PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag tänkte nog på PDP:n... Jag tror att det kan varit VR14
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Bilder!
DSC_2057.JPG
Nedre halvan av frontpanelen.
DSC_2058.JPG
Bakifrån, de två regulator korten och så ser man transformatorn skymta fram. Den är 15cm djup och är nog en stor del av vikten. Halva maskinens djup är nätdelen, linjär reglerad skulle jag tro.
DSC_2059.JPG
Typskylten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

G_axelsson>fluorescens osv. Troligen ett gäng fotomultiplikatorer eftersom det satt fem 1kV nätagg i det också

Mmmmm. Någonstans här började saliven rinna till och hjärnan fantisera fram bilder. Lyckas du få fram mer information tar jag tacksamt emot den.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Kan iofs vara värt att påpeka att man faktiskt inte behöver frontpanelen med knappar och siffror. Maskinen kunde även säljas med bara en begränsad frontpanel, vilket är vad du har... Inte alls säkert att det någonsin suttit något mer i...
Den begränsade panelen har allt du behöver för att bara köra.
Lite tråkigt om man behöver debugga något bara...

Nätagget är för övrigt switchat. Men det beror på vilken del vi pratar om också...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tittar man i http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/ ... _Apr81.pdf så finns det listor på vad som ingår i de olika varianterna av PDP-8a. Tyvärr så är bara varianterna som har halvledarminne med i listan och inte min variant.

Min heter 8A420-CN, om man gissar att den motsvaras av 8A425-CN bortsett från nätdelar och minnen så borde den ha M8317, DKC8A men inte programmeringskonsolen. Övrig data stämmer.

Jag har dock ett minne av att förre ägaren sa att konsolen lånats ut. Får kanske försöka höra med honom.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Skruvade lite i datorn idag. Först av med locket. Logik till vänster (framsidan till vänster) och nätdel till höger.
DSC_2064.JPG
Regulatorkortet G8018, ett av två ovansidan.
DSC_2066.jpg
Undersidan på det samma.
DSC_2068.JPG
Ska det vara såhär? Troligen men hu tänkte de?
DSC_2070.JPG
Den tomma lådan sett framifrån. Alla korten uttagna. Kommer bilder på dem sedan. Den stora svarta fyrkantiga lådan bak till högen innehåller en jättestor transformator och en (avstörnings?)kondensator.
DSC_2071.JPG
Planen är att
1.) Rengöra alla plåtdelar och fundera på om de ska lackas något.
2.) Rengöra regulatorkorten och formera alla elektrolyterna där.
3.) Testa regulatorkorten ett och ett i maskinen för att se att de lämnar rätt spänning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Jo, det ska se ut så. Det är en vanlig Quad height OMNIBUS i lådan. 8 platser har en extra kontakt, så några kort verkar behöva lite fler pinnar. Det ser inte ut som CPU:n behöver det. Är det minnet som sitter där?

Dom flesta kort verkar dock bara använda OMNIBUS:en. T.ex. kan man köra en RL8A i en PDP-8/e, men det krävs ett extenderkort för att rent fysiskt få plats.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Som Pontus säger, så ska det vara så. Omnibus är bara 4 slottar.
Ett 8/a backplan har en femte slot på några platser. Om jag inte minns fel så ska kärnminne sitta där (16Kord 8/a kärnminne, som är hex-kort), och det finns lite extra spänningar i den femte slotten.

Det finns dessutom en extra option för 8/a, som heter KT8A, som gör att man kan ha 128Kord i maskinen. Det innebär två till signaler för adressering av minnet, och jag har för mig att dom också går i den femte slotten. KT8A och mer än 32K fungerar för övrigt bara med 32K MOS-minneskortet för 8/a. Inga andra minneskort känner till dom två extra adresspinnarna.

Allt som vanligt med reservation för att jag kan komma ihåg saker fel. Mina manualer är sådär 200 mil från mig.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Ursäkta om jag kapar tråden lite. Men det där med 128KW har jag lite undringar om.

1. Vilket OS kan få nytta av så mycket? Var det dom här "virtuella maskinerna" jag läst och hört om?
2. Rent hypotetiskt, skulle en 8/[efm] med en 8/a-låda som expansion kunna fungera med en KT8A (och rätt minnen) ?
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

pbgp skrev:Ursäkta om jag kapar tråden lite. Men det där med 128KW har jag lite undringar om.

1. Vilket OS kan få nytta av så mycket? Var det dom här "virtuella maskinerna" jag läst och hört om?
OS/8 kan använda det, om du bara har en ny nog version. Jag vill minnas att RTS-8 också ska ha stöd, men jag borde kolla lite mer. OS/8 kan för övrigt både använda det som en ram-disk, och bara som mer minne.
Vad jag vet så är det inget annat OS som hade stöd för den expansionen. Virtuella maskiner är hyfsat enkla att implementera på en åtta, även utan KT8A. Det finns ju fleranvändar-OS som gör just detta, som till exempel MULTOS-8, som ger varje användare en virtuell PDP-8 som bootar OS/8 för varje användare. Sedan finns det några extra instruktioner som MULTOS-8 ger dig, som en vanlig åtta inte har, som gör att man kan göra roliga saker mellan användare...

Men förutom att KT8A ger dig mer minne, så kan den också göra minnesmappning åt dig, så det är mycket enklare att göra virtuella maskiner med en KT8A än utan. (Problemet med KM8, som är den "gamla" expansionen till 32K är att CIF-instruktionen är det stora problemet som kräver en massa kod och huvudvärk.)
pbgb skrev: 2. Rent hypotetiskt, skulle en 8/[efm] med en 8/a-låda som expansion kunna fungera med en KT8A (och rätt minnen) ?
Fungerar alldeles utmärkt.
KT8A, liksom KM8, är ju I/O-device, sett ur CPUns synvinkel.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

pbgp skrev:Jo, det ska se ut så. Det är en vanlig Quad height OMNIBUS i lådan. 8 platser har en extra kontakt, så några kort verkar behöva lite fler pinnar. Det ser inte ut som CPU:n behöver det. Är det minnet som sitter där?

Dom flesta kort verkar dock bara använda OMNIBUS:en. T.ex. kan man köra en RL8A i en PDP-8/e, men det krävs ett extenderkort för att rent fysiskt få plats.
Japp, minnet sitter i en sådan slott, man ser det korten längst ner på bilden under kortet som kabeln stick ut ifrån (som för övrigt är kabeln till RL drivarna).

Jag ska se till att ta bilder på alla korten, men ikväll kommer jag inte in i verkstan. Där står allt löst som höll på att blåsa bort nu ikväll.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har plockat sönder maskinen i ännu fler bitar nu. Här är den stora transformatorn. Till en av lindningarna sitter en stor kondensator kopplad, till den lindningen sitter det bara den. Vad gör den?
DSC_2077.JPG
Power distribution board, BA8-x, detta sitter som en macka med bakplanet för de andra korten. Har schema på BA8-C men detta stämmer inte med detta kortet. Får leta lite till på nätet, det som finns på bitsavers.org om PDP-8A har jag på min hårddisk.
DSC_2079.JPG
Jag har skruvat sönder ett av regulatorkorten G8018 nu. Fann denna samling av små elektrolyter som jag håller på ar formera sakta och försiktigt. Den stora blå är som en cola-burk. Sen finns det lika många till på nästa regulatorkort...
DSC_2082.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av xxargs »

det luktar magnetisk stabilisator om den stora klumpen om den har en kondensator i sig.

denna tar dels bort en del ful last som de efterföljande kanske switchade aggregaten har så att det inte kommer ut på elnätet utan bara ljuv sinusformad 50 Hz - last

sedan gör en sådan stabilisator maskinen nästan skottsäker när det gäller störningar, tämligen stora spänningsvariation och även korta avbrott på kanske upp till en halv period utifrån nätet då dessa fungerar som bandpassfilter där nästan endast 50 Hz tar sig igenom samt den stora kärnan och kondingen håller ca 1/2-period i energi kvar
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

xxargs skrev:det luktar magnetisk stabilisator om den stora klumpen om den har en kondensator i sig.
Just denna typ av nätfilter finns i många äldre DEC datorer. Problemet är att i vissa fall innehåller dessa AC kondensatorer PCB. Vad jag minns så har inte 8/a kondensatorer med PCB i. Kan vara värt att kolla dock. Det står "no pcbs" i en del fall. Det var ju runt -75 som pcb togs bort.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

I Sverige fick man använda PCB i slutna system fram till 1978, i USA till 1979. Kondensatorn är tillverkad 76w33 och jag kan inte hitta någon märkning "No PCB" på den. Lite oroväckande.

Nätfilter, jag misstänkte att det var något åt detta hållet. Tvärtemot vad bqt skriver så tror jag inte datorn har någon switchad nätdel. Kollar man schemat på G8018 så ser den linjär ut, avsaknaden av spolar och andra transformatorer samt förekomsten av stora elektrolyter och kylflänsar tyder på detta.
Skriv svar