PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Min levelshifter för select är inte heller supersnabb, men jag mätte på TTL signalen direkt ut från TD8E (den gula i bilderna), så den fördröjningen är med. Jag började kolla i koden men kom inte någonstans. Men jag tror du har rätt, jag får göra ett med fokuserat försök.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har uppdaterat underlagen till korten nu. Det är mest ändringar på det stora fyrlagerskortet. Det kommer jag beställa igen. Det kompletta underlagen finns för nedladdning om någon skulle vara intresserad av att titta: http://www.pdp-9.net/docs/TD8E-cable/td8e-cable.zip

De ändringar jag gjort är:
- Rättat de fel jag hittat
- Sparat bort en 7404 (inverterare)
- Lagt till lite värmepad på IC7 som blev lite väl ljummen
- Flyttat så att alla regulatorerna sitter snyggt på en rad
- Vänt så alla kondensatorer är vända på samma håll efter polaritet.

De gamla kortet jämför med det nya.
Bild
Bild
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Stiligt!

Du kanske ska stega versionen till 1.1?

Om man orkar skulle man kunna flytta lite på silk screen på några komponenter så de inte överlappar med padar eller annan silk screen. T ex C34, R67, R63, D15, D19, C32, C29, C34, C19, R19, R21, C20, R49, C22.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jo du har rätt i båda avseenden, jag ska stega versionen. Men Eagle är så dåligt, man kan inte flytta silkscreen ifrån komponenten vad jag förstår. Var den placeras definieras av symbolen. Men det gör inte så mycket, jag hade redan innan bestämt att beställa kortet utan komponentplacering i silkscreen.

Nu tror jag att detta är sista projektet med min 10år gamla Eagle version. Nästa blir i KiCad (eller?).
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Nu var det bra länge sedan jag gjorde något alls i Eagle, men jag har bestämt för mig att man kunde flytta runt texten för komponenter om man ville. Men det var antagligen något trick inblandat för att "få loss" texten först... Jag skulle kunna rota upp min gamla manual när jag är tillbaka i Sverige, men det kan ju dröja...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Mizzarrogh »

Kul, jag måste fråga, gjorde ni något teletype interface till den sedan, eller blandar jag ihop med någon annan här som hämtade teletype maskinen? :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

bqt skrev:Nu var det bra länge sedan jag gjorde något alls i Eagle, men jag har bestämt för mig att man kunde flytta runt texten för komponenter om man ville. Men det var antagligen något trick inblandat för att "få loss" texten först... Jag skulle kunna rota upp min gamla manual när jag är tillbaka i Sverige, men det kan ju dröja...
Du har rätt, jag Googlade bara innan och fick mest konstiga träffar Nu försökte jag direkt i programmet istället, det var pinsamt enkelt...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Mizzarrogh skrev:Kul, jag måste fråga, gjorde ni något teletype interface till den sedan, eller blandar jag ihop med någon annan här som hämtade teletype maskinen? :)
Jag byggde för länge sedan ett strömslingeinterface till RS232 när jag höll på med PDP-8L, detta kan man även använda för att koppla Teletype till dator. Denna maskinen (PDP8a) behöver bara rätt kabel för att fungera med Teletype.

TomasL hämtade ju nyligen en Teletype som han håller på att renovera. Han byggde väl något interface till den.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Eagle är logiskt på sitt eget märkliga vis. Man "tar loss" texten från komponenten med kommandot "smash" - sedan kan man flytta och ändra storlek eller font på texten som man vill.

Kortet blev väldigt tjusigt :) Men .. jag slår ett slag för att du tar med silk, kanske dessutom skriver ut viktiga signalers namn eller lägger till någon testpunkt för respektive matningsspänning.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Mizzarrogh »

anders_bzn skrev:
Mizzarrogh skrev:Kul, jag måste fråga, gjorde ni något teletype interface till den sedan, eller blandar jag ihop med någon annan här som hämtade teletype maskinen? :)
Jag byggde för länge sedan ett strömslingeinterface till RS232 när jag höll på med PDP-8L, detta kan man även använda för att koppla Teletype till dator. Denna maskinen (PDP8a) behöver bara rätt kabel för att fungera med Teletype.

TomasL hämtade ju nyligen en Teletype som han håller på att renovera. Han byggde väl något interface till den.

Ja, det är kul att det även är hyggligt bakåtkompatibelt med riktigt gamla mekaniska maskiner från 30 talet, i allafall tillräckligt för att räcka med ett relativt enkelt interface även mot en modern PC, tex även till de maskinerna (dock, från vad jag läst på Amerikanska forum verkar inte alla originaltangentbord synkade med själva huvudenheten om de inte är kompatibla mot varandra på riktigt gamla maskiner, men det verkar som att de annars passar ihop, men tecken försvinner om man bygger Frankenstein maskiner av gamla vindsfynd eller delar från skroten (dock troligen inget problem på maskinerna från 50-60 talet då de var bättre designade), tror få moderna maskiner skulle hålla så länge med så få reparationer...). :)

Brukar ju annars mest vara rengöring och omjustering av vissa armar och annat, samt allmän översyn av eventuella barlaster och PSU enheter, mm, byte av motorkol, lagerolja, etc.
Rätt otroligt egentligen för så gamla maskiner, som förmodligen slitit hårt i tidigare liv med nära noll service. :)
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Apropå gamla teleprintrar så har jag hållit på med ett långdraget projekt att åstadkomma ett universellt interface för maskiner med baudot, 45, 50, 75 etc bps.

Det ska även funka för maskiner som kräver upp till 120 V linje spänning och upp till 60 mA linjeström. Och eftersom det ska vara en hat till en raspberry Pi så måste den gå på 5V.

Har fått alla ingående delsystem att fungera fint. Step up converter till 120V. Hysteres-reglerad strömkälla. Ställbar godtyckligt 0-60 mA. Baudot conversion i mikrocontrollern.
Tanken är att raspi ska sköta om saker som i-Telex, väder och nyhets print. Sedan ska man kunna använda den som terminal mot vad man önskar.

https://github.com/MattisLind/teleprinterHat

Provkört mot min Lorenz Lo15 kopplad till min Linux-laptop.

https://twitter.com/MattisLind/status/1 ... 87264?s=20

Återstår att göra slutliga raspi-hat CADen... vilken dag som helst..
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Fränt!

CuriousMarc gjorde exakt samma sak med en likadan Lorenz Lo15. Fast Mattis var nästan ett år före!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Mizzarrogh »

Dedär har ju i grunden rätt simpla elektroniska detaljer, (Marc har gjort en serie videos för den som vill veta mer i detalj) Så jag tror det är högst rimligt, är ju heller (vad jag vet utan att själv ha provat...) inga större problem att tex göra ett relativt enkelt USB interface, osv heller egentligen. :)
http://www.aetherltd.com/refurbishing15.html
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Mizzarrogh skrev:Dedär har ju i grunden rätt simpla elektroniska detaljer, (Marc har gjort en serie videos för den som vill veta mer i detalj) Så jag tror det är högst rimligt, är ju heller (vad jag vet utan att själv ha provat...) inga större problem att tex göra ett relativt enkelt USB interface, osv heller egentligen.
http://www.aetherltd.com/refurbishing15.html
Du tänker på att en model 15 är ganska simpel elektriskt sett, eller. Det kan man ju verkligen hålla med om. De består i princip av en elektromagnet. Tangentbordet består av ett 6 brytare. Annars är dessa maskiner mekaniska underverk. Man blir lycklig att se alla kugghjul och axlar som samverkar för att det ska komma tecken på pappret. I tangentbordet finns en mekanisk UART som i princip består av en axel med kammar som påverkar kontakter. En väldig massa kod-metall-bleck samverkar för att koda av tangentryckningarna så att de påverkar de olika kontaktblecken.

Marcs maskin är en Teletype model 15, medan den jag har är en tysk Lorenz Lo15. Lorenz tillverkade model 15 på licens från Teletype/ AT&T från någon gång på 30-talet. Lite intressant är att Lorenz ägdes av ITT som ägde en väldig massa olika elektronikindustrier världen över. Bland annat i Sverige (SRT, Standard Radio och Telefon). ITT grundades av danska bröder, kanske därav intresset för dotterbolag i nordiska länderna?

En skillnad är att Lorenz Lo15 kör 50 baud, 20 ms per bit, medan de flesta teletype 15 kör 45,45 baud, eller 22ms per bit.

Urspungligen använde man en strömslinga som gav 120V DC open circuit. Sedan kopplade man ett 2k ohm i serie för att begränsa strömmen till 60mA. Det måste klara minst 14W förlust. Induktansen i magneten är väldigt hög. 4H. Man måste ha hög spänning initialt för att få snabbt omslag i magneten. Sedan för att hålla behöver man inte så mycket. Resistansen i spolen är ett par hundra ohm beroende på modell.

Men jag ville köra allt som ett dotterkort till en Raspi och då kunde jag bränna bort 15W i ett motstånd. Därför byggde jag en switchad strömgenerator. I princip en snabb komparator som arbetar som schmitt-trigger och jämför utström med referens-ström och slår av och på en PMOS-switch (PMOS för att den ska vara enkel att driva vid 120V) som i sin tur är kopplad till en 33 mH induktans. Det blir en del förluster i switchtrissor och induktanser. Men bra mycket lägre än 15W. Kanske runt en 2W.

En del av de problem jag stötte på var val av induktans med tillräckligt stor induktans och liten serieresistans. Induktansen ger ju switch-frekvensen så för att undvika att kräva för hög switch frekvens och för snabba switchning fick jag öka på induktansen. Men då ökade också förlusterna i spolen. En snabb komparator och ett driv-steg för switch-trissan som var tillräckligt snabbt var nödvändiga. Spice var till stor hjälp där.

rDS(on) var viktig för att få stepupen ge låga förluster. Och att trissan gick att driva med relativt låg gate spänning. Hittade en liten fin gate-drivar IC som funkade väldigt bra.

Det var lite kul att försöka sig på att designa analog elektronik. Ett område som jag inte behärskar speciellt bra. Men spice visade sig ovärderligt här.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, det är nog inte många som skulle klara att konstruera dylik mekanik idag. :)
Litet mer kul fakta är att Svenska försvaret köpte in ett gäng Hell Feldfernschreiber apparater efter kriget, det fanns till och med en fältradio som var lätt modifierad för att kunna arbeta direkt mot den:


(Skulle vilja ha en men det är nog bara att glömma idag... :) )

Edit, kanske läge att dela tråden i en egen tråd för hålkortsmaskiner?
Senast redigerad av Mizzarrogh 8 maj 2020, 00:30:32, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar