PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Platis skrev:Rena rama porren! 8)
Skulle inte haft något emot att rama in ett av kretskorten och hänga upp i vardagsrummet! :P
Vad är det för storlek på kulan som håller frontpanelen?
Kan tipsa om fästen för gaskolvar på bilar finns i olika storlekar och är gängad i änden(m5,m6,m8)!
Vissa vitvaror har också haft nåt liknade för frontpanelen(kula i metall, gängad)!
Mätte kulan i morse, den visade sig vara 6,3mm vilket är 1/4" (amerikanskt, jämt och bra).
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sodjan »

Kanske man skulle kunna göra skruvar med kulan som "huvud" som
reparationskit till hela plastdetaljen, det verkar ju enklare få tag
på dom med avbrutna kulor än med hela. Bara att borra ett hål
där den är avbruten och skruva i kulan (?).
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Platis »

Ball stud 1/4(6.3mm), sitter bla som gaslänkage på amerikanska bilar, finns i en mängd olika utföranden! :)
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

anders_bzn skrev:Jag behöver också ordna med två kablar 40-poliga flatkabler som man ansluter programmers console till kortet med. Jag funderar på om inte de lite äldre hårddisk ATA kablarna skulle kunna fungera. De med bara 40 trådar i. Saken är att en av polerna brukar vara pluggad i dessa, antar att det finns en ledare ansluten i vilket fall. Annars har jag några rör kontakter som jag köpt på ETA. Någon 40 polig kabel har jag inte, men det går ju att pressa på tidigare nämna hårddisk kablar
De flesta 40-poliga ATA-kablar har som du säger en pluggad pinne i honorna.

Det finns dock undantag. En hel del av de riktigt tidiga kablarna verkar använda vanliga 40-poliga kontakter utan någon pol igenpluggad. Det kan alltså vara läge att inventera både bra-att-ha-lådan och titta vad som sitter i gamla burkar.

Om du har tur i oturen så kanske du stöter på någon kontakt där det går att ta bort pluggningen, men det är väl inte särskilt troligt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja, jag hittade faktiskt några gamla HDD kablar som jag klippte till och pressade om kontakterna på. Dragavlastningarna fick jag ta bort för att kablarna skulle passa i korten. Det såg ut som om en av kablarna hade varit pluggade men att pluggen var bortpillad.

Sen har jag suttit och läst på om hur kablarna skulle vara kopplade, jag ville inte vända något fel. Jag har också kollat hur korten varit konfigurerade.

CPU:n Autostart har jag stängt av tills vidare. Startadressen är oviktig just nu.
DKC8-A Option board M8316. Konfigurerat serieporten för 2400 baud.
KM8-A Option board #2 M8317. Kollar version på bootprom och noterat att kortet är byglat för att boota från RL-01 (disk).
MM8-AB. Byglat om kortet för att vara field 0-3 (Adress 0-37777 oktalt eller 0-16k)

Dessa fyra kort sitter nu i bakplanet. Programmers console och limited funktion board är inkopplade.

Sen slog jag på maskinen.
- Det lyser om frontpanelen, bra.
- Trycker lite, verkar fungera att ladda minnesadressregistret och det utökade minnesadressregistret.
- Trycker in adress noll, sedan 7777 och "D this". Spara på denna adressen.
- Trycker in "E this" Titta på denna adressen. Resultat = 0000

Surar lite, inser att familjen kommit hem. Fikar lite. Funderar lite. Lämnar dottern hos en kompis. Läser lite manual. Smyger ut igen.
- Startat maskinen. Tycker in 7777 och LSR ladda switchregistret.
- Trycker 4 (SR) och disp. Resultat 7777, det funkar!
- Trycker in 0000 och LA. Ladda adress 0000. Tycker in 7777 D this.
- Trycker in E this. Trycker in 6 (MD) och disp. Nu visas 7777! Man måste alltså välja vad som ska visas.
- Trycker in E next, visar nästa minnesposition. Nu dyker det upp 6014, vilket är en vettig instruktion. Trycker E next igen och igen. Mer siffror som jag vet är vettiga instruktioner. Det ligger ett program kvar i minnet. Tufft!

Det fungerar alltså att spara och läsa i både minnet och switchregistret! Ett stort steg framåt!

Nästa steg blir att knappa in lite testprogram och se vad som fungerar. Sen ska jag löda på en kontakt på kabeln så jag kan ansluta serieporten till datorn och se vad som händer.

Några bilder blir det inte, glömt kameran på igen. Batteriet tomt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Vad roligt att det går framåt! Ser fram emot trådens fortsättning :)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Electricguy »

Ascoolt! :D
bqt
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Skrev inte jag in några små testprogram i tråden för renovering an 8/L?

Nåja. Kortisar:

Program som skriver alla tecken på konsol. Även bra för att se att AC räknar upp:
200: 6046
201: 6041
202: 5202
203: 7001
204: 5200

Program som läsar från konsol, och ekar tillbaka tecken:
200: 6031
201: 5200
202: 6036
203: 6046
204: 6041
205: 5204
206: 5200
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jodå, dessutom så finns det en rad fina exempel i " Users Manual".
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det är tydligen inte dags för detta ännu.

Ett av minneskorten MM8-AB verkar inte fungera stabilt. Det tappar bort bitar slumpmässigt. Dataram kortet verkar vara friskt, men är konfigurerat för field 4-7. Det spelar ingen roll just nu, men det är opraktiskt om jag inte får igång det andra kortet. Då måste jag får dokumentationen på kortet först innan jag kan bygla om det. Har blivit lovad en pdf av en Amerikan, han skulle bara skanna först.

Sen är det ju det med bit 7 (om man numrerar bitarna som vanligt folk (inte DEC) blir det bit 4), allt som kommer ifrån minnet verkar ha bit 7 satt. Det vill säga att MD7 i minnesbussen är konstant hög.

Dvs skriver jag 7777 till någon minnesadress så läser jag 7777. Skriver jag 0000 till minnet läser jag 0010. Det ställer till det lite. Det är samma från alla adresser i alla fields på båda korten, så det är nog inte minnet det är fel på. Jag ska mäta MD7 i bakplanet, det borde vara lätt att se vilket kort som ställer till det. Sen gäller det bara hitta alla ställen på kortet som MD7 används, vilket inte är så många ser det ut som. Saken är att signalen passerar en bussdrivare, så en sådan kan ju vara kass. Har inte kollat igenom schemorna på alla korten ännu.

Intressant är att detta programmet fungerar:
0212: 5212 /Hoppa runt runt

Att skriva program med instruktioner som har en OP-kod där bit 7 är satt till "1" känns lite krystat... Värre än Obfuscated C
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

De upp med att köra med bit 7-problemet långvarigt. Om det är något som tvingar bussen till en konstant etta så får du motdrivning varje gång du försöker skicka en nolla mot bussen.

Fast det visste du redan förstås...
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

De upp med att köra med bit 7-problemet långvarigt. Om det är något som tvingar bussen till en konstant etta så får du motdrivning varje gång du försöker skicka en nolla mot bussen.

Fast det visste du redan förstås...
Motdrivning är inget problem. Omnibus är som många andra DEC bussar open collector aktiv låg. Däremot är det det väldigt sannolikt att någon felaktig bussdrivare sänker ned bussen och på så sätt skapar en etta.

Jag har haft flera trasiga open collector buffertar som skapat problem på min PDP-11/04.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Har du något tips på var man köper dessa? Jag har sett lite komponentbetäckningar i schemorna men har inte skrivit upp numren. Jag tror dock inte det är samma kretsar som i unibus fallet.

8837 är ett nummer som fastnade. Jag vet att det står lite om detta i dokumentationen. Får gräva lite i detta.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Har du något tips på var man köper dessa? Jag har sett lite komponentbetäckningar i schemorna men har inte skrivit upp numren. Jag tror dock inte det är samma kretsar som i unibus fallet.

8837 är ett nummer som fastnade. Jag vet att det står lite om detta i dokumentationen. Får gräva lite i detta.
DS8837 är en receiver. De hittar du nog enklast på Ebay. Drivern brukar heta DEC8881 och är samma som 7439. Jag lödde loss en DEC8881 och det stod 7439 på baksidan. Det påstås att DEC har selekterat ut 7439 chip för att hitta sådana som de sedan märkt DEC8881. Jag beställde 7439 från en liten firma i Kina. I princip fungerar nog även andra open collector drivare. T ex 7438, men 7439 har en helt annat pinout...

I en hel del fall är det faktiskt samma driv och receiver kretsar som i Unibus. DS8837 används flitigt på Unibus kort.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag hittade reciever+driver på ebay. Nu är de på väg.
Skriv svar