PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

anders_bzn skrev:Nätfilter, jag misstänkte att det var något åt detta hållet. Tvärtemot vad bqt skriver så tror jag inte datorn har någon switchad nätdel. Kollar man schemat på G8018 så ser den linjär ut, avsaknaden av spolar och andra transformatorer samt förekomsten av stora elektrolyter och kylflänsar tyder på detta.
Jag kan ha fel, men det skulle förvåna mig om det var helt oswitchat. 8/E har ett helt linjärt nätagg, men redan 8/M och 8/F så blev det switchat. Jag har väldigt mycket för mig att det i 8/A också är det, men med tanke på att jag ofta har ett uselt minne så är osvuret bäst. DEC brukade dock ofta bara köra switchat för den reglerade +5V, typ... Åtminstone när vi pratar datorer på 70-talet.
Jag får väl försöka kika på ritningar på nätet... Fast analog elektronik är magi i mina ögon, och switchade nätagg är svart magi...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

bqt: Jag har insett att det kan vara så att både du och jag har rätt. Det verkar som min som har G8018 är linjär, men det var ju andra regulatorkort i de med halvledarminne. Sen fanns det ju flera olika varianter av chassie också. Kan tänka mig att de mindre har annan nätdel...

Det har inte hänt så mycket ännu, jag har haft isär det ena regulatorkortet och formerat kondensatorerna vilket tog lite tid. Nu håller jag på med regulatorkort nummer två. På de två första kondensatorerna som jag håller på med nu verkar vara skakigare än motsvarande komponent på det första kortet.

Till en kondensator på 110000uF/10V har jag kopplat en effektresistor i serie på 1kOhm. Över denna mäter jag 1/2V efter flera dygn. Det betyder att det går en läckström genom kondensatorn på 0.5mA. Är det för mycket? Det är i alla fall 20ggr mer än motsvarande kondensator på det andra kortet.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Igår satte jag stickproppen i väggen och det hände ingenting alls. Tyvärr saknar jag en del scheman så jag är inte säker på när spänning ska finnas på de olika delarna i datorn.

Ska leta ett varv till efter scheman, de på bitsavers.org är för versioner med halvledarminne. Det har inte jag...

EDIT:

Jag gissar lite nu: Man har styrspänning (från en liten trafo på BA8-C), när man slår till power on på fronten så dras ett relä/triac som styr matningsspänningen till den stora huvudtransformatorn. När spänningarna från regulatorkorten är stabila så aktiveras signalen power ok i bakplanet. Då startar datorn (om några kort sitter i bakplanet, men det gör det inte nu).
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Jag har för mig att det finns en interlockfunktion. Om inte allt är ihopkopplat så drar den inte igång. Hur gick det med kondensatorn? Jag har ju som sagt ett flertal G8018 som kanske har bättre kondensatorer.

Jag har för mig att skillnaden mellan core eller MOS i stort sett bara är vilken sorts regulator som är installerad. Jag skulle tro att BA8-C kortet är samma oavsett. http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/ ... _Apr81.pdf
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jo. Jag tror att jag antar erbjudandet om ett G8018. Kondensatorn läcker fortfarande ström trots att den stått spänningsatt i två veckor.

Jag har schemat du länkade till, nu till mitt huvudbry. Här är PCB layouten på "Power distribution board" ur schemat.
Pages from PDP8A_Schems_Apr81.png
Här en bild på mitt kort.
DSC_2118.JPG
Saken är att det är fler komponenter på mitt kort men färre kontakter. Jag misstänker att "Power distribution board control", G8019 som ska sitta i J12 i övre bilden är integrerat på mitt kort. Detta eftersom J12 som kortet ska sitta i saknas. Dessutom så sitter det några logikkretsar och några OP uppe till vänster på mitt kort. Men komponenterna stämmer inte till 100% så jag antar att man uppnår samma funktion fast på ett annat sätt. Sen har jag inget G8019 heller.

Eftersom maskinen inte är komplett och jag inte har något schema som motsvarar min maskin så vet jag inte vad som saknas.

Jag vet inte heller om jag kopplat in "Limited function panel", den delen av fronten jag har på rätt sätt. Det är ingen av er som har PDP8/a här som råkar sitta på ett schema?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Inlägg: 332
Blev medlem: 7 januari 2008, 06:30:04
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av G_Axelsson »

Vad är det för datumkoder på IC-kretsarna på kortet? Finns det nån versionsinformation? Ritningen har ju Apr81 i namnet så den är ju ganska väl daterad.

Känner du till ClassicComputer-listan? Där har du nog den största koncentrationen av PDP-experter på den här planeten.

http://www.classiccmp.org/lists.html

Göran
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

DSC_2120.JPG
Datumkoderna pekar på slutet av 1976. Det är två 4011 (skulle jag tro) och en LM339. 4x2 ingångars NAND och en quad komparator (inte OP som jag skrev innan).

ClassicComputer listan kan vara värt ett försök. Lite läskigt mycket mail bara 50-100 på en dag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Inlägg: 332
Blev medlem: 7 januari 2008, 06:30:04
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av G_Axelsson »

De är inte så farligt, bara ca 10000 mail det senaste året om man prenumererar på den lite mera specifika lågvolymslistan. :D

Tack och lov för mailfilter som sorterar ut det som är intressant.

det var lite äldre kretsar på det där kortet, verkar som du har en tidig modell.

Det är precis som du säger att det finns två olika nätaggregat beroende på om man har core eller halvledarminne.
The MM8A core memory options require the use of a box with a G8018 power supply that provides +20V, while the semicondustor memory options require a G8016 power supply with built-in battery backup. Also, the use of the MSC8 DRAM memory cards require a CPU that supports the memory stall signal; early PDP-8/E CPUs did not.
PDP-8/E ska troligen vara PDP-8/A

Fråga efter ett schema på CC-list, det finns säkert nån som kan gräva fram ett utan problem och ett par som var med och designade det! :mrgreen:
Det kan ta ett tag för dom att processa nya ansökningar, för mig tog det två veckor innan jag släpptes in. Då hade jag redan sålt mina två st PDP-8/E som jag ville göra reklam för, men nån annan hade postat redan.

/Göran
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jaha, vi får se hur det slutar. Nu finns jag snart på cc-tech listan.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

G_Axelsson skrev: Det är precis som du säger att det finns två olika nätaggregat beroende på om man har core eller halvledarminne.
The MM8A core memory options require the use of a box with a G8018 power supply that provides +20V, while the semicondustor memory options require a G8016 power supply with built-in battery backup. Also, the use of the MSC8 DRAM memory cards require a CPU that supports the memory stall signal; early PDP-8/E CPUs did not.
PDP-8/E ska troligen vara PDP-8/A

/Göran
Nej, det är korrekt. KK8-E (8/E CPU) är den som avses. Den har ingen memory stall hantering, utan minnena måste vara snabba nog. KK8-A däremot har hantering av memory stall. PDP-8/A system såldes både med KK8-E och KK8-A. KK8-A är bara ett hex-kort, har en lite långsammare cykeltid, och kan inte expanderas med EAE. KK8-E är lite snabbare, kan ha EAE, men är å andra sidan tre quad-kort, eller fem med EAE.

För övrigt har jag en del dokumentation på 8/A, men den befinner sig två hundra mil från mig... :-(
Kommer dock inte ihåg säkert om jag har kompletta ritningar eller ej.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

anders_bzn skrev:bqt: Jag har insett att det kan vara så att både du och jag har rätt. Det verkar som min som har G8018 är linjär, men det var ju andra regulatorkort i de med halvledarminne. Sen fanns det ju flera olika varianter av chassie också. Kan tänka mig att de mindre har annan nätdel...
Jag ska villigt erkänna att jag är skitdålig på analog elektronik, och ännu mer usel på kraft.

Jag kikade just i 8/A manualen (http://bitsavers.informatik.uni-stuttga ... ersMan.pdf), och mer specifikt kapitel 7.
Det sitter ju inga transformatorer efter den primära i alla fall. 5V, och +-15V kommer från återkopplade transistorer för att reglera livet. +-15V kommer för övrigt från +5V. Men detta är kanske inte switchat för det. Jag ser inget uppenbart högfrekvent i det hela i alla fall, vilket är vad jag associerar med switchade agg.
Men folk här förstår nog detta bättre än mig, och kan säga vad detta egentligen är?

Det verkar för övrigt inte vara någon jätteskillnad i de två regulatorerna, förutom att den för kärnminnen plockar ut fler spänningar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har postat på cctech -listan nu. Någon borde ha lite svar på mina frågor.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

cc-tech mail-listan var grym. Inom fem timmar hade jag svar på alla mina frågor.

- Det visade sig att jag redan hade schemat på BA8-C "Power distribution board" hemma, men det fanns i användarhandboken, http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/ ... ersMan.pdf på sidan 602. Jag har kollat i den och insåg bara att det var många sidor. Enligt schemat så ska det vara 4011 som jag konstaterade tidigare men inte den man är van vid (4*2-ingångarns NAND i CMOS) utan någon obskyr transistor array som jag inte ens hittat datablad till.

- Det andra var att maskinen kan vara konfigurerad för remote-start. Då startar den inte om man inte kortsluter två pinnar i en kontakt.

- Det finns möjlighet att köpa en "Programmers console" som byggsats, nykonstruerad.

- Min modell har aldrig haft "Programmers console" i original.

Nu vill man ut i labbet, men takpannorna flyger så jag stannar här ett tag.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

anders_bzn skrev:cc-tech mail-listan var grym. Inom fem timmar hade jag svar på alla mina frågor.

- Det visade sig att jag redan hade schemat på BA8-C "Power distribution board" hemma, men det fanns i användarhandboken, http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/ ... ersMan.pdf på sidan 602.
Heh... Du såg inte vad för dokumentation jag länkade till ovan alltså..? :D

Den boken är som en bibel. Vad än jag vill veta om en 8/a, så kikar jag där först, och i ritningarna i andra hand. Jag har den i pappersform, och den är redigt tjock.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jo men den var tjock och svårläst på skämen... jag var väl för lat.
Skriv svar