PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

Det kanske var den versionen som var tänkt att läcka till Sovjet? 8)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av xxargs »

nja, snarare gammal hederlig misstag där verkligheten och ritningen inte lyckats följas åt hela vägen och ingen har sett problemet eller bara känt till muntligt bland vissa lager som jobbar med detta 'hands on' med ingen rödritat det och det gått hela vägen tillbaka till de som hanterar dokumentationen... av ritstuket att döma så är det mesta där tusch-ritat...

Skall man lura andra så får man nog vara lite smartare än så då vanlig felsökning som här ganska snabbt visar vad som är problemet, speciellt när man har en fysisk likare att mäta och jämföra med.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev:Där satt den!

Bra jobbat Anders!
Tack! Det kändes rätt skönt när det snurrade igång!
Oskar skrev:Häftigt! Vilket lurigt fel, man väntar sig ju inte att dokumentationen skall vara fel!
Man kan aldrig vara säker, men det var rätt lurigt.
hcb skrev:Det kanske var den versionen som var tänkt att läcka till Sovjet? 8)
Jag vet inte om ryssarna kopierade PDP-8 rakt av. Men de byggde någon "hemdator" på PDP-8 arkitekturen. PDP11 kopierade de rakt av, jag har sett CPU:n ur en sådan maskin och den är identisk med DEC's fast alla kretsarna/kortkontakterna hade millimetrisk delning.
xxargs skrev:nja, snarare gammal hederlig misstag där verkligheten och ritningen inte lyckats följas åt hela vägen och ingen har sett problemet eller bara känt till muntligt bland vissa lager som jobbar med detta 'hands on' med ingen rödritat det och det gått hela vägen tillbaka till de som hanterar dokumentationen... av ritstuket att döma så är det mesta där tusch-ritat...

Skall man lura andra så får man nog vara lite smartare än så då vanlig felsökning som här ganska snabbt visar vad som är problemet, speciellt när man har en fysisk likare att mäta och jämföra med.
Det blir nog bara fel ibland, det finns två versioner av TU56 manualen och felet finns i båda versionerna.

Jag har börjat uppdatera underlagen för kretskortet en del. Jag vill dock testa färdigt på TU55 innan jag beställer nya, men det kanske dröjer, jag har "lite" problem med att utföra praktiskt arbete just nu.

Det ska uppdateras:
- Man sparar en krets genom att använda NAND grindarna som blev över för D0-D2 som inverterare. Blir lite om-CAD.
- Fixa resten av buggarna på kortet, vända OP förstärkare och signalerna till läs/skrivhuvudet som var felvända.
- Två av spänningsregulatorerna går helt utan last ibland, ska lägga till last (motstånd) som ser till att minsta specificerade ström alltid uppnås.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Jag finner att minsta specificerade last till en regulator fixar man bäst med en lysdiod, så ser man samtidigt att regulatorn ger spänning. Bra vid felsökning, och när allt är väl ser det trevligt ut också :)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av xxargs »

Fast det behöver väl inte vara en röd lysdiod???

Sen 70-tal och tidig 80-tals prylar så gödslades det med röda lysdioder över allt vare sig det var rätt eller fel av anledningen att det inte fans någon annan färg att välja på - när den gröna lysdioden kom så var det nästan revolution då man nu kunde få 3 färger - röd, gul (röd och grön samtidigt) och grön, sedan dröjde det rätt länge, på hitsidan av 2000-talet typ innan blåa lysdioder kom i köpbar version och var rätt exotiskt och satte man en sådan i en apparat som indikeringslampa så var det ingen som missade den då det hade väldigt högt uppmärksamhetsvärde ;-)


Skall man har mer koll på tiderna när dom stora skeende skedde på lysdiodsidan så är det nog att titta i gamla elfakataloger :-)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av grym »

gjorde det via slumpen idag, skithuset elfa 1971, och där fanns det två nymodigheter, lysdioder :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

xxargs skrev:Fast det behöver väl inte vara en röd lysdiod???

Sen 70-tal och tidig 80-tals prylar så gödslades det med röda lysdioder över allt vare sig det var rätt eller fel av anledningen att det inte fans någon annan färg att välja på - när den gröna lysdioden kom så var det nästan revolution då man nu kunde få 3 färger - röd, gul (röd och grön samtidigt) och grön, sedan dröjde det rätt länge, på hitsidan av 2000-talet typ innan blåa lysdioder kom i köpbar version och var rätt exotiskt och satte man en sådan i en apparat som indikeringslampa så var det ingen som missade den då det hade väldigt högt uppmärksamhetsvärde ;-)


Skall man har mer koll på tiderna när dom stora skeende skedde på lysdiodsidan så är det nog att titta i gamla elfakataloger :-)
Nej den behöver inte vara röd, var fick du det ifrån? Jag gillar idén med en lysdiod, det som talar emot är att det blir fler komponenter.

På tal om onödiga komponenter, jag tror inte man behöver kunna justera DC-offseten i andra OP-steget. Det skull spara fem komponenter gånger fem. Såg att offseten låg bara tiotalet millivolt från noll på alla kanaler, provade att justera en kanal till noll, det fungerade precis lika bra. Kanske är den moderna OP:n så mycket bättre så att det inte behövs,

Är lite grinig, kan inte skriva på tangentbordet heller. Detta hände på långfredagen:
IMG_20200411_181240_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Ouch, det där ser smärtsamt ut.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av lond »

Ramlat??

/// Marcus
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av säter »

Vad har hänt?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag klämde båda händerna i vindsluckan. Höger långfinger är brutet och sytt med sju stygn. Vänster långfinger och ringfinger är brutna och är stiftade ihop med metallstift. Den svenska sjukvården är fantastiskt bra!
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av limpan4all »

Å fy satan, jag lider med dig.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av tingo »

Auauau! God bedring!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack! Det kommer bli bra. Alla senor, nerver och större kärl var hela. Här om dagen provade att löda och sätta tillbaks 5V regulatorn på kortet och det gick ju bra. Jag löder, alltså finns jag!

Idag var jag på handkirurgen för sårvård. Till min stora glädje blev gipset på vänster hand ersatt med två små metallskenor. Fick också bilder på skadorna och lagningarna utan bandage. De besparar jag er, men de som vill kan klicka upp röntgenbilderna (vi har haft röntgenbilder tidigare i tråden, men då på IC-kretsar).
[VISA]
IMG_20200415_093831_3_00001.jpg
IMG_20200415_093842_3_00002.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 15 april 2020, 21:48:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag ställde fram TU55 driven på bänken i fredags, innan olyckan var framme. Så jag började kika på den ikväll. Började med att rengöra banan där bandet går med IPA, sen var huvudet ganska oxiderat så jag putsade det försiktigt med fin slippasta. Nu glänser det! Sen flyttade jag bandrullarna från TU56-driven och testade att att köra bandet fram och tillbaka. Jag märkte att bandet slackade alldeles för mycket när det stannar.
IMG_20200415_110522_00003.jpg
I manualen för TU55-driven: http://www.bitsavers.org/pdf/dec/dectap ... _May69.pdf står det beskrivet att man ska justera två potentiometrar (de två översta på bilden) tills bandet inte slackar vid stop. Jag fick skruva många var, men tillslut blev det bra.
IMG_20200415_112210_00004.jpg
Sen upptäckte jag att bandet gick emot inre kanten på upptagsrullen lite väl mycket. Naven sitter på motoraxeln med två stoppskruvar, så genom att lossa dem och försiktigt flytta navet inåt så fick jag bandet att gå perfekt!

Sen lade jag lite tid på att ta några lite seriösare bilder på korten:
DSC_2951_00001_01.jpg
DSC_2952_00002_01.jpg
Tape kontrollkortet för TU56
DSC_2954_00001.jpg
DSC_2957_00004_01.jpg
Tape kontrollkortet för TU55 (detta är inte testat ännu).
DSC_2955_00001.jpg
DSC_2956_00001.jpg
Fortsättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar