Temp avkännare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
peppo
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:51:50
Ort: Sthlm

Temp avkännare

Inlägg av peppo »

jag ska bygga en avkännare av tempen i lådan den ska fungera ungefär så här :

när tempen blir över tex 35 grader så ska alla fläktar gå igång och den ska kunna jobba sammtdigt som min fancontroller altså avän om fankontrollern har satt en fläkts värde så ska den nya överrösta och köra fläkten på fult

svar och tips och kopplingsscheman uppskattas
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Bild

Nåt sånt borde funka för att känna av temperaturen. R1 är ett NTC-motstånd (temp-sensor) och man ställer in temperaturgränsen med R3...

Då får man ut en signal som säger om temperaturen är för hög eller inte, hur man sen ska integrera det med fancontrollern beror väl lite på hur den ser ut.
Användarvisningsbild
peppo
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:51:50
Ort: Sthlm

Inlägg av peppo »

fankontrollern är en sån som finns i guiden på http://www.nordichardware.se/guider/Mod ... n_rheobus/
du skulle inte kunna kompltera schemat lite med att göra de andra du mummla om ? de där me hög & låg
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

peppo skrev:du skulle inte kunna kompltera schemat lite med att göra de andra du mummla om ? de där me hög & låg
det är ju det han har gjort =)
utgången kommer att berätta om det är varmt eller kallt =)
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Japp, har iaf inget minne av att jag mummlat om nåt mer, men man vet ju aldrig ...

Här är en liten snabb, helt otestad ide om hur man kunde bygga ihop det med fancontrollern.

Bild

När temperaturen är under gränsen så drar komparatorn (LM393) ner utgången till jord och man kan ställa in utspänningen med R4. Om temperaturen går över gränsen så släpper den upp den och utspänningen går till max.

Enda problemet jag kommer på är om lm393 inte kan sänka tillräckligt med ström, har inte kollat upp det.
jonas18z
Inlägg: 139
Blev medlem: 28 maj 2003, 01:35:19

Inlägg av jonas18z »

cyr vilken programvara ritar du upp sådant där?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Eagle, använder det till alla scheman och kretskort...

www.cadsoft.de
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

cyr skrev:Eagle, använder det till alla scheman och kretskort...

www.cadsoft.de
är det bättre lr sämre än EWB?
Användarvisningsbild
peppo
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:51:50
Ort: Sthlm

Inlägg av peppo »

osk som grädden på mosen så skulle alla fläktar gå igång när de blir för varmt sry men du skulle inte kunna göra de och räkna in lysioderna och allt skit så blir jag jätte glasd :D :D :D :D :D jag har ju 4 stycken
Användarvisningsbild
peppo
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:51:50
Ort: Sthlm

Inlägg av peppo »

lr jag kan nog de själv men asså de ska väll inte va pluss på båda sidorna av fankontrollern LM393N får ju ut pluss spänning över fankontrollerna där de ska vara minus lr e jag helt ute och dansar
Användarvisningsbild
peppo
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:51:50
Ort: Sthlm

Inlägg av peppo »

men cyr jag tror inte de där fungerar eller gör de de för att den där nya krettsen ligger ju före vrid poten då är det ändå den som bestämmer
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tror inte du förstår riktigt hur det hela fungerar.

I normala fall sitter vridpoten mellan jord och ingången på regulatorn, så när du vrider på den ändras spänningen in till regulatorn. Om du kopplar bort den från jord så flyter den upp till max. Eventuellt kan man sätta dit ett motstånd som drar upp spänningen till 12v men jag tror det ska fungera utan på grund av hur LM317 är uppbyggd.

Jag skulle kunna simulera eller koppla upp och testa det, men jag har inte tid nu. Två tentor och en projektredovisning på två dagar...
Användarvisningsbild
peppo
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:51:50
Ort: Sthlm

Inlägg av peppo »

men du värkar kunna de där så jag litar på dej :P :shock:
Användarvisningsbild
peppo
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:51:50
Ort: Sthlm

Inlägg av peppo »

du skulle inte kunna skriva upp vilka komponenter jag ska ha man kan ju inte bara gissa sej till de på teh NTC-motståndet plz :lol: och hur ska man kalibrera den så den blir exact ?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

ntc motsåndet kan du typ bara välja nån enkel passande variant :D

sen kalibrerar du den med potentiometern som sitter precis innan LM393. Potentiometern och NTC motståndet tillsammans ger ett förhållande till kretsen som sedan ger ut en spänning som går till regulatorn.

lr vänta, är det inte en komparator? När förhållandet mellan NTC motståndet och potentiometern är precis rätt så ändras komparatorn (LM393) och den ger en spänning på 12v. Då skulle regulatorn, precis som cyr sa, gå i max och fläkten/arna skulle snurra fullt. (När förhållandet är fel mellan poten och NTC motståndet skulle komparatorn ge ut 0v och regulatorn skulle gå efter poten som sitter precis vid regulatorn)
Skriv svar