta temperatur med en thermocouple (K-type).
Valet föll på en MAX31885 som har ett mätområde på -200 till +1370 C och som är cold junction compensated.
IMAG0198.jpg
Kortets bottom layer är endast en enda stor ground plane för ökad thermal mass vilket ska förbättra cold junction kompensationen genom att stabilisera mätvärdet från den inbyggda tempsensorn i chippet.

För att få någon som helst precision med en thermocouple så måste man använda sig utav NIST-tabeller och formler för den aktuella typen av thermocouple. Jag är på inget sätt bra på matte men det är inte så svårt ändå.

Det svåra nu var att skriva koden för en 8-bitars PIC då det är skapligt jobbigt för en sådan att utföra Float-beräkningar.
Det gick vägen men jag måste fortfarande finslipa lite på koden (matten mest) då det är lite buggigt när temperaturen går under 0.

Satte igår upp ett litet experiment för att testa min nya Vinculum 1 USB Host controller från FTDI. Den gör att jag kan skapa en logfil på ett USB-minne (även större USB-minne än 4GB då FAT32 också fungerar)

Har ännu ingen RTC inkopplad vilket är planen senare så jag satte bara en delay på 1 sekund mellan mätpunkterna och loggade i en minut.

Börjar med temp-proben på skrivbordet, sen höll jag den hårt i handen, sen under tungan och sen på skrivbordet igen.

Jag är extremt nöjd med precisionen och upplösningen i de resultat jag får ut.

Såhär ser min setup ut (notera att jag på bilden hade min temp-probe-simulator inkoppad, som jag använder för att kunna simulera valfri temperatur mellan 0-1370. Den användes ej vid detta test igår)
20140111_230446.jpg

Här är resultatet illustrerat i en fin liten graf :)
Temp_Graph.jpg
Jag har flera tilltänkta "projekt" där jag kommer behöva både logga data och/eller mäta temperatur så nu är de byggstenarna "klara".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av toffie »

Nu gör jag ett inlägg, innan du kanske hinner lägga in fler projekt ;) Men hur som, jag tycker det är en supersmart idé! Skulle helt klart vara roligt om fler gjorde likadant, inte för att jag personligen inte skulle vilja ha kommentarerna i "Senaste kretskortet" men för att det just är roligt att få reda på lite mer om det som postas i de stora trådarna.. Alltså perfekt med en informationstråd eller liknande :D

Vad är det för övrigt för kontakt för K-type? heter den kanske just det eller vad heter dem? :P Den är så massiv :P

Vet inte om du sagt det tidigare, men skulle inte du ha dessa för reflow och sådant?
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Hej och tack :) Jag själv är lite kluven ang kommentarer i t.ex. "senaste kretskort"-tråden. Ibland vill jag bara in o kolla bilder för inspiration och då räcker en kort beskrivning. Men det är såklart väldigt intressant att läsa kommentarerna också. Bara jobbigt att bläddra sida efter sida för att hitta bilderna man letade efter :)

Kontakten på kretskortet är tillverkade av Omega men jag kommer ej ihåg om det var Omega eller någon annan tillverkare som ligger bakom den gula kabelkontakten. Båda köptes via Element14. Om jag inte har helt fel så finns det någon standard vad gäller thermocouple-kontakter men då jag bara sett och använt de två K-type thermocouple-probar som jag har (varav ena kom utan kontakt) så vet jag inte helt säkert ifall de olika typerna har olika kontakter.

Jag tror dock inte det, däremot är iaf de kretskortsmonterade kontakterna från Omega märkta med den bokstav de är avsedda att användas till.
Ganska säker på att det endast är för att man lätt ska kunna se så man ej kopplar fel typ av probe ifall man t.ex. har ett kort med flera ingångar/kontakter, för olika typer av thermocouple-prober.

Jag har inte några direkta planer på att bygga en reflow-ugn så du blandar nog ihop mig med någon annan. Har dock haft tankar på det men än har jag inte något på gång som ska tillverkas i tillräckligt stor volym att det krävs.

Däremot ska jag bygga en låda att ställa min QU-BD Two Up 3D printer när den kommer i mars eller så. Tanken är att lådan skall temperaturregleras så att jag kan ha 70 grader (eller så nära det går upp till max 70 grader, vet ej än hur skrivaren kommer reagera på så hög ambient temp) innuti lådan medans den skriver och att sedan sakta ta ner temperaturen efter att den skrivit klart. Detta för att minimera att delarna slår sig och minimera spänningar i materialet (plasten) som lätt blir om de kyls för fort. En annan fördel med att ha samma ambient temp varje gång man printar något (oavsett vilken temperatur det nu må vara) är att man kan optimera inställningarna och när man är nöjd så behöver man inte justera de beroende på om det är sommar eller vinter ute när man printar osv.

Min första 3D skrivare så allt är bara teorier från min sida :) Får se om teorin stämmer i praktiken sen :)
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Jag rättade lite som var fel i mina beräkningar för minusgrader och satte det på prov.
Använde Biltemas kylspray som enligt etiketten snabbt skall kyla saker ner till -55grader.

Sagt och gjort loggade jag i ett par minuter (en sampling per sekund) och gjorde ny graf (ni som ej har 4k monitor får scrolla "lite" i sidled :) ):
Temp_Graph2.jpg
Biltema ljög inte för mig denna gång, mycket riktigt -55 grader!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Beställde 4st paneler utav Kankki igårkväll. Idag skickade han dom till mig (söndag!).

Håller på att bygga ett långt skrivbord/arbetsbänk här hemma, och vill då ha strömförsörjning till mina projekt jag fnular med, oavsett vart jag råkar sitta längs min nya 4,65m långa bänk. Därför ritade jag upp en panel för 5st banankontakter för distribuering av utgångarna från mitt ATX nätaggregat.

Eftersom jag vill sänka ner dessa i skrivbordet så beställde jag även en mall till min överhandsfräs utav Kankki, som han gjorde utav en bit MDF.

Att döma av bilderna han skickade till mig gjorde han ett GRYMT jobb och jag ser verkligen fram emot att få hem de. Lägger upp bild med kontakter när jag fått panelerna, och sen igen när jag monterat dom i skrivbordet (lär dröja ett litet tag)

Tills dess får ni nöja er med bilderna Kankki skickade :)
DSC_0402 copy.jpeg
DSC_0407 copy.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av MiaM »

Ursäkta att jag tramsar till det, men sista bilderna får mig att associera till en fiktiv 5-pinnars semko-17-kontakt och nån slags grej till gamla kassetter :wink:
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Ingen fara, det är nog din höga ålder (ingen yngling vet väl vad de två sakerna är/var för något) ;) skämt åsido så var det riktigt träffsäkra kopplingar du gjorde :) Slående lika. Tror nog det blir bra med dessa infällda i skrivbordet och banankontakterna nära till hands utan att vara i vägen eller störa.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av kankki »

Ska bli kul att se slutresultatet! :D
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hanzibal »

MiaM skrev:...5-pinnars semko-17-kontakt och nån slags grej till gamla kassetter :wink:
Du har rätt, Hyperion försöker bara dölja det faktum att det är han som i hemlighet prånglar ut de förbjudna donen ;-)
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Köpte mig en värmemodul av en medlem på forumet i veckan så jag var ju tvungen o testa lite. Det första jag gjorde var att montera av den lilla fläkten som satt på och ersätta den med en dubbel 40x40mm fläkt från en HP DL360 (originalfläkten var dessutom för 24V)

Kör fläkten på fullt nu bara för att värmeelementet är på 200W och blir väldigt varmt. Gör inget för det jag tänkt använda den till, men nu när jag bara testar så har jag gärna aluprofilen så sval som möjligt då det är lättare att hantera. Därav monteringen utav en kylfläns med fläkt. Fungerar faktiskt ypperligt och håller aluprofilens temperatur på en blott ljummen nivå.

Med fläkten på till max så trycks självklart en hel del värme ut ur min snabbt ihopslängda frigolitlåda.

Här är bild samt temperaturgraf.
20140216_094839.jpg
Electric Heater - Test 01.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Hittade en bra plats att montera min nya tuta (139dB Stebel Nautilus Mini):
20140216_164837.jpg
Kommer dock vrida tutan 90 grader och sätta den på andra benet. Som den är monterad på bilden ovan så slår den garanterat i när framgaffeln komprimeras "mycket"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Och en bild på det större projektet :)
20140216_201828.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Idag fick jag mina så efterlängtade paneler :)

Supernöjd!

4st sånna:
ATX_Banana1.jpg
ATX_Banana2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av Vilhelmsson »

hyperion skrev:Och en bild på det större projektet :)
20140216_201828.jpg
COOL BÅGE :bravo:
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Tackar tackar :)
Skriv svar