PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Vackert!

Skönt att du är igång igen och att det inte var värre. Men det måste gjort överjävligt ont.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack!

Jo, det gjorde väldigt ont. Men adrenalinchocken hjälpte till att dämpa det värsta.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

LL

Inlägg av anders_bzn »

Jag testade med TU55 driven idag, det blev ingen större succé. När programmet startade så blev båda motorerna helt kraftlösa och bandet rörde sig inte. Så jag började mäta på "command" interfacekortet. Alla logiknivåerna såg bra ut, så det är lite konstigt. Interface kortet mot TU55 är ett annat än det som sitter i TU56. Det justerar logiknivåerna till 0 & -3V logik. Det är inte många signaler som ska vara rätt..

Kod: Markera allt

ALL HALT - när signalen är aktiv stannat bandaren oavsett andra signaler. Stannar exekveringen av programmet så är den aktiv.
STOP - Bandet står still, komplement av GO
GO - Bandet kör, komplement av STOP 
FWD - Bandet går framåt, komplement av REV
REV - Bandet går bakåt, komplement av FWD
SELECT 1-8, väljer bandstation (device kod)
SELECTED, tillbaks till kontrollen som talar om att en aktiv drive finns.
WRITE ENABLE - Signalerar hur write enable brytaren på fronten står.
SELECT 1-8 är rätt, en lampa på fronten tänds när driven är aktiv. Övriga signaler har jag mätt, men bandet rör sig inte. Jag tror att just denna bandaren är trasig, jag bytte ena motorkontrollern G850 som hade en trasig pulstransformator tidigare (https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 6#p1513156). Jag ska se om jag kan få lyft fram en av de andra två drivarna (med hjälp eller om fingrarna tillåter) på bänken. Jag vet att dessa är okej sedan jag och Mattis pysslade med TU-USB kortet för länge sedan (https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =3&t=76292 jisses, den tråden är redan fem år gammal).

"Command interface board TU55" i förlängare. Dålig bild med mobilen, eftersom den är lättare att hantera än systemkameran just nu.
IMG_20200418_175631_5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Ja tiden går!

Fortsätter att skräpa ned med Anders goda minne. Lite PDP-8 reparation så här i Corona-tider då man mest är hemma.

Jag har fått igång min lab-PDP-8/a med moderna switchade nätdelar som gör den ganska hanterbar. CPUn gick fint och passerade diagnostiken som jag laddade ned med Rolands bootloader kort och min egna mjukvara. Men serieporten som sitter på kortet som sköter om front-panelen och även har en parallell-port, DKC8-AA / M8316, fungerade inte. Det visade sig att det var själva UARTen som checkat ut. Inte så svårt att löda dit en ny.

Nästa steg var att få KM8-A kortet att fungera. KM8-A är ett kort som ger tre adressbitar till. En slags enkel MMU. Dessutom får med en funktion som göra att man kan ha en user och en executive mode. I User mode så tillåts inga IO operationer. Alltså kan man köra timesharing. Och det finns faktiskt något som heter TSS/8 för PDP-8. Upp till 17 användare delar på 32 kWord minne och maskin har under 1 MIPS. Skulle vara spännande och se hur det känns.

När jag hade KM8-A kortet installerat betedde sig allt väldigt konstigt. Det gick inte ens att knappa in program via front-panelen. Efter en del letande så insåg jag att min short-cut att bara bygla POWER OK H och AC LOW L höga inte var helt koscher. En del register fick aldrig en helt riktig reset. Fick designa en liten extern krets som gav rätt signaler så nu har jag en fin omkopplare att sköta om reset med.

Men diagnostiken för KM8-A ville inte gå igenom när jag försökte köra den.
Bild

Den hängde sig i en evighetsloop på adress 363. HLT FAILED TO TRAP. Tanken med testet är alltså att försöka slå på user mode och därefter exekvera HLT. Eftersom HLT inte är tillåten ska den ge ett interrupt. Men det händer inte utan allt rullar vidare till 363 som är en evighets-loop. Felsökte först hur User Mode vippan fungerade och det gjorde den. Därefter började jag titta på trap-logiken och vippan som ska signalera interruptet.

Bild

Efter en del mätande hittade jag att en 7430 alltid had 2V på utgången. En väldigt misstänkt spänning för att vara TTL.

Bild

En 46 åring som pensionerat sig i förtid. Villkoren visade sig inte vara så förmånliga. Den hamnade i papperskorgen...

Med den lilla reparationen snurrade diagnostiken igenom som den skulle och dagens PDP-8-cluedo kunde avslutas! Nästa steg blir nog att få igång ytterligare ett serieportskort så man kan köra OS/8 på "serialdisk". Emulerad disk över serieport.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Bra jobbat!

Jag har skrivit ihop om hur man konfigurerar KL8E (M8650) för serialdisk: https://www.pdp-9.net/configure-m8650-k ... serialdisk KL8E går att köra i 115200 baud, men KL8JA max går i 19200 (beror på vilken UART man har).

Tänker du boota från Rolands kort? Jag petade ihop boot ROM:ar för KM8A: https://www.pdp-9.net/docs/pdp-8a-boot- ... t-prom.zip

Jag hade också problem med "POWER OK H" i min stora 8A när jag kopplade in expansionslådan, i den sitter pull up för CPU:n (KK8E). Spänningen slås på efter CPU:n eftersom nätdelen sitter på det styra uttaget i botten av racket. Jag löste det med ett relä som jordar "POWER OK H" till dess att 5V är igång och reläet drar. Reläet dras alltså av 5V matningen.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag kopplade in en annan bandstation, den betedde sig likadant. Så jag läste i manualen och antecknade hur signalerna borde vara. Det visade sig givetvis att jag tänkt fel på "ALL HALT" signalen, den är inverterad en gång för mycket. Ett litet skrap av en ledare på ovansidan (under IC:n) och en bygel senare så snurrade driven igång!
DSC_2959_00001.jpg
Jag har inte ännu kört läs/skrivtestet. Det hann jag inte med idag...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

FYI om timesharing. Det finns flera system, men det jag nog gillar mest är MULTOS-8. Det kräver inget mer än vad en KM8 ger, men den ger dig en virtuell PDP-8 per person, så var och en kör sedan i princip vanlig OS/8. Och alla kan ha upp till 32Kord minne. Allt körandes på samma fysiska PDP-8. Upp till 6 användare, vill jag minnas.
TSS/8 är nog charmigt på sitt sätt, men det är ju lite mer begränsat.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Intressant! MULTOS-8 hittade jag inte när jag sökte runt. Däremot hittade jag lite grand om något som hette ETOS som också var någon form av virtualisering. Men den krävde någon form av speciell hårdvara för att trappa vissa instruktioner.

TSS/8 verkar var lite äldre. Jag hade helst sett att det fanns något som stödde de fyra-ports kort jag har, KL8-A. Men där hittar jag bara RTS/8 som fixar det. RTS/8 ser ut att vara nyare, men är mer av ett realtidssystem. Inte multi-user timesharing.
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Jag har aldrig sett ETOS live, och jo, det kräver speciell hårdvara.
Multos-8 kan du hitta på ftp://ftp.update.uu.se/pub/pdp8/multos8/

Läs specifikt multos.do under det bibliteket. Vanlig textfil.

RTS-8 är också intressant. Det är ganska dedikerat för realtid och byggs för en specifik applikation, så det är inte lika mycket generiskt OS över det. Men OS/8 kan köra som en bakgrundsprocess under RTS-8.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

I multos.tx kan man läsa att den stödjer upp till 16 terminaler på KL8A. Men i multos.do säger man att man kan ha fyra användare. Hur hänger det ihop. Vad är vitsen med 16 terminaler när bara fyra kan bara påloggade.

I vilket fall som helst vore det kul att få igång multos/8 på en 8/a med ett fyr-ports KL8A kort och koppla till lite terminaler. Får prova i SimH först. Sedan blir det till att renovera RK05or på löpande band. För många projekt och för lite tid som vanligt.
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Tja, det kan ju definitivt finnas användning för terminallinjer för annat än användare.
Skrivare, plottrar, utgående modem, kopplingar till andra datorer, annan periferi-utrustning... Listan kan göras lång.

Kikar du i koden ser du dock att gränsen går vid 6 terminaler. (osa.pg)

Jag körde Multos-8 ett tag, men det var ju typ 30 år sedan nu. Men det fungerade väldigt bra faktiskt.
Hade ett par tre terminaler uppsatta.

Men jo, lite RK05or vill man alltid ha.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Jag har skrivit ihop om hur man konfigurerar KL8E (M8650) för serialdisk: https://www.pdp-9.net/configure-m8650-k ... serialdisk KL8E går att köra i 115200 baud, men KL8JA max går i 19200 (beror på vilken UART man har).
Ska kolla. Jag har M8650or på Aspö. Här hemma har jag bara en M8655. Men den har en så vacker UART så jag kan inte motstå att konfa upp den:

Bild
bqt skrev:Tja, det kan ju definitivt finnas användning för terminallinjer för annat än användare.
Skrivare, plottrar, utgående modem, kopplingar till andra datorer, annan periferi-utrustning... Listan kan göras lång.
Har du förstås rätt i.
bqt skrev:Kikar du i koden ser du dock att gränsen går vid 6 terminaler. (osa.pg)

Jag körde Multos-8 ett tag, men det var ju typ 30 år sedan nu. Men det fungerade väldigt bra faktiskt.
Hade ett par tre terminaler uppsatta.

Men jo, lite RK05or vill man alltid ha.
Ska bli intressant att se hur det fungerar i SimH till att börja med. SimH verkar ju klara av KL8A.

Sedan får vi se hur det går att få upp det på verklig hårdvara. Måste som sagt väcka liv i ett par RK05or som inte kört på 35år. Men Anders har ju lyckats så jag har ju expert i närheten!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Vita kretsar med guldiga ben, det är svårt att motstå!

Ja sätt igång med RK05:orna nu! Jag är ingen expert, men jag har ju gjort lite. Tyvärr står min på golvet, inte inkopplad. Jag skulle behöva ett rack till att montera den och en del annat i.

Idag så fick jag nästan igenom testerna. Läsning/skrivning blev stabilt till slut och det testet gick igenom många gånger på rad, men jag har ett annat problem. I början av testet så ska man kolla att WRITE ENABLE brytaren inte står i WRITE LOCK (skrivskyddat läge) men datorn uppfattar det som att den gör det. Men det gör den så klart inte. Mäter man på signalen senare så är logiknivån rätt och kör man testet för WRITE LOCK så fungerar det som tänkt.

För att ta det från början, driven är konstruerad för att vara adresserbar. Upp till 8st drivar kan sitta på samma bus, men det beror på vilken kontroller man har. TD8E (kontroller som jag har) kan bara hantera två. Normalt har man då en dubbel TU56 drive. Endast en drive kan användas år gången, den devicen som är vald. Övriga drivar tillåts inte skicka tillbaks några elektriska signaler. När select lampan på fronten lyser är den vald och endast då kan man lästa tillbaks status från till exempel WRITE ENABLE. Det är här jag tror det går fel, jag ser hur driven är vald, men under 10ms är den det inte. När select för driven blir aktiv igen så ser jag hur WRITE ENABLE signalen blir aktiv. Jag har mätt detta förloppet med oscilloskopet och jag ska jämföra med hur det ser ut för TU56 där samma operation fungerar. Jag misstänker att det är timing relaterat. Kanske är TU55 långsammare än TU56, då är det inte mycket att göra åt.

Skulle ta en video sekvens, men tog av misstag en bild. Den blev bra, så jag postar den!
IMG_20200422_170924_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Det

Inlägg av anders_bzn »

Nu har jag mätt tiden det tar att få tillbaks WRITE LOCK efter att man gjort select på tapedriven. Överst TU56, unders TU55. Det är inte mycket tid som skiljer, endast 2 us. Det är lite drygt en instruktion, jag undrar just om detta verkligen gör skillnad...
IMG_20200425_123826_1_00001.jpg
IMG_20200425_124846_00002.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

WRITE OK drives av en W513. Den kanske inte är jättesnabb. Men borde ju inte skapa sådana här problem.

Hur ser testet ut i diagnostiken? Det kanske går att förstå vad den testar genom att studera koden i detalj.
Skriv svar