Korkens Optical Flow sensor

Berätta om dina pågående projekt.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Agwan »

Det är typ inte 10 moment att göra en layout. Bara det att varje moment kan ta hur lång tid som helst beroende på hur tight kort man gör, vilken teknologi man använder och hur villig man är att göra avsteg från perfekt design. Det är svårt att säga vad som är svårast, det svåraste är liksom att veta hur man skall tänka i varje delmoment för att det skall bli lättare i nästa.

Har du sett nya arc-baserade routingen för höghastighetsledare korken? Sitter med ett kort med tre artix på just nu. Det ser lite 60-tal ut att designa med dem. Jag tänker mig handtejpade kort.
Curves.png
Men det kanske bara är för diffpar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Korken »

qx5:
Det som tar mest tid för mig är längdmatchning. Jag har inte vanan att göra det så gör massa nybörjarfel.
Tex så gav jag inte nog med plats från början så när jag ska längdmatcha så blir det massa att rita om för att få plats.
Samt jag kollade inte vilken som va min teoretiskt längsta bana innan jag började matcha så märkte halvvägs igenom att jag hade en bana som va 5mm längre än alla andra och som inte gick att göra kortare.

Annars så va det ganska okej när man väl la komponenterna rätt. :) Sen att jag är extrem perfektionist hjälper inte.

Agwan:
Det såg lite kul ut. :) Men jag använder det inte själv, kör på 45 graders hörn.
Varför skulle man vilja ha runda hörn? Spelar hörn in så mycket vid lite högre DDR hastigheter?

Men coolt att ni har ett kort med 3st (!) Atrix-7or på! :bravo: Är det bara du som gör designen eller är ni ett gäng som gör det?
Samt om jag får fråga, vad är det till för? :)
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Agwan »

Nä, jag tror inte att det spelar så stor roll vid DDR2-hastigheter. Vi kör 3.5 Gbit/par har jag för mig det var. Det är inte ett måste där heller, men det kan bli lite bättre signal. Inte jag som gjort huvudlayouten, det tar för lång tid för att jag skall hinna i tid, man behöver någon som inte gör annat än layouter för att få till det bra, så det är en konsult. Jag sitter och småputsar och rättar småfel bara. Det är till en röntgen-skanner, som en vanlig dokument-skanner fast med röntgenstrålning istället.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av PeterH »

Jag tycker det är snyggt med rundade banor :tumupp: Att det sen är en fördel vid höga hastigheter och ingen nackdel vid låga gör ju inte saken sämre :D
anojak
Inlägg: 223
Blev medlem: 4 oktober 2011, 12:20:55

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av anojak »

Vad är det som gör rundade banor snabbare?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Agwan »

Banorna blir inte snabbare, man kan köra snabbare frekvens utan att signalen blir förstörd på banorna om de är rundade. Tiden det tar för signalen att gå över banan är bara beroende av banans längd. Det finns en mängd effekter som gör att rundade banor är bättre. Dels ger varje avvikelse av rakt fram upphov till en impedansändring i ledaren vilket ger reflektioner och dels behöver man titta på kortaste och längsta vägen som en signal kan färdas i en ledare, typ de elektroner som går innervarvet mot de som går yttervarvet.
sdujolo2
Inlägg: 158
Blev medlem: 2 oktober 2007, 13:50:35
Ort: Sundsvall

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av sdujolo2 »

Händer det nåt eller står projektet still?
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Korken »

Just nu står det still. Arbetar på KFly för stunden så det går projektet får lite lite kärlek.
Bli mer av detta igen när nuvarande runda med experiment är avklarat. :)
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Korken »

Godagens igen!

Nu har denna runda av experiment avslutats så jag har tid för detta projekt igen! :)
Vad har hänt? Inte jättemycket, men jag har börjat få blodad tand för "machine vision" så har börjat läsa in mig på området.
Extremt intressant område! Samt att FPGAer är som gjorda för det, massa kraft till allt man vill göra.

Det som jag dock har gjort är att jag gick igenom designen för optical flow-sensorn och insåg en grej.
Vill jag hålla på med machine vision så är detta inte vettigt.
Tex om man råkar ha sönder kameran så åker hela kortet, kameran sitter på ett 6-lagers kort (!!!) - bortkastade pengar i tillverkningen.

Så vad jag har gjort är att jag har modulariserat designen av sensorn! Så beroende på vad jag gör så kan jag bara ha sensorerna på en enkelt 2-lagers kort som sedan kopplas till "processing"-kortet.
Detta gör att jag tex kan ha sensorerna för detta projekt, eller till ett stereo vision projekt osv. Samt att man får valet att kunna ha sensorn en bit från processing, om man nu vill det. :)

Såhär blev själva kamerasensorn med en IMU (ICM-20608), 26-pin FCC till processing, två lågbrusregulatorer (LP2992), reverse polarity protection samt en liten PTC fuse och LEDs.
Tänkte testa att tillverka detta hos Macrofab så man får veta hur bra de är för små prototyp-serier.
cam_module.png
Utöver detta så ska jag ta en dag snart och revidera designen på FPGA delen så den kan kopplas till senorn. :)
Men som det ser ut nu så borde de kortet bli lika stort som sensorkortet så man kan stacka det lite snyggt och ha en kort kabel!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Andax »

Spännande Korken. Gillar din uppdelning så att det blir enklare att köra stereo om man vill senare.
Vad är dimensionen på kortet? Hur ser pinningen ut i kontakten?

På FPGA-kortet, är det tanken att det finns ingångar för fler kamera-moduler?
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Korken »

Tackar! :) Det va precis min tanke, vill man köra stereo (eller mer) så ska det vara enkelt.

Kortet är 40 x 40mm, tog i lite (hade funkat med 35 x 35mm) men ville ha lite plats för att det ska vara enklare i framtiden att använda samma storlek för en LED flash, om det skulle behövas.
Angående kontakten så så exporterade jag hela schemat. Kontakten ses ovanifrån i schematic men flippad längs Y, så relativt enkelt - valen av placeringen av alla signaler är för att göra layouten så enkel som möjligt på kamerakortet.
MT9V034_PCB_V1I1.pdf
Angående FPGA kortet så är jag osäker med antalet kontakter.
För ska man gå på machine vision så kommer det behövas en CPU också, så ska jag gå på "generellt" machine vision kort så borde jag nog ta en av de större Zynq SoCerna.
Så det första kortet jag gör blir nog en vanlig FPGA (Artix-7) för optical flow och sen ska jag fixa en mer generell design.

Men jag har funderat på de också och det finns flera företag som gör trevliga moduler med Zynq + minne + power + lite gott på en liten SODIMM sticka.
Detta kan helt klart vara en grej att kolla på. :)

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Agwan »

Hur mycket jobb tror du det är att få till Zynq:en? Det är ju både FPGA-kod och Linux som skall till. Köper du en sån sticka så har de säkert ordnat en hel del åt dig. Men applikationen skall ju utvecklas i Linux också.

Håller själv precis på att routa DDR3-minnet till en Zynq, inte så lätt att få design-rules:en att bli rätt. Hur lade du upp det för att få matchade nät dels från FPGAn till första minnet och sedan mellan minnena?
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Korken »

Agwan:
Jag har lekt lite med Zynq:en, jag skaffade ett ZYBO från Digilent Inc. för ett tag sen och använder det för att testa den lite.
Den är helt okej, men gillar inte riktigt att man måste använda AXI intefacet hela tiden då jag är van att ha mina parallell bussar osv.

När det kommet till att köra kod på CPUerna så körde jag bare metal, oftast behöver man inte använda sig av Linux delen.
Tex så finns FreeRTOS till CPU delen, och alla algoritmer för att tex köra machine vision behöver inget OS. :)
Dock så har jag inte testat att köra multicore än, samt jag har inte testat USB och Ethernet heller.

När det kommer till att routa minnet så borde det inte vara några problem. Jag antar att du kör en av de senaste versionerna av Altium?
Som det låter så kör du också en fly-by topologi på routningnen.
För att göra detta så ställ bara in i xSignals att alla ledare från FPGA -> Minne1 ska vara lika långa samt att Minne1 -> Minne2 ska vara lika långa.
Det borde göra jobbet. :) Min design just nu är med ett minne så har inte behövt testa det mellan minnen, men de ska inte vara några problem.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Korken »

Jag håller på att göra om lite kortet för FPGA delen och kom att tänka på en sak, kylfläns!
Jag tänkte först att man bara tar värmeledande lim och fäster flänsen, men det känns inge bra från ett mekaniskt perspektiv.
Det jag skulle vilja göra är montera den med 2 skruvar eller så...

Hur brukar ni montera dessa? Finns det någon trevlig lösning med typ fjädring som klämmer kylflänsen mot FPGAn? :humm:
Eller vågar man bara klämma dit flänsen med värmetejp eller värmelim?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Agwan »

Hur varm tror du att den blir? Sitter det någon kylfläns på eval-korten? Matas inte eval-korten från USB?

Om du nu kommer fram till att du behöver kylfläns så finns det väl sånna north-bridge-kylare som sitter med två hål på diagonalen med plastsnäppen som man snäpper in och som trycker flänsen med fjäderkraft.

Vi hade nog inte tänkt att kyla zynq:en alls. Men om det behövs så har vi en fet aluminiumkropp som ändå sitter precis ovan den.

Edit: En sånhär https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... CL3eNtTxAo
Skriv svar