Floppydiskemulator för GPIB-system

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Tack. Det var litet pilligt att få plats då att det ryms i den tänkta lådan.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Om ni alla hämtat er från första-maj firandet så skulle jag vilja ha litet feedback på kortets layout. Tänkte beställa flera och då revidera layouten. Så här tänkte jag:
IMG_20200502_130729.jpg
Bredd 100mm så passar den i profilen på bilden. 100 mm är ju ingen ovanlig storlek heller om man vill ha en annan lådda.

Pinheader på kanten för displaykortet. Kortet är ju extra. Om man bara har emulatorn för att lagra grejer från sin HP VNA så behövs det ju inte.

SD-kontakten flyttad till samma sida som GPIB-kontakten så att man kan ta ut kortet enklare.

Till höger om SD kortet sitter en liten brytare för reset (PTS645VL832, 9mm pinne då den kommer att sitta indragen en bit på kortet) och på baksidan av kortet en Micro-USB för 5V matning. Väggvårtor med Micro-USB och 5V är ju jättevanliga och används tex för Raspberry pi. Funderar på en Molex 105017-0001 som har hålmonterade fästben. Borde kunna hålla ett tag. De med bara SMT tenderar att lossna från kortet.

Frågor:
1. Hade en som nästa brände upp kortet eftersom hens nätdel gav över 5,5V. Är det värt att sätta en krets som skydd för överspänning och polvändning?

2. Lägga in plats för en 5V regulator med?

Något annat ni kommer på?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av Glenn »

GPIB-kontakter är ju rätt stora och bängliga, har du kollat att du kan komma åt kortet med den inkopplad ? men kabeln kanske går ut åt andra hållet ?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Jo, kabeln går till vänster i bilden, så den blir inte i vägen. Gjorde nog det misstaget en gång före. På min GPIB port pryl sitter resetknappen bakom kabeln :)
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av tingo »

1. Ja
2. Ja.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

En LM1117-5v tillagd, samt en krets med en MAX4866 och två fettar som bryter vid felpolarisering eller för hög matningsspänning.
Satt en vanlig th 5,5mm/2,1mm jack för matningen då ytade USB-kontakter bryts loss för lätt.
IMG_20200707_094134.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

IMG_20200913_094945.jpg
Nya varianten på kretskortet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Har testat litet med en ännu snabbare processor. För mätinstrument spelar det ingen roll, men för datorer gör det det. Är nu nere under 3us per byte, dvs över 300kb/s. Låggt med dagens mått mätt, men nu var ju programmen mindre då :) Tom HP-UX är tolerabelt :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

1,3us efter att ha skrivit den tidskritiska delen i assembler. Nu börjar man märka inverkan av kabellängder och så. Tror man borde kunna klara 1us med korta kablar och ett riktigt kretskort, vilket är snabbare än vad min 9000/340 klarar. Nu har jag testat rå hastighet mot ett NI HS USB interface.

eftersom den iofs snygga profilen jag använt är svår att få tag på worldwide skall jag krympa kortet litet så det ryms i en standard Hammond låda.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

OK. Har redesignat kortet litet så det ryms i en Hammond-låda eftersom de instrumentprofiler jag tidigare använt är svåra att få tag på. Har fixat litet småbuggar så den fungerar nu även med HP Integral.

Har även testat NetBSD och på en 9000/425. Dock är NetBSD, liksom HP-UX tämligen långsamma på dessa datorer.

Har lagt vantarna på en HP1000-A400 minidator som kör RTE-A och efter diverse mickel med interruptrutinen så fungerar det, nästan. Dvs det funkar för allt utom att boota, men jag jobbar på det.

Har även en prototyp som har en snabbare och 16-bitars processor och den fungerar helt klockrent att boota RTE-A
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Jobbar vidare. Stöder nu både CS/80 disk och band. Dvs kan backuppa och restora till ett band som är en imagefil. Även fixat till så att HP1000 A400 läser realtidsklockan vid uppstart (A400 har ingen inbyggd) så jag slipper sätta tiden varje gång. :)
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av MiaM »

Tänkte tipsa/nämna att det numera finns ett projekt som heter The Onebus och som är en gnutta besläktat, som kanske (eller kanske inte) kan vara värt att inspireras av, eller nåt.

En mikrokontroller med wifistöd sitter på kort som kan prata med alla de olika interface som Commodores 8-bitarsmaskiner använder, inklusive IEEE-488, och mikrokontrollern kommunicerar med andra enheter via wifi. Dessa kort kan antingen agera enheter mot en dator, eller agera dator mot enheter, valfritt. Det går också att köra mjukvara på en modern dator för att emulera diskar och skrivare.

I ditt användningsfall kan det kanske vara av intresse att kunna ha den emulerade disken som imagefil i en modern dator istället för lokalt, och också emulera en skrivare på en modern dator istället för genom att t.ex. dumpa till lokal fil. Eftersom HP kör råa diskar istället för filkommandon över interfacet blir det förstås lite krångligare att låta både en modern dator och äldre burk använda samma data ; man lär behöva montera/avmontera på ordnat sätt, men jämfört med att flytta ett minneskort eller liknande så verkar det ändå smidigare. Givetvis bara vettigt om man ändå har en modern dator igång hela tiden gammelburken behöver sina enheter.

http://chipitos.be/main/index.php/onebus2
https://www.youtube.com/watch?v=XDJBCRiXyxk
https://www.facebook.com/groups/578727500182014/
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

OK. Tack. det finns dock en helt bra emulator man kan köra under Windows eller Linux om man vill ha en sådan surrande.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Har även en prototyp som har en snabbare och 16-bitars processor och den fungerar helt klockrent att boota RTE-A
Har litet feedback där:
Denna finns nu i fyra prototypex och har litet mera kapabel mjukvara, bland annat emulering av band. Använder standarden SIMH för att kunna hantera sådant som "tapemarks" vilket ju ligger utanför dataarean. Var rätt r´kul att definiera upp en bandare med sanslöst långt band, så långt att FST under RTE inte kunde visa återstående kapacitet.

Dock märkte jag häromdagen att jag klantat mig och har tre signaler från 54ALS161 in på icke-5V toleranta pinnar. De tål max 3,6V och nominell hög från ALS161 är 3,5V, litet onödigt nära så jag får stuva om litet på kortet och i mjukvaran. Jag hade tänkt vara smart och läsa alla data och kontrollsignaler in i samma 16-bitars ord...

Funderar dock ännu på om jag måste återuppliva projektet från 2016 och ersätta ALS160/161 eftersom de är EOL.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Men även den gamla designen kan kanske förbättras? Nu sitter det 100ohm seriemotstånd på processorns portar och de har ju den nackdelen att de långsammar ned och i värsta fall om porten skall sänka 48mA s så har vi ju ett spännignsfall om 4,8V vilket är åt helsicke. Så vad tror ni om att skippa dem helt och antingen lita på processorns skyddsdioder eller kompletter tex med en Semtech RClamp0508M ?

Finns kanske 100+ ex byggda och ingen har lyckats bränna en port ännu, vad jag vet?
Skriv svar