Floppydiskemulator för GPIB-system

Berätta om dina pågående projekt.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av blueint »

Nästa EF projekt har hittats ;)

Lust att testa om denna floppyemulator fungerar med C64?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Lust att testa om denna floppyemulator fungerar med C64?
Hprdvarumässigt, säkert, men man måste skriva om hela filprotokollet. Men för ngn som kan det och kan C borde det inte vara ngt större problem.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av blueint »

Tänkte att det var kompatibelt rakt av. Förutom att man kanske får konvertera parallell GPIB till serie GPIB.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Nä, tyvärr. MiaM lade ut texten tidigare, hur det fungerar
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av blueint »

Okej ;)

Fast vad krävs i form av hårdvara för att koppla ihop GPIB parallell med serievarianten?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Vet ej, faktiskt.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av blueint »

Tog en snabbkik:

https://archive.org/stream/The_Pet_Reve ... d_djvu.txt
http://www.allpinouts.org/index.php/IEE ... IB_/_HPIB)

Dels finns det någon okänd kombination med "twisted pair" med pinne 18-23 (6 st). Sedan verkar det som att det skulle krävas någon form av MCU som tar hårdvarusignaler och serialiserar dessa. Då krävs det att man kan blockera respektive GPIB buss tills den är klar.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av MiaM »

Det fanns en orginalcartridge från Commodore som ger GPIB-port på C64, just för att använda PET-tillbehören. Hade man en sån (och PET-diskdrive) 1983 så var man väl kung. Hastigheten är väl jämförbar med de bästa "turbo"-grejerna för 1541.

http://www.nightfallcrew.com/19/08/2012 ... cartridge/

Den verkar använda I/O-kretsen 6520. Jag vet inte om det går att få tag på den, i så fall är det väl rätt lätt att piratkopiera hela bygget. (Jag hade någon slags minne av att det skulle vara den än mer ovanliga 6525). Det kanske eller kanske inte är så att 6522 kan ersätta 6520 om man ändrar kretskortet. Se databladen: http://www.6502.org/documents/datasheets/mos/

Annars verkar ju Motorola 6821 vara extremt snarlik. MOS 6520 är kanske rakt av en rip-off på 6821?
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... /6821.html

Lite mer verkar finnas här: http://www.6502.org/users/andre/cbmhw/i ... index.html
Där finns ett schema på GPIB-interface för C64 men det verkar inte stämma med bilderna på Commodore-cartridgen i första länken. (Den här har 6525). Fanns det flera olika orginalcartridges? Eller är den där med 6525 en ful-cartridge som nån hempulat? Den verkar ju sakna ROM...

Vad gäller tvinnade par o.s.v. så bör man väl använda en kabel med 16 tvinnade par och ansluta ena i varje par till jord. Det blir liksom lite halvbalanserat då...

Åtminstone den parallella vanliga GPIB-bussen kan fås att vänta i princip valfri tid genom att mixtra med handskakningssignalerna. Det går till och med att hänga på en egen krets som bara gör bussen långsammare ifall man vill avlyssna den med någon långsammare analysator eller liknande...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Åtminstone den parallella vanliga GPIB-bussen kan fås att vänta i princip valfri tid genom att mixtra med handskakningssignalerna. Det går till och med att hänga på en egen krets som bara gör bussen långsammare ifall man vill avlyssna den med någon långsammare analysator eller liknande...
Japp, trevägshandskakningen gör att bussen anpassar sig efter den långsammaste enheten.

Bara som tips: Om man kopplar min "grunka" på bussen och adresserar en annan enhet än 0 så blir det en GPIB-sniffer.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av blueint »

Min tanke vart mer en GPIB omvandlare som man sätter på bussen mellan C64 och floppyemulatorn. Så att ingen enhet behöver speciella tillbehör övh.

Om man skall ordna parallell GPIB till C64 är det väl enklast att utgå från ett styr ROM och använda de chips som den stödjer. Det lämnar lite utrymme att designa kretskortet efter vad som finns i dagsläget. Annars finns alltid CPLD/FPGA för att ersätta valfritt chip.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av MiaM »

Det finns ju redan färdiga floppyemulatorer för C64's seriebuss, så det verkar lite tårta på tårta att använda ett serie-gpib-interface och sedan AndersG's emulator. Fast det vore förstås en väg för någon att utveckla commodorekompatibel mjukvara till AndersG's emulator.

Det verkar väl faktiskt som att det där GPIB-interfacet till C64 som använder 6525 är nån slags hembygge, medan det commodoremärkta med 6520 är just commodoretillverkat och det lär väl gå att få tag på kopior av de ROM'en. Den som orkar läsa datablad borde som sagt ta en titt på 6520 v.s. 6821. 6821 är väl rätt lätt att få tag på, jag har t.ex. nog nära ett rör som jag köpte i komponentbaren på ETA för ett par år sen om jag inte minns fel.

När det gäller sånthär på C64 så finns det väl två vägar att gå, antingen eftersträva 100% kompabilitet för att alla floppykrävande spel/demos ska funka, eller eftersträva något som tekniskt sett är så bra som möjligt (d.v.s. fungerar snabbt).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Det finns ju redan färdiga floppyemulatorer för C64's seriebuss, så det verkar lite tårta på tårta att använda ett serie-gpib-interface och sedan AndersG's emulator. Fast det vore förstås en väg för någon att utveckla commodorekompatibel mjukvara till AndersG's emul
Jo, känns litet som att uppfinna hjulet. Re HPIB-emulatorer så finns det faktiskt en annan, riktigt bra, nämligen HPDrive, men den körs under Windows, så man måste ha en separat PC.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av blueint »

Poängen med ett serie-gpib-interface är att man slipper modifiera floppyemulatorn specifkt för serieanvändning.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Version II på gång. Baserad på en litet större PIC (24FJ64GA004) tänkte att den skulle kunna emulera disk, skrivare och plotter (till fil). 3,3V processor, så jag använder 74LVC-kretsar som busbuffert. Denna version blir med TSSOP-kretsar och enbart Mikro-SD. Blir i princip GPIB-kontakten som bestämmer storleken.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av Glenn »

Kan den emulera skrivare är det ju klart intressant, eftersom flera av mina instrument stöder det, men inget stöder disk afaik :)

(Möjligen stöder min nätverksanalysator det, men den ger ju felkod ändå..)
Skriv svar