FormerMazda bygger nixie-termometer

Berätta om dina pågående projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av FormerMazda »

Ja den tänker jag inte försöka göra själv. :D

Men som sagt, mitt drivkort blev alldeles för rörigt, och felsökning är en mardröm på det kortet nu, så jag som sagt lägger ner det och ska försöka göra ett riktigt mönsterkort.
Problemet är bara att jag vet inte hur jag ska gå tillväga..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av Glenn »

Aha, jag missuppfattade där.. I mitt fall så satte jag ju 74141 och switchmodulen på samma kort som nixierören, och sen bara 5V ner till själva klockkortet.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av FormerMazda »

Skam den som ger sig?

Har fått lite mer tid till övers, så jag tänkte se om man kanske kan slutföra ett gammalt projekt. :)
Efter en generös donation av ny högspänningsdriver kunde jag börja testa mitt gamla bygge.
Och faktiskt verkar klent HS-agg varit en del i varför det inte gick sist.
Det och hundra buggar och tankevurpor.. :D

Men nu funkar faktiskt display och driverkort till 99%!
Så pass att nästa steg är att börja knacka lite kod till en arduino för att bättre kunna testa varje rör för sig och så.

Fortsättning följer!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av Hobbyisten »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av Mizzarrogh »

Intressant, hade inte sett detta tidigare, nu blev man ju sugen på att göra någonting liknande... :)
Har ju redan rör, så...
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av FormerMazda »

Det fruktansvärda bygget går så sakta framåt faktiskt.
Förutom ett litet glapp till en enable så skulle jag säga att allt mellan arduino till rören funkar nu! :)

Jag har att lösa varför inte mina nixie-indikatorer vill lysa mer än en i taget när man parallellkopplar dom. Men det är en senare huvudvärk.
Nu är jag bara glad att den kan visa klockan!
Köpte en RTC-modul (Länk) och det kändes som rätt val med tanke på hur enkelt det blir jämfört med NTP via WiFi..

En film! Fast ni får klicka på en länk till insta, ids inte lösa på annat vis.. ;)
https://www.instagram.com/p/CFNLb3Xh6hl ... _copy_link
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag får läsa tråden från början för jag har glömt vad du ställde till med ... Själv fick jag hem två små VFD med 8 siffror och tänkte ha en till en klocka men den andra??? Din tråd kanske ger min inspiration. :)
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av FormerMazda »

Det har bara gått 10 år sedan jag startade nu! :D
Så nu har jag börjat tänka på detta projekt igen.. Inte för jag har så mycket tid egentligen till detta, men hjärnan är ju aldrig tyst.

Faktum är att, tro det eller ej, mitt drivkort inte fungerade särskilt tillförlitligt och är en mardröm att felsöka/leta glapp i. :lol:
Det fungerade ett tag fullt ut, men efter en del hanterande så har saker blivit glappa eller dött annan död, jag vet inte riktigt.

Så en tokig idé som slog mig var att bara för det är kul, OBS: BARA för det är kul, bygga med reläer istället?
Känns lite kul att höra reläklatter när den visar sin info liksom. :)

Men dels behöver jag först ta reda på om det ens är görbart med reläer. Behöver ju typ 150-200V tolerans och sen minns jag inte om man kan växla mellan att jorda ner och lämna flytande, eller om man behöver växlande relä?
Sen behöver jag hitta typ 70st väldigt små reläer till överkomligt pris..

Tankar och tips? Nån som sitter på många små reläer?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sådana här skulle väl kanske passa. Köpte ett gäng på AliX till en förförstärkare och dessa var små - troligen är det reed-reläer: https://www.aliexpress.com/item/32988134964.html

Jag såg att det såldes små gula (riktiga) reläer för ca 70:- för ett tiopack.
IMG_20240119_052538_325.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av FormerMazda »

Det är nån sån sajt man kanske ska söka på ja. Lite får det ju kosta också.
Googlat snabbt på drivning av nixie, och det verkar som man drar till 0V för att tända och kan lämna flytande för att släcka, så ett enkelt slutande relä skulle ju funka.
Får kolla på ali/amasån/mfl sen. :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av Marta »

Det stämmer att nixie's tänds genom att jorda vald katod. I databladet till t.ex. Philips nixie's anges selection voltage. Det är spänningsskillnaden mellan uplyst katod och den det skall växlas till för att växling säkert skall ske. Riktiga nixie drivers har zenerdioder som begränsar till c:a 65V, de ryska lite högre.

Reed's kommer att fungera alldeles utmärkt, men sätt ett motstånd på något tiotal ohm i serie med varje kontakt för att vara absolut säker att det inte klibbar. Med SMD tar det nästan ingen plats.

Håll ner strömmen, sambandet mellan rörens livslängd och strömmen är kraftigt exponentiell. PWM är bra, en viss medelström nöter mindre än motsvarande DC. Dessutom kan PWM reglera ner till i stort sett noll med täckning av hela siffran. 200V är då lämpligt för snabb och resolut tändning.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av FormerMazda »

Helst hade jag haft klickande reläer, just för nöjet i det. Men om det funkar med enkel slutande kontakt så spelar ju relä eller reed ingen roll för just det svaret. Vilket är bra! :)

Drivningen med PWM är intressant, min ursprungliga idé var ju med PWM för att ha mjuk växling av siffra, men detta kanske man ska ha oavsett för livslängden.
Hur vet man med PWM vad som blivit lagom ström över röret? Oscilloskop över serieresistor och räkna ut det?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av Marta »

Med IN8 neräkna anodmotståndet för 2mA och dra mer med PWM så mycket Du tycker känns lagom. Med reläer kan Du använda en vanlig N-kanal och slipper 200V nivåskift. Annars är nog en opto det som kan ge snabbast flanker utan att bränna en massa ström från HV-källan.

Reläklick kommer Du att ledsna på. Reed's är hyfsat tysta. Fast drivning med vanliga BJT's är nog trots allt det enklaste. Egendomligt nog är det få som använder gemensam bas. Emittern direkt till MCU och 1 basmotstånd för varje rör. De gamla IC sparar ju pinnar på MCU, men de slukar 25mA per styck. Finns äver drivers från Supertex, numera slukade av Microchip, med HV-tissor och latchade shiftregister i en QFP.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kan ju också köra med högspänningstrissor, typ MPSA42.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av ELTompa »

Du kan ju ha några relän bara som genererar lite ljud. Dom behöver ju nödvändigtvis inte styra rören 😀 och tröttnar du på ljuden så är det ju bara stänga av strömmen till reläna.
Skriv svar