Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Berätta om dina pågående projekt.
j.po
Inlägg: 279
Blev medlem: 24 november 2008, 20:40:19
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av j.po »

Jag hade gemensam anod. Drivning med 74HC595 + ULN2803. PWM-styrning för att dimma dag och nattläge.
IMAG0088.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av MiaM »

Om man drar separata matningsledningar till ULN-kretsarna (eller motsvarande) så bör seriedata över flatkabel fungera, men jag skulle nog monterat all "klockad" elektronik på samma kort, kanske till och med all elektronik totalt sett, för ett sånhtär bygge. Det är ju bara ett par siffror, det blir ju inte precis hundratals meter med ihoptrasslat flatkabel-råttbo precis :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av ElectricMan »

j.po:

Har du något schema eller dokumentation för det där bygget?
Jag har exakt likadana displayer, men inte "hunnit" bygga någon elektronik än... :P
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av kankki »

Akrylen verkar ju vara en bra nyans :tumupp: Glöm inte dra bort skyddsplasten bara ;)

Snyggt blev det, ska bli kul att se med lysande segment genom akrylen.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av ghost_rider »

Ja, det kommer nog bli super.
Sitter och ändrar om designen lite, får bli ett kort med allt (mCPU, gps,led drivare,RF länk) och 10pol flatkablar.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av maha »

Även jag har hunnit med något liknande för länge sedan. Usch vad tiden går, sju år gick snabbt.

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=17546

Bild
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av ghost_rider »

En stilla fråga.
Varje segment är specat till 20mA styck och för att driva segmenten använder jag tpic6b595-chip och dessa ska klara av att pumpa ut 500mA.
Dock får jag bara ut 2mA per segment? gissar att jag har räknat fel med resistorn någonstans?
Läste på en annan sida att man ska ta Vin (i mitt fall ~12,5v) - Vf (forward voltage/segment 12v) / typical current (20mA -> 0,02A) = (12,5-12)/0,02 = 25 Ohm.
men det blir fortfarande knepigt?!
20140412_233954.jpg

datablad display : https://www.sparkfun.com/datasheets/Com ... R6F-89.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
j.po
Inlägg: 279
Blev medlem: 24 november 2008, 20:40:19
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av j.po »

12V är troligen ett ungefärligt värde som dessutom är temperaturberoende om det är seriekopplade LED-chip. Bra om du kan höja matning till 15V och 150ohm motstånd
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av ghost_rider »

Man kan driva varje segment på max 12.4v enligt databladet. Kan inte höja matningen högre än 12v +-10 %
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av Andy »

Spänningen kanske inte räcker till, vad har du för spänning över ett segment när det drar 2mA?
Tydligen ska det vara minst 11,6 Volt.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av ghost_rider »

Ok så här ligger det till.
Displayen är gemensam anod och denna matas med +12v.
Mäter jag spänningen ut på respektive pinne ifrån chippet får jag 5.5v och 2mA .
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av Andy »

Det blir alldeles för låg spänning för att nå upp till 20mA. Det sitter LED's kopplade i grupper om 6 st i segmenten och det totala framspänningsfallet blir runt 12V, vid 5,5V och 2mA kan det inte bli mycket ljus i segmenten.
Med 12V matning behöver du troligen inga förkopplingsmotstånd.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av ghost_rider »

Nä det är min teori också.
Blev dock inte klok på hur man reglerade så att segmenten fick max 20mA så jag antog att man var tvungen att ha motstånden där. Men visst ström o spänning hänger ihop så om jag plockar bort motstånden o byglar så borde jag få de 12v o därmed lite mer kräm. Kan inte säga att de lyser optimalt :mrgreen:
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av ghost_rider »

Provade att bygla över motståndet, fick då 42mA vilket är dubbelt så mkt än vad jag ska ha.

[edit 2]
Kontrollmätte motståndet. 720 Ohm.!
:doh:
dvs.-->
12,5v/720Ohm = 2mA
Måste ha tagit fel påse :/
Det är ju 65 Ohm jag har siktat efter dvs 19mA....Dags att göra om och göra rätt
Senast redigerad av ghost_rider 13 april 2014, 23:44:12, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av MiaM »

Det optimala här är väl att ha konstantströmgenerator, men det kanske inte finns tillräckligt med spänning att fixa det?

Du har ju iaf nu konstaterat att du behöver ett visst seriemotstånd för att få lagom ström.

Idé/fundering, andra får gärna såga:

En halvdålig konstantströmgenerator med transistor som har ett litet emittermotstånd och konstantspänning på basen borde kunna klara sig på säg en halv volts spänningsfall över emittermotstånd och transistor, fast då måste "konstantspänningen" i princip ha samma temperaturberoende som transistorn i sig. Det kanske kan ordnas genom att värmeklegga ihop två transistorer och endast använda bas-emitter-sträckan som diod (och strunta i kollektorn) på den andra transistorn. Ett (mer högohmigt) motstånd mellan den transistorns emitter och jord, och mata sen båda basarna via ett seriemotstånd från t.ex. cmos-logik som drivs på hyggligt stabbad matning, gärna så hög spänning som möjligt. (med ca 12V in till bygget så typ högsta som går att få med nån acceptabel regulator, alltså säg 9-10V med 4000-seriens logik, eller om du måste ha 74-logik så klarar 74HC 6V, något bättre än 5V). Spänningen till basmotståndet kan också ordnas med logik med opencollektorutgång 5V-matning till logiken men t.ex. +10V till motstånden. Då ansluts motstånden direkt från +10V till basarna, och opencollektorutgången ansluts också till basarna och när logiken ger en nolla = jordar utgången så leds all basmotståndström till jord och led-drivningen stryps.
Skriv svar