PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

I helgen bytte jag den första kretsen, men felet var kvar. Igår kom det ett brev från Bulgarien med kretsar dyra som om de vore av guld!

Jag bytte den andra misstänkta kretsen, en N8234, 2-1 fyra bitars multiplexer.

http://youtu.be/28cybWKmD4k
Lite usel kvalitet, jag har inget annat en mobilen att filma med.

- Först startar jag datorn
- Laddar adress 0200
- MD (6) DISP, visar vad som finns på minnesbussen
- E THIS visar vad som finns på adress 200
- E NEXT visar vad som finns på adress 200 och öka adressen med ett (visar 201 i displayen)
- E NEXT visar vad som finns på adress 201 och öka adressen med ett (visar 202 i displayen)

Har nu programmet
0200 7001 //Öka acc med 1
0201 5200 //Hoppa till 200

- 0200 LA, laddar adress 200
- Run starta programmet
- AC (8) DISP visar ackumulatorn på displayen.
- HALT/SS stannar programmet
- HALT/SS upprepade gånger stegar ett steg i taget
- RUN startar programmet igen

Så nu fungerar det så långt. Sen knappade jag in ett program för att skicka ut tecken på serieporten och det fungerade också. Nu ska jag fortsätta med några små program sedan köra lite testremsor.

Sen har jag en packe kort till som ska testas innan jag släpar hem diskstationer och rack!
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Det var roligt att se att det fungerade till slut med M8316-kortet.

Fungerade konsolgränssnittet på M8316 kortet, eller återstår det att testa? Om det fungerar som det ska borde du kunna läsa in lite pappersremsimage-filer via konsolgränssnitttet. Det finns enkla loaders att knappa in för det. Det finns mänger med pappersremseimagar på bitsavers.

Denna borde vara bra att köra: maindec-08-djkka-c-pb1 06/24/77; pdp-8/a cpu test; (c)1974,77
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag testade bara TX på konsolen, sen började det bli sent. Det finns ett litet program i manualen på under tio instruktioner som ekar tillbaks det man skickar in. Det blir nästa sak att testa.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

RX fungerar inte, det verkar vara något fel med SKIP logiken. Instruktionen 6031 fungerar inte, datorn förstår aldrig att det kommit in ett tecken. Jag hann så långt igår att jag såg att jag hade ett pulståg på RX pinnen på UART:en. Ska mäta på pinnen som talat om att det kommit ett tecken på UART:en. Eftersom 6041 fungerar (samma funktion fast kollar om TX registret blivit utklockat) så verkar det inte vara helknas.

Detta borde vara lätt att laga. När man tagit mot ett tecken så sätts en vippa. Lite logik avkodar instruktionen och beroende på vippans läge så sätts SKIP linjen ut som CPU:n sen kollar på för att veta om nästa instruktion ska hoppas över eller inte.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ett halvt steg framåt och tre tillbaks.

DKC8-A Option #1 (M8316)
På detta kort är det minst två fel kvar:

1. Att visa ackumulatorn på "Programers Console" funkar inte helt. Om man stegar upp ackumulatorn och kollar på diplayen blir det fel. Intressant är att detta fungerat. Det ser man i Youtube klippet, nu räknar den:

Kod: Markera allt

0000
0001
0002
..
0007
0000
0001
0002
..
0007
0020
0021
En bit verkar vara trasig, alltid noll. Verkar vara en N8234 2-4 fyrbitars multiplexer som är boven. E45, har fler i reserv så den ska bytas.

2. TX-datat på konsolporten är korrupt.
Bit 3 är alltid satt till ett i det skickade ordet. Antingen en 6-bit D-vippa 74LS174 (E55) eller UARTEN (47) orsakar detta. Bhiab hade dessa, beställda.

3. RX på konsolporten är kass.
Det är troligen UART:en som är kass. Det kommer data in men "data availabe" rör sig aldrig. UART:en är en TR1602A. Kan vara något som håller pinnen nere, värt att fundera på eftersom UART:en är dyr, 210kr

KL8-JA Terminal Control (M8655)
Kände att jag ville testa lite mer, att testa "Terminal control" verkade logiskt då det bara är en serieport. Funkar som serieporten på "Option #1" men med andra IOT instruktioner. Jag har två av dessa. Det första fungerade men det andra fungerar inte RX på. Det kan vara UART:en men mer troligen är det en 7401 som sitter som line driver efteråt. Sådana har jag hemma så jag ska testa att byta den.

Bild
Intressant att den misstänkta kretsen har rostiga ben...

Bild
Hela M8655.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Huvva, många saker att byta. Det får mig att undra hur lång hållbarheten blir på dina reparationer. Jag menar inte att klanka ner på din felsökning eller din lödförmåga, jag undrar bara hur man ska hålla en renoverad maskin i gott skick för framtiden. Kan man vänta sig att den rullar på i tio år till eller får man räkna med att reparera den nån gång om året?

Hur mår din 8/l såhär ett tag efter renovering?
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Skulle tro att det nog kan hålla bra. Mycket av det som kommer fram här verkar vara effekter av att ha förvarat maskiner i lite sämre förhållanden.
Men det så klart, ett och annat chip går ju sönder med tiden. Men mina åttor har till största delen inte behövt repareras alls, men då har dom inte stått oanvända i något garage i många år.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Det är troligen UART:en som är kass. Det kommer data in men "data availabe" rör sig aldrig. UART:en är en TR1602A. Kan vara något som håller pinnen nere, värt att fundera på eftersom UART:en är dyr, 210kr
Är inte TR1602 bara Western Digitals variant av General Instruments AY-5-1013A eller Standard Microsystems COM2017 ? De ser väldigt lika ut. DEC har använt alla olika varianter på sina kort. Mina M7800 har GI kretsen och M7856 har SMC dito.

Firman i Bulgarien har GI kretsen på lager...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

pbgp skrev:Huvva, många saker att byta. Det får mig att undra hur lång hållbarheten blir på dina reparationer. Jag menar inte att klanka ner på din felsökning eller din lödförmåga, jag undrar bara hur man ska hålla en renoverad maskin i gott skick för framtiden. Kan man vänta sig att den rullar på i tio år till eller får man räkna med att reparera den nån gång om året?

Hur mår din 8/l såhär ett tag efter renovering?
Ja det är många saker att byta, men ändå mycket färre än i 8/L. Jag tror att maskinerna kommer fungera ett tag nu. 8/L hade jag ju igång för någon månad sedan och då fungerade den som den skulle.
bqt skrev:Skulle tro att det nog kan hålla bra. Mycket av det som kommer fram här verkar vara effekter av att ha förvarat maskiner i lite sämre förhållanden.
Men det så klart, ett och annat chip går ju sönder med tiden. Men mina åttor har till största delen inte behövt repareras alls, men då har dom inte stått oanvända i något garage i många år.
Jag håller med här, att förvaras dom vettigt håller de bättre. Jag tror också att de mår bra av att användas då och då.
MattisLind skrev:
anders_bzn skrev:Det är troligen UART:en som är kass. Det kommer data in men "data availabe" rör sig aldrig. UART:en är en TR1602A. Kan vara något som håller pinnen nere, värt att fundera på eftersom UART:en är dyr, 210kr
Är inte TR1602 bara Western Digitals variant av General Instruments AY-5-1013A eller Standard Microsystems COM2017 ? De ser väldigt lika ut. DEC har använt alla olika varianter på sina kort. Mina M7800 har GI kretsen och M7856 har SMC dito.

Firman i Bulgarien har GI kretsen på lager...
Ja, jag såg vad den kostade, $2.19. Det var ju mycket billigare. Jag kollade databladet på en minut och visst det såg likt ut. Jag noterade också när jag testade M8655 att det inte var samma krets som på DKC8-A, nu när jag kollade bilden i mitt förra inlägg så ser man att det är en AY-5-1013A som sitter där!
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Captain Obvious hälsar alltså att lärdomen inte helt oväntat är att om man skulle förvara elektronik i kallförråd så bör man se till att ha nån slags avfuktning av luften.

En intressant fråga är om man behöver avfukta när det är kallt/minusgrader?

Något som verkligen ger mycket fukt är när saker utan uppvärmning utsätts för dygnsvariationerna på temperaturen. På morgonen kommer luft som är varmare än sakerna att ge rätt rejäl kondensering.

Utan att faktiskt veta så tror jag att det vore en rätt bra idé att se till att ha hygglig isolering på ett kallförråd och ett fläktsystem som ser till att byta ut luften då det är varmare ute än inne men då kondenseringsrisk ändå inte finns, och i övrigt inte byta ut luften.

Det här borde kanske egentligen bli en separat tråd i "allmänt" eller liknande. Jag har ett visst intresse av att ordna något liknande då jag har just ett kallförråd som skulle behöva bli av med lite fuktighet. Praktiska studier visar att ifall man aktivt nyttjar lokalen och då har dörrar öppna under många eftermiddagar på (sen)sommaren så håller sig lokalen rätt så fri från fuktighet under kommande vinter, men om man inte gör det så blir det fuktigare. Enklast vore väl att ställa dit en avfuktare men det vore väl både roligare och energieffektivare/miljöväligare att ordna styrd ventilation.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Lokalen vi har är ganska kall men alltid 6-7plus som minst. Den var rejält fuktig ett tag, men sen dränerade de kåken. Vi skaffade en krypgrundsavfuktare som står och går jämt. Fördelen med denna är att den inte funkar som de billigare där man har en kall och en varmsida som man försöker kondensera fukten på. Detta gör att den fungerar bättre när det är kallt.

Nu när jag kom hem låg detta i lådan. Bhiab är snabbare än blixten! Jag beställde igår eftermiddag.
Bild
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev:
anders_bzn skrev:Det är troligen UART:en som är kass. Det kommer data in men "data availabe" rör sig aldrig. UART:en är en TR1602A. Kan vara något som håller pinnen nere, värt att fundera på eftersom UART:en är dyr, 210kr
Är inte TR1602 bara Western Digitals variant av General Instruments AY-5-1013A eller Standard Microsystems COM2017 ? De ser väldigt lika ut. DEC har använt alla olika varianter på sina kort. Mina M7800 har GI kretsen och M7856 har SMC dito.

Firman i Bulgarien har GI kretsen på lager...
Nu står jag i verkstan med kortet i enda handen och lödkolven i andra. Det sitter ingen TR1602 monterad på mitt kort utan en AY-5-1013A. F-n vad dumt, det är skillnad på 16kr och 210kr...

Ska inte bara kolla schemat nästa gång utan läsa på kretsen.

Har just lagat KL8-JA, det var en 7401 som skulle bytas. Nu funkar det!
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av YD1150 »

Finns nyare UART:

http://www.intersil.com/content/intersi ... -6402.html

eller AY-5-1015 behöver ingen negativ matning som AY-5-1013
får lyfta en pinne i så fall.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja, men nu var UART:en falskt alarm. Jag löste två problem på kortet idag. Först problemet med att TX på konsolporten är korrupt. Det var en 6-bit D-vippa 74LS174 (E55) som var trasig.

Sen så funderade jag vidare på varför man inte ens klockade in nollor i accumulatorn när man försökte läsa från UART:en. Funderade lite på om det inte var ett något större problem med IOT instruktionsavkodningen ändå, lite som jag var inne på först. Efter en halvtimma med oscilloskopet så kom jag fram till att alla IOT instruktioner med OP-Kod 604x fungerade (hanterar TX på UART:en) men inte instruktioner 603x (RX på UART:en). Härledde felet till ytterligare en bus reciever 8837 som förstörde några av bitarna i MD (5,6,7). Bytte och sen fungerade RX också!

Sen försökte jag ladda en remsa i binärformat. På denna maskinen ska man enligt manualen kunna trycka på boot knappen på "Programers console" två gånger för att starta inläsningen av en RIM remsa om man har ett Option #2 (M8317) vilket jag har. Men ingen hände. Binärloadern är i RIM format...

Knappade in RIM loadern i minnet och då gick det att ladda binärloadern, såg det ut som. Men jag lyckades inte ladda in något vettigt som gick att köra i minnen. Kanske SBS, kanske något annat. Jag får testa mer.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag lyckades köra maindec-08-djkka-c-pb1 CPU-testet utan problem!

Nu tänkte jag köra minnestest, men det var inte lika lätt. "Users manual" refereras bara till ett minnestest för halvledarminne. I dokumentationen till minneskortet MM8A-AB så står det att man ska köra "08-DJMMA-PB" men denna hittar jag inte på nätet.

Frågan är om man kan köraminnestestet för 8E, "PDP-8/E Extended Memory Data & Checkerboard Test"?
Skriv svar