Floppydiskemulator för GPIB-system

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Ni vet typ HP Logikanalysatorer, eller varför inte en gammal C64? :)

Det finns en emulator som körs på en PC, men det föresvävade mig något enklare:
Labbruska_GPIB.JPG
Har en fungerande kod, sedan i går kväll. Det går att formattera disken och spara inställningar och sedan ladda in dem igen. Skall fila litet till på koden och sedan göra en layout. Det är en PIC 18F4620, men jag tänkte köra med TQFP-varianten för att få det smått.

En fundering dock. Om jag använder en vanlig PCB-monterad GPIB plugg så kommer kortet att sticka ut bakåt, vilket inte är bra, hellre får det ligga uppåt, dvs 90 grader från pluggen. Sådana pluggar finns inte, men kommer någon på något bättre än att ta en GPIB IDC kontakt, klämma på kabel och sedan pinheader på kortet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av Micke_s »

Eller kör två kretskort. GPIO kontakten och en vinklad stiftlist på ena kortet och andra änden av stiftlisten + resten på andra kortet.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Eller kör två kretskort. GPIO kontakten och en vinklad stiftlist på ena kortet och andra änden av stiftlisten + resten på andra kortet.
Jo, jag har funderat i de banorna med. Fördelen med IDC GPIB-kontakter är att de är enklare att få tag på.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Bump: Postat litet nya bilder samt kod. på Elektor Projects

Har några extra kort om någon är intresserad.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av Oskar »

Är jag bara korkad, eller ..
Hur kommer man åt att titta på filerna på elektorsidan??
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Hur kommer man åt att titta på filerna på elektorsidan??
Man måste tyvärr vara registrerad. Hade glömt det, men jag lägger upp filerna på min egen sida senare.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av MiaM »

Trevligt projekt!

Du är antagligen redan medveten om det, men ändå: Om jag fattat rätt så är det en helt annan kommandouppsättning för de gamla Commodoregrejerna, men hårdvaran borde kunna vara densamma. Commodorediskar exponerar både kommandon för att läsa/skriva råa sektorer men innehåller också fullständig filsystemkod. Datorn säger alltså bara typ "hej, jag vill läsa filen PROGRAM.PRG" till disken, varpå disken skickar den filen som en dataström till datorn. Jag minns inte exakt hur det funkar med filslut, ett program slutar ändå med tre nollbytes i commodorebasic så det kan hända att diskdriven också använder det som filslut. Nu har väl förhoppningsvis din mikrokontroller ändå minne nog för att hantera ett helt commodorefilsystem (jag tror det är 8k rom i en 1541, rimligtvis något liknande i gpib-diskarna).

Vad menas med att filsystemet bara klarar en fil, är det alltså max en öppen fil i taget?

En sidospårsfråga är varför du använder ett filsystem över huvud taget, du skulle väl lika gärna kunna skriva en diskimage direkt rått på minneskortet (eventuellt med viss offset ifall du vill använda början av diskimagen till något annat, t.ex. konfigurationsdata, uppstartkod eller vad man nu kan tänka sig). Om du gör så så skulle du väl i princip kunna emulera flera diskar samtidigt. (Flera diskar är väl inte så användbart för att spara de små filerna ett mätinstrument använder, men däremot kan det väl vara trevligt att till en Commodoreburk kunna emulera dels en disk av standardstorlek och dels en gigantisk stor som kan rymma typ all tillgänglig mjukvara eller nåt sånt).

Vad gäller kontakten så förr fanns väl båda typerna att köpa, men produktionen kanske har upphört av ena varianten.

Kontakten heter egentligen micro-ribbon (och det är ju samma serie som parallelskrivare och scsi-1 kör med, fast annat poltal). Det är bara kontakterna som sitter på kablarna som är GPIB-specifika, uttaget på "burkar" är inte gpib-specifikt.

Jag antar att tanken med bygget är att köra istället för något annat anslutet, så då skulle du ju kunna ha en lagom lång kabel och hankontakt (behöver ju inte ens ha genomföring på GPIB-vis), så kan burken stå med fronten synlig. Det blir väl ändå strul med vem som är kontroller om man både kör den här som lagring mot instrumentet och också har en dator inkopplad så att datorn kan göra automatiska mätningar? Eller det räcker kanske att "bara" konfigurera om mjukvaran...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Du är antagligen redan medveten om det, men ändå: Om jag fattat rätt så är det en helt annan kommandouppsättning för de gamla Commodoregrejerna.
Nej, det var jag inte medveten om, Jag trodde det var samma
Vad menas med att filsystemet bara klarar en fil, är det alltså max en öppen fil i taget?
På SD-kortet. Där finns bara en fil som heter lifimage.bin och är en "image" av den emulerade floppyn
En sidospårsfråga är varför du använder ett filsystem över huvud taget, du skulle väl lika gärna kunna skriva en diskimage direkt rått på minneskortet
Därför att det finns färdiga rutinersom hanterar "images" av LIF filer.
(Flera diskar är väl inte så användbart för att spara de små filerna ett mätinstrument använder, men däremot kan det väl vara trevligt att till en Commodoreburk kunna emulera dels en disk av standardstorlek och dels en gigantisk stor som kan rymma typ all tillgänglig mjukvara eller nåt sånt).
Tanken ha slagit mig, ja.
Vad gäller kontakten så förr fanns väl båda typerna att köpa, men produktionen kanske har upphört av ena varianten.
De är litet småsvåra att få tag på. Har har även några IDC-varianter på hyllan. Hade från början tänk ha en 24-pol pinheader och sedan sätta kabel till en GPIB IDC.
Jag antar att tanken med bygget är att köra istället för något annat anslutet, så då skulle du ju kunna ha en lagom lång kabel och hankontakt (behöver ju inte ens ha genomföring på GPIB-vis), så kan burken stå med fronten synlig. Det blir väl ändå strul med vem som är kontroller om man både kör den här som lagring mot instrumentet och också har en dator inkopplad så att datorn kan göra automatiska mätningar? Eller det räcker kanske att "bara" konfigurera om mjukvaran..
Det ena utesluter inte det andra. Vill bara göra hårdvaran (som är svårare att ändra) så flexibel som möjligt. Mitt primära mål är att kunna lagra analysatorns konfig för olika fall eftersom det är så himla knöligt att mata in.

Edit: Har uppdaterat min egen projektsida
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av MiaM »

Aha. Med image genererad/fixad i en dator så blir det förstås lite smidigare att ha ett fat-filsystem än att skriva rått till disk. Kör man *ix så är det väl bara att köra DD med rätt parametrar ifall LIF-imagen skulle vara lagrad "rått", men för andra OS som t.ex. Windows så skulle man väl bli tvungen att göra en hemkokad variant av "rawrite" eller liknande.

Ja, kontakterna lär väl endast tillverkas just för GPIB-användning idag, det är väl ingen större marknad.

I nödfall kan man kanske bygga om en vinklad kontakt, men det känns ju inte rätt...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Aha. Med image genererad/fixad i en dator så blir det förstås lite smidigare att ha ett fat-filsystem än att skriva rått till disk. Kör man *ix så är det väl bara att köra DD med rätt parametrar ifall LIF-imagen skulle vara lagrad "rått", men för andra OS som t.ex. Windows så skulle man väl bli tvungen att göra en hemkokad variant av "rawrite" eller liknande.
Precis.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av Platis »

Intressant projekt! :tumupp:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Statusuppdatering: Klarar nu både Amigo och SS/80, fick det att fungera även med HP 8753. Hade en liten besvärlig bugg då vi läste data > 256 bytes, men hittade orsaken i går kväll.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av xxargs »

fasen... sitter du på en 8753 RF-nätverkare !?

det är nog det instrumentet jag saknar mest av alla efter att ha bytt jobb...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

fasen... sitter du på en 8753 RF-nätverkare !?
Inte jag, men en kille i Uleåborg och en i England :) Skulle gärna ha en dock, men de är ganska dyra....
Skriv svar