PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Öppnat o kikat i .brd och jag tycker du fått till ett fint kort. Man får en sån där bra känsla när man tittar på det, bra valda komponenter osv - trevligt!
Det som sticker ut lite är väl DIL 7400:an, kan det vara en "LS" och du använder den för att få rätt logiknivå, timing osv mot övrig utrustning?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Precis!

Jag ville inte chansa utan satte en 7400 eftersom den är det elektriska interfacet mot datorn (via tape controllern). Den finns ju som ytmonterad, men jag tänkte testa med en LS00 eller rent av en HTC00 också, därav DIL och socklad. Placeringen av kretsen är en kopia av placeringen på originalet. Mest för att jag kunde...

Man kan även se likhet i var potentiometern samt 2W motstånden sitter.
g888.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Kul med sådana detaljer :D
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Okej, nu ska bandspelarprojektet bli klart!

För att TD8E (bandstationskontrollerkortet) ska fungera med TU56 så behöver man följande i bandstationen:
DSC_2920_00001.jpg
Från vänster upptill, M960, M961 och 5xG888
M960 kortet innehåller styrsignalerna för vilket håll man ska köra bandet på, device kod, om stationen har blivit vald och om write enable är aktiv.
M961 kortet innehåller byglar som tar de analoga signalerna och kopplar ut dem till G888 korten. Sen skickas också läs och skrivsignalerna som digitala pulståg från flatkabeln ut till bakplanskontakten är de går vidare till G888 korten. Detta upplägget gör det möjligt att ta de analoga signalerna och skicka ut till en tape controller. Det är precis det man gör om man har någon annan tape controller än TD8E.
G888 gör om digitala pulser till analoga signaler för skrivhuvudet och tar analoga signaler från skrivhuvudet och gör digitala pulser av de.

Planen är då att baka ihop sex kort 5xG888 och M961 till ett kort. Eftersom detta bara använder de analoga signalerna från läs/skrivhuvudet och matningsspänning från bandspelaren så passar det även i den äldre TU55 driven (de analoga interfacen är lika i båda drivarna). För att slippa en splittad bandkabel men massor av korsade kablar så tänker jag låta det gå en 40-polig kabel direkt till mitt nya kort. Sen kopplar man mitt M961 kort till detta kortet i en annan kontakt med en rak flatkabel.
data-board-image.png
Mina M960 ersättningskort. Det övre innehåller mer kretsar för det gör även nivåkonvertering till logiknivåerna 0/-3V som används i TU55 driven. Det nedre är ett M960 kort, men med lyxigare DIP-switchar istället för lödbryggor och en annan kontakt. Vitsen med att göra kortet i två varianter är att först testa det i min lånade TU56 drive som jag vet fungerar för att sedan få igång det med TU55 som jag har äger tre stycken av.
DSC_2765_00001.jpg
Mitt interfacekort har varit nästan färdigt i datorn sedan i höstas, men inte förrän nu när jag kunnat verifiera mitt G888-mk2 kort så har jag kunnat göra det färdigt. Kortet är inte beställt, det är ingen brådska eftersom Kina håller extra stängt till följd av något virus. Kortet kommer bli fyrlagers.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Kortet är nu beställt från Kina med väldig osäker leveranstid. Så kom det en gottelåda med komponenter!
DSC_1134 (1).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av lgrfbs »

:tumupp: Helt underbart projekt!
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Gillar ditt 5xG888 + M961! Föredömligt placerade komponenter och bra routat tycker jag :)
Skall du har silkscreen på kortet? En del texter i silkscreen är lite tokigt placerade, exempelvis under eller halvt under andra komponenter.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

lgrfbs skrev::tumupp: Helt underbart projekt!
Tack!
Oskar skrev:Gillar ditt 5xG888 + M961! Föredömligt placerade komponenter och bra routat tycker jag :)
Skall du har silkscreen på kortet? En del texter i silkscreen är lite tokigt placerade, exempelvis under eller halvt under andra komponenter.
Tack!

Jo, jag ska ha silkscreen. Jag vet att vissa inte ligger så bra, men men... Jag ska fixa det om det blir en version till.

Om någon vill ha designfilerna och kika på så går det bra att be om dem i PM. Jag vill inte lägga ut dem innan jag har byggt och testat korten.
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sm0nor »

Otroligt kul att bläddra igenom denna tråd.- Vilken tid och engagemang. Och din mångkunskap som sträcker sig från mjukvara till hårdvara och gammal hederlig elektronik. Jag är djupt impad!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Kul att tråden uppskattas!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Korten tar tid på sig från Kina. Jag kände ett för stort sug att göra något så jag plockade fram två av mina TU55 drivar. En av dem fungerade inte sist så jag tänkte få fart på den. Den ena motorn kan snurra men inte den andra. På driven står "I REGNET 2 månader", intressant!
IMG_20200301_173338_4.jpg
Jag misstänkte ganska snabbt ena motordrivaren. Den svarta klumpen är en liten transformator som har en skada, när jag mätte lindningen så var det avbrott i den. Men en motordrivare från den andra driven så fungerade även denna! Problemet blir ju att laga felet, men enligt inventarielistan så har jag två sådana här kort i reserv! Tyvärr står lådan med korten lite dumt till, så det blir lite jobb att få fram dem.
IMG_20200301_170613.jpg
Schemat.
G850.png
Jag ska mäta resistansen i lindningarna i läs/skrivhuvudet också, tydligen är det inte helt ovanligt att de är trasiga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sm0nor »

Hur läser man in program i en sån här gammal maskin? Är det hålremsa? Hur får man utdata?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

bzn>Kul att tråden uppskattas!

Det gör den verkligen, också av oss som mest läser och (tyvärr) inte kan bidra.
Du får 5 hammargummin av 5 möjliga för ditt nedlagda arbete och att du dokumenterar det så väl :tumupp:
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sodjan »

> Hur läser man in program i en sån här gammal maskin? Är det hålremsa?

Ja, det är en metod. Det fanns även olika disk/diskett system men ofta
krävdes det en "bootstrap" från hålremsa. Sen så hade de ofta kärnminnen
som klarar ett strömavbrott, så ibland vara det bara att starta upp med
programmet som redan låg i (kärn-) minnet.

> Hur får man utdata?

De användes mycket till process/maskin styrning, så någon "utdata" var
det egentligen inte talan om, mest digital eller analog maskinstyrning.
Men visst, man kunde haka på olika slags skrivare, om det behövdes.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

PDP-8a är ju en modern PDP-8! Den har (eller den stora av mina två) har ju disksystem och diskett. Båda har bootstrap i ROM så man bootar maskinen enkelt genom att trycka på boot-knappen. Som terminal hade man ofta en skrivande serieterminal, jag har en ASR-33 och två DECWriter. Mina DECWriters har jag inte hemma, på grunda av platsbrist. Jag kör serieterminal på PC:n...

Som utenhet kan man också koppla till ett oscilloskop så man kan få en enkel XY-plot skärm.
Skriv svar