PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Har nog nämnt det tidigare, men en AC/luftvärmepump skulle göra susen där. Med så minimalt utrymme lär ju driftkostnaderna bli närmast försumbara typ. :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Om man kan få tag på en kylmontör såhär års. Nu har jag möblerat om lite så jag har faktiskt plats nu, fast då får jag inte ett rack till...

Det är något skumt med kablaget till driven, efter att ha kopplat ur kabeln och kollat den och sedan satt tillbaks den så fungerar det att boota igen!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nu har jag fixat med kablaget! Datakabeln sitter med ett kort i bakplanet på driven sedan viks kablaget runt pre-filtret. Jag har ersatt pre-filtret med 10mm skumgummi, jag vet inte vad som suttit där tidigare. Det fanns inte något filter eller några rester kvar av det. Jag har också monterat en ny nätkabel som ersätter den gamla avklippta. Nu en grå.
RK05-cabling-back.jpg
Hittade en grå amerikansk (eller japansk) som jag klippte av kontakterna på, den skulle haft svart ytterhölje och den gulgröna skulle varit grön. Men mer rätt än blå och brun ledare...
DSC_1005.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Snyggt jobbat!

Nu vill se den boota i en film som visar huvudet fara fram och tillbaka!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack Mattis. Tyvärr så gick det sådär.
RK05-crashed-disc.jpg
När jag laddade disken så hände två dåliga saker, huvudet stannade inte vid första spåret som det gjort innan utan for in över disken. Det gör inget om det inte vore för att det lät hemsk. Huvudet kraschade disken. Jag vet inte vad som hände, jag har ju laddat huvudet på disken innan, som man kan se på youtube videon i ett tidigare inlägg. Men denna gången gick det inget vidare.

När jag delade diskpacken så konstaterade jag att den var full av skräp. Jag vet inte om detta är avskrapad diskyta eller skräp från någon annanstans i driven. Huvudet var extremt skitigt efteråt. Jag misstänker att skräp orsakade det hela, men det är ju konstigt jag hade ju gjort rent på huvudet och diskpacken noggrant. Intressant är att bara ena sidan på skivan är skadad.
RK05-manual-head-contamination.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av guckrum »

Trist :cry:

Intressant skala på teckningen, 100 mikrotum!
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Jonyverse »

Jag digitaliserar ganska mycket analoga video- och ljudband. Vid några få tillfällen har jag råkat ut för ett känt fenomen där hartset som fungerar som bindemedel för järnoxiden börjat lösa upp sig och kladdar ner tonhuvudet. Kan det vara något sådant som hänt? För mig har det inträffat för band från PDPns tid och tidigare.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det är ett känt problem på band men även på disketter. Jag har sett att man bakar band i ugn för att undvika detta. Jag har råkat ut för det på disketter. Här var det inte problemet, man hörde att det skrapade på ett mycket dåligt sätt.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Det var ju verkligen tråkigt.

Konstigt att den for ut så långt. Låter ju som någon form av fel på servo-systemet, lampan eller detektordioden.

Kraschen ser ju inte ut att vara total. Jag har en packe där man ser aluminiumlageret.

Men jag har reservhuvuden. Fast det blir klurigt att kalibrera skivan utan den röda specialskivan med kalibreringsspår.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja det var tråkigt, men jag har fixat några problem till och hittat ett stort... Nästan inga nya bilder, bara text.

Jag har noterat att fläkten vibrerade lite väl mycket, jag tyckte att det verkade vara obalans i fläkthjulet. Jag valde det snyggaste hjulet när jag monterade ihop fläkten. Men alla vet att snyggast inte är bäst. Så jag satte upp det andra fläkthjulet i pelarborren och noterade att det inte vibrerade alls. Så jag rengjorde det och sedan skruvade jag loss fläkten delade den och bytte hjulet, när jag satt ihop allt så vibrerade den inget alls!

Nästa sak jag upptäckte var att det kittlade i armarna när jag lutade mig mot driven. Skillnaden var att jag kopplat loss den från datorn och att jag var barfota... Mätte och insåg att jag hade 110V i chassiet. Måste erkänna att jag fuskade med skyddsjorden när jag skulle skarva ihop sladden från driven med min sladdstump med en stickkontakt på. Jag hittade bara en sockerbit med två poler. Nu har jag skarvat jorden också så nu slipper jag kittlandet.

Sen rengjorde jag en ny diskpacke och så lät jag driven stå igång en lång stund utan disken i så att allt löst skulle blåsa bort. Tvättade huvudet igen med IPA. Sen tordes jag ladda i en disk och det gick bra. Puh!

Så kopplade jag ihop datorn och driven igen. Laddade disken och inget konstigt hände. Bra. Så jag började kolla efter MAINDEC's för att testa driven. Det finns fyra stycken tester (alltså MAINDEC's) man ska köra vid leverans och service för att verifiera drivens funktion.

1. Diskless control test (testar styrkorten (RK8E) i datorn)
2. RK8E Drive control test (testar att man kan styra alla funktioner i driven)
3. RK8E Formatter program (formaterar disken)
4. Data reliability program (testar att data skrivs och kan läsas korrekt)

Punkt nummer 1 klarades av innan jag hade kablaget till driven, det går att köra utan drive eller med driven inkopplad. Är driven inkopplad så ska diskpacken inte vara laddad. Så jag provade punkt nummer två direkt. Men testet tvärstannade direkt! Då testade jag punkt 1, testet som jag kört innan. Det gick fel i andra testen. Jag drog ur kablarna och körde igång testet, vilket fungerade utan problem. Driven ställer alltså till något fastän den inte används i testet! Jag mätte då igenom alla signaler utan driven, sedan med driven inkopplad. Insåg att många signaler i kontakten J2 hölls låga. Konstigt. Mätte i J2 kontakten och nästan alla signaler var kortslutna, inte bra. Kablaget har jag byggt själv, så jag plockade ur det och mätte det löst. Fortfarande kortslutning. Jag har kollat lödningar och de pressade flatkabel kontakterna och det ser fint ut. Får klippa av en kontakt i taget och se var det gått fel. Det är också så att varannan kabel i kablaget är jord, så om flatkabeln bara hamnat lite snett så han nog alla blivit ihopkopplade.
m993-cable-assembly-marked.jpg
Den inringade kabeln, kopplas till J2 på respektive kort. Nästan allt är kortslutet i denna.

Fortsättning följer, han inte fixa bilder denna gång. Det kommer mera, om en vecka eller så när jag har möjlighet att fortsätta...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Skönt att kraschen inte vara så allvarlig!

Med kortslutna signaler kan nog allt möjligt märkligt inträffa.

/Mattis
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev:Intressant är att bara ena sidan på skivan är skadad.
Innebär det att skivan är permanent förstörd?
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Väldigt sannolikt. Man chansar inte att köra en kraschad skiva om det inte är något väldigt värdefullt på skivan. Huvuden är svåra att hitta. Skivor ganska lätt att fixa.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja, tyvärr. Men jag har ett fåtal till.
MattisLind skrev:Skönt att kraschen inte vara så allvarlig!

Med kortslutna signaler kan nog allt möjligt märkligt inträffa.

/Mattis
Ja huvudet verkar klarat sig, vad jag kan se. Det är fint av DEC att bygga med open collector och pull upps så att inget brinner vid sådana här fel.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

RK05-cable-fail-expained.jpg
Nu är kabeln lagad, i ändan där kontakten var pressad hittade jag detta. "Gaffeln" i vilken kabeln ska ligga i mitten, där det svarta strecket visar har istället blivit förskjutet så att den istället lyckats penetrera två ledare i mitten. Alla ledare har blivit kortslutna effektivt med varandra! Efter att ha pressat om kontakten mätte jag upp båda kablarna och nu är det bara kontakt där det ska.

Jag körde "diskless control test" med driven inkopplad, viket gick utmärkt. Sedan testade jag " RK8E Drive control test" vilket stannade nästan direkt...

Kod: Markera allt

RK8E DRIVE CONTROL TEST
TEST (Y=YES OR N=NO):
DISK0?Y DISK1?N DISK2?N DISK3?N

STATUS REGISTER ERROR
PC:0257 GD:4000 ST:0000 CM:0200
Fortsättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar