PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5470
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Lite OT, men det är en PDP12 till salu på ebay. Jag håller koll på denna http://www.ebay.com/itm/161199469414
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Appropå recievers och drivers. Det har pratats en del om det i den här tråden:

http://www.classiccmp.org/pipermail/cct ... 02186.html

Slutsats: en del vill inte gå med på att 7439 kommer funka bra. Men andra har provat med gott resultat, även i fullt utrustade PDP-8:or. Kanske är det en fråga om tillverkningskvalitet på kretsen, hur mycket ström den tål.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5470
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag läste igenom den tråden. Man kan också konstatera att det finns kort från Digital med 7439 monterade. Det talas om 80mA sink i tråden, men i manualen till 8a så kräver de värsta signalerna 60mA sink. Då borde det gå bra med 7439.

Sen är saken också att 7439 går att få tag på men att få tag på DEC8881 verkar helt kört.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5470
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag mätte lite igår. Upptäckte följande:

7777 -> 7777
0000 -> 0010

Det är inte bit 7 som felar utan jag. Jag har tydligen ägnat mig för mycket åt annat är PDP-8 på sistone. Detta är oktalt vilket gör att det är bit 8 (eller bit tre för icke DEC människor).

När jag mätte MD8 i bakplanet så rörde den sig, men något lastar den helt klart. Svinget var 1,5V istället för ~3,4V. Jag har testat med båda minnena med samma fel. Har testat utan Option #2 (KM8-A), samma fel. Problemet sitter antingen på KK8A (CPU) eller DKC8A (Option #1), frågan är vilket. I väntan på kretsarna så ska jag läsa lite schemor...

Sen fick jag manualen till Dataram DR118A minnet med mail i morse. Trevligt, nu kan jag bygla det till field 0-3. Men det andra minnet ska igång också. Dessutom slog det mig att jag inte mätt 20V spänningen under last.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Små steg framåt, men snart lossnar det :)
MiaM
Inlägg: 10015
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Aha, skönt med open collector.

Det blir ju inte alls orginal, men en nödlösning kan väl vara att helt enkelt bygga upp funktionen av en drivkrets/mottagarkrets med diskreta komponenter för den bit som är trasig i en IC?


Sidospår: Är en såndär fläkt som syns på en av bilderna på PDP12-ebay-auktionen värd en massa pengar? Jag har en snarlik, fast från en HP minidator, och den har suttit utomhus som badrumsfläkt i snart 10 år :wink:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5470
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MiaM:
Det skulle vara möjligt, men nu verkar det ju som 7439 är en fullgod ersättare. Fläkten, värde. Inte en aning.

Nu lite bilder, annars blir det tråkigt:
Liten vy från ovan så kan man se frontpanelerna liggandes ovanpå. Programers console ska sitta överst sedan.
Bild

Vy framifrån. Övers CPU, KK8A sedan Option #2, KM8A och därefter DKC8A Option #1 som fronten är ansluten till. Efter den tomma platsen sitter sedan de båda minnena, överst MM8-AB (med tveksam funktion), Underst Dataram DR118A båda 16k * 12bitar. Det lilla kortet som sitter underst i en slot är ett prototypkort som jag lött sladdar i för att kunna mäta i bakplanet. Pappren är för att de oisolerade sladdändarna inte ska möta plåten i botten. Burkarna är förvaring av delar, den ena står på pappershögen för att den inte ska blåsa bort av fläktarna (man lär sig snabbt ibland).
Bild
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

MiaM skrev:Sidospår: Är en såndär fläkt som syns på en av bilderna på PDP12-ebay-auktionen värd en massa pengar? Jag har en snarlik, fast från en HP minidator, och den har suttit utomhus som badrumsfläkt i snart 10 år :wink:
Ja och nej. Den typen av fläkt var standard i många av Digitals datorrack. Om någon behöver en sådan så kan dom nog betala lite, men inga fantasisummor då dom inte är såå ovanliga (jag har två som reservdelar)
anders_bzn skrev:Nu lite bilder, annars blir det tråkigt:
Tjusigt. Är det verkligen så att man måste montera bort konsolen för att kunna serva datorn? Opraktisk konstruktion. Å.a.s så behöver man inte dra ut lådan ur skåpet.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5470
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja, man måste ta bort konsolen för att kunna serva datorn. Korten sitter sedan lätt åtkomliga framifrån vilket är tur eftersom datorn står på två plåtvinklar modell grövre och är inte speciellt lätt att dra ut.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5470
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

anders_bzn skrev:Lite OT, men det är en PDP12 till salu på ebay. Jag håller koll på denna http://www.ebay.com/itm/161199469414
Denna gick för 106.000kr, fantastiskt! Jag skulle gärna vilja ha en hemma, men får trösta mig med att jag rört en (Updates).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5470
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Om vi nu diskuterar buffrar och drivare till bussen är 74367 samma som DEC 8097?
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Om vi nu diskuterar buffrar och drivare till bussen är 74367 samma som DEC 8097?
National hade en serie som hette DM809x som var identisk med 7436x där x är 5..8. Om DEC gjort en variant som de märkt DEC8097 vet jag inte. Ibland har de en typbeteckning i schemat och en annan på kortet.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sodjan »

> Denna gick för 106.000kr, fantastiskt!

Med startpris på $20 (130kr), ingen dålig utveckling...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5470
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Sodjan: Det hade varit kul och veta om säljaren visste vad han sålde eller han/hon bara la ut den för att se vad som skulle hända.
MattisLind skrev:
anders_bzn skrev:Om vi nu diskuterar buffrar och drivare till bussen är 74367 samma som DEC 8097?
National hade en serie som hette DM809x som var identisk med 7436x där x är 5..8. Om DEC gjort en variant som de märkt DEC8097 vet jag inte. Ibland har de en typbeteckning i schemat och en annan på kortet.
Jodå det stod inget om DEC på den i schemat, så du har rätt. Nu nästa intressanta 8234 som verkar vara N8234 från Signetics, 2 way 4 bit multiplexer. Det verkar finnas en 74 ekvivalent men jag inte vilken. 74LS257 verkar funka likt men har inte samma pin-out. Någon?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5470
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Sakta små steg framåt. Jag kom på hur jag skulle reda ut om det var CPU:n eller Option #1 kortet som var trasigt.

Jag tejpade övre fingret på kortkontakten som MD8 L signalen går igenom på Option #1 kortet för att se om detta ändrade något. Detta gjorde att signalen inte längre var nerlastad i bakplanet, pullup resistorn sitter nämligen på CPU:n. Däremot så tycke ju Option #1 kortet fortfarande att biten satt fast vilket inte är konstigt eftersom inget kan dra upp den. Detta gör att jag vet att det är något på Option #1 kortet som lastar ner signalen.

MD8 L används på två ställen (obuffrad) på Option #1 kortet. Det kan då vara två kretsar om jag inte missat något i schemat, antingen ovan nämna N8234 som är en 4-bitars 2-vägs mux eller en 8837 som används som bus-receiver. Nya kretsar är på väg, innan de kommit så händer det nog inget mer. Frågan är vilken som är trasig? Jag får väl byta den ena först och testa.
Skriv svar