Hyperions saliga blandning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Najs! Jo jag var också dålig på att använda subscribe-funktionen tills för inte allt för länge sedan. Men det är bra smidigt faktiskt.

Och ja kopplingstråd är viktigt att ha!
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Kan informera de som tittar in här att den lilla DRV8837 H-bridge-kretsen fungerar förträffligt bra med 9V och en Lego-motor. Jag rampade motorn både upp och ner i växlande rotationsriktning med belastning och kretsen vart inte varmare än 26 grader enligt min IR termometer.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Här hände det inte så mycket. Håller på med diverse prylar. Några saker jag inte vill visa riktigt än. Annars så övar jag lite på att svarva. Har ju aldrig gjort sånt förr så övning krävs :) Att det dessutom är roligt gör ju inget :)

Slänger upp diverse bilder.
DSC_0236.JPG
DSC_0253.JPG
DSC_0257.JPG
DSC_0283.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av tecno »

:humm:

Var de dom där trasiga skjutmåtten från Tradden? Var på väg att bjuda men glömde bort det hela :(
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Det stämmer, det var dom från tradera :) vilken tur att du glömde bjuda på dom. Dock är det bara det ena som fungerar. Skjutmåttet med trasig display saknade även en sån randig och ledande gummilist (zebra-list) som brukar sitta mellan kretskort och LCD displayer. Men detta skjutmått var en ganska gammal modell som bestod av två kretskort istället för ett och ska då ha en sån list mellan korten. Får slakta lite miniräknare eller så för att hitta någon ny list som kan funka. Utan listen så funkar ingenting på det skjutmåttet :(
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av MiaM »

De där "listerna" tror jag brukar kallas elastomer. Kanske ett felaktigt språkbruk där jag hört det.
jonsa81
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 april 2010, 12:23:18

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av jonsa81 »

Coola prylar och projekt! I´m impressed!

Är du slavisk PIC användare eller har du provat på några andra MCU:er?

/Andreas
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

MiaM: Ja de verkar heta Elastomer connectors men även conductive rubber, och zebra connector vilket är ett TM egentligen. Ungefär som Teflon, Velcro etc.

Jonsa81: Tackar! Jag har inte hållt på så länge med elektronik och programmering så jag försöker hålla mig till PIC. Behöver jag någon gång funktioner som inte PIC kan leverera så får jag lära mig någon ny plattform :)
Jag har en BeagleBone Black som jag inte kommit på vad jag ska göra med.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Fixade igång två av mina displaymoduler. Både 1,3" och 0,49" OLED displayerna. Det var lite mörkt i rummet när jag tog bilden, därav den längre slutartiden och suddiga sista siffrorna.

Tips på bra och smidiga drivare till stegmotorer mottages tacksamt.
Testade ett par Pololu DRV8825 moduler och visst fungerar dom men jag skulle vilja kunna ställa current limit på ett mer "stabilt" sätt än med en potentiometer. Det skulle iofs gå att lösa med en digital potentiometer eller med en digital switch med fasta motstånd men det känns onödigt bökigt. Det kanske inte finns programmerbara stegmotor IC's med den funktionen.
DSC_0309.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av orvar-e »

Hur får man de där oled displayerna att fungera, är det en kommunikations port eller?
Hur mycket ström drar de VS tex nokia 5110 display.
Valet står lite mellan oled eller nokia 5110 diplay, kostnadsmässigt så är de rätt lika. Men om oled diplayern är trixig att få igång
och vill ha extra kring komponenter så vet jag inte.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av Miramithe »

Nu är jag inte helt hundra men adafruit tror jag har några libs för displayer och många av dom kör i2c. Julian Ilett på tuben har lite olika videos med displayer.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av orvar-e »

Vart nog lite förvirrad av hyperions bild där det ser ut att vara en hel massa trådar som ska till.
https://www.youtube.com/watch?v=mggDYVzS-Xs
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Vet inte riktigt vad de olika OLED displayerna har för strömförbrukning men det kan man kolla upp i de olika databladen på buydisplay.com där jag köpt dom.

Visst krävs det några komponenter för att använda dessa eftersom det bara är själva OLED "glaset" man köper från buydisplay.com

Men det är väldigt få komponenter på mina moduler jag gjort. 6st kondingar och 1st motstånd.
Jag har valt att köra 4-wire SPI interface på 1,3" och 0,91" displayerna men det går att köra flera andra interface, t.ex. I2C.
på den minsta displayen som är 0,49" så stödjs endast I2C. Dock har jag valt att dra ut reset pin på mina moduler.

Anslutningarna på 0,49" displayen är VBAT, VSS, VDD, RESET, SCL och SDA. Jag kör 3.3V till både VBAT och VDD och har inte haft några problem med det men jag har för mig att det i databladet står att VBAT ska vara 3V och VDD 3.3V
Databladen är lite röriga med vissa saker dock.

Har aldrig hållt på med en Nokia display men det att de är populära. Personligen gillar jag verkligen inte LCD displayer :) Stora, klumpiga, dåliga betraktningsvinklar, fula, går knappt att använda utomhus, osv.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Hämtade hem hojen idag. Alltid lika trevligt :)
Hoj 2015.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av gustavn »

Har precis läst igenom hela tråden, riktigt häftiga och kreativa projekt! Kul att se, man blir inspirerad :)

Det var snygga banankontakter du hade skaffat till din strömförsörjnings-panel. Vill du tipsa om vart du hittat dom? De såg verkligen kvalitativa ut!
Jag planerar nämligen att bygga något liknande till min arbetsstation hemma.
Skriv svar