PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Inlägg: 332
Blev medlem: 7 januari 2008, 06:30:04
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av G_Axelsson »

Hehe, jag sa att CC-list skulle vara bra. :D

/Göran
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

Kul att det går framåt!

Man undrar ju vad den sammanlagda skägglängden på CC-list är :mrgreen:
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

hcb skrev:Kul att det går framåt!

Man undrar ju vad den sammanlagda skägglängden på CC-list är :mrgreen:
Tja, jag har ju noll skägg... :)
Men så orkar jag bara läsa CC-list i digest mode, och bara ibland. För mycket brus där, även om det finns en del folk som verkligen vet vad dom pratar om.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har inte heller något...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ibland får man lite tid...

Jag har läst en del dokumentation, kontrollmätt och funderat en del. Jag insåg att man måste ha båda regulatorkorten i för att maskinen ska starta. Sagt och gjort så kopplade jag in de båda korten och när jag ändrade switchen på framsidan så starade nätdelen igång!

Jag har inga kort i racket, för jag ville förvissa mig om att alla spänningar var okej först. Det finns två regulatorkort i maskinen, de försörjer halva bakplanet var med kraft. De ger +5V, -5V, +20V, +16V, -16V.

Jag började mäta det övre kortet och de gav alla spänningar ok. Inget rippel heller.

Sen mätte jag det undre, det visade sig ha -5V => -4,5V och -16V => 1V, inte bra.

Ingen fara tänkte jag eftersom jag fått ett G8018 regulatorkort av Mattis (tack!) och hade ett i reserv. Jag bytte det undre (Mattiskortet) mot de jag inte tänkt använda eftersom det hade sämre kondingar. Detta hade kass +5V och -5V (ungefär 1V på båda).

Jag tror att det ska gå att bygga ett av de båda med lite tur. Det blir nästa projekt. Sen ska även POWER_OK signalen kontrolleras. Därefter så ska jag rengöra och skruva ihop plåtarna.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Hejja hejja!

Jag tänker i bland lite suktande på ditt VC8E och längtar tills du får fart på det. Med tanke på hur bra du lyckades med in 8/l så har jag inga tvivel om att du lyckas :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja, dit kommer jag kanske!

Har kollat schemat för nätdelen nu. Att -5V är borta på båda korten är inte konstigt. Den är beroende av både +5V som den använder som referensspänning och -16V som matar OP-förstärkaren som sköter regleringen.

+5V regulatorn är byggd av många komponenter men -16V matningen ska vara lätt, den är oreglerad. Felande komponenter kan vara en kondensator, en diodbrygga eller en trasig säkring. Kortet med detta felet är det som är lättast att laga, dessutom de som är i bäst skick.

Jag tror -5V:en inte fungerar som en följd av detta.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det visade sig att inget av korten hade +5V. Det fräsha hade inte heller -15V. -15V var en trasig säkring...

"Brytaren" slog ifrån vid uppstart, det missade jag innan. Testade den från det andra kortet och se det fungerade. "Brytaren" visade sid vara 25A säkringen som jag inte hittade på kortet.
DSC_2151.JPG
5 Volt!
DSC_2150.JPG
Dagens skörd.
DSC_2153.JPG
Det lyser på fronten!
DSC_2152.JPG
Någon behövde ett bad!
DSC_2149.JPG
Ska kolla POWER_OK och mäta rippel. Eller snarare läsa på vad som är okej rippel, jag hade 100mV peak-peak på det övre kortet. Sen ska jag samla kraft och vända datorn med nätdelen innnåt så man kommer åt från framsidan. Jag ska också fundera på vilka kort jag måste ha i (gissar minne och tre CPU-kort) för ett första test. Sen är frågan vad man kan göra utan "programmers consol".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Framsteg! Jo, switchen är en säkring.

Saker man kan göra utan konsol? Inte mycket. Den försöker boota, om KM8-A är rätt inställd. Och fungerar det så kommer ett system upp. Annars är det dött. Finns liksom inget enkelt du kan göra. :-(
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Ska kolla POWER_OK och mäta rippel. Eller snarare läsa på vad som är okej rippel, jag hade 100mV peak-peak på det övre kortet. Sen ska jag samla kraft och vända datorn med nätdelen innnåt så man kommer åt från framsidan. Jag ska också fundera på vilka kort jag måste ha i (gissar minne och tre CPU-kort) för ett första test. Sen är frågan vad man kan göra utan "programmers consol".
Jag kan låna ut min reservkonsolpanel så du får igång den! Det blir mycket lättare med programmers console. Farsan tar med den någon gång efter jul tillsammans med M8316-kortet. Dock kan jag inte lova att sakerna fungerar eftersom jag inte provat dem.
Senast redigerad av MattisLind 20 december 2013, 09:08:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Vilket erbjudande!

Tack så mycket, jag lånar den gärna. Det finns också en möjlighet att bygga en. Det finns en man som hjälpte mig med delar till 8/L som har tillverkat kretskort till en replika, men att få den att fungera känns osäkert när man inte har någon fungerade dator att testa den emot...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Var nere i museet och grävde i några flyttlådor. Hittade lite intressanta grejjor.

Först lite böcker, allt finns på bitsavers.org men det finns ju ett visst affektionsvärde i dessa.
Bild

Prom till M8317
Bild

Hittade en hel hör schemor, till bland annat RL01, RX01, RX8, AD8 och till VC8-E.
Bild

Pärm med service avtal och dokumentation runt "min" maskin. Hittade också ett blad som visar vilka kort som satt i maskinen. Service rapport dokumenten visar att första service var 81 och sista 89 vilket ger en ledtråd om hur länge maskinen var i drift.
Bild
Enligt pappren så var maskinen bestyckad så här:

Kod: Markera allt

01 CPU     M8315
02 KM8A    M8317
03 RL8A    M8433
04 
05 DKC8A   M8316
06 MM8-AB  16K core
07    "
08 
09 MM8-AB  16K core
10   "
11 KL8JA   M8655
12 VC8-E   M869
13         M885
14
15 KL8JA   M8655
16 DK8     M518
17         M860
18
19 AD8     AD008
20 RX8E    M8357
Intressant att det verkar suttit 32 kiloword i maskinen, jag har bara ett av korten (16k) kvar. Sen verkar flyttals processorn och några andra kort kommit från annat håll.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Jag har nog tre av dom där böckerna :) Dom har en egen bokhylla här hemma. Kul med servicemanual, vi har sådana till våra PDP-10:or.

Vad blir nästa steg, vänta på en frontpanel?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Japp, vid nyår ska en frontpanel komma hit!

Ska ta tag i och kolla upp några saker tills dess.

-Hur är alla korten konfigurerade?
-Är någon av de kablar jag hittade en konsolkabel?
-Finns alla remsor på nätet eller måste jag använda de jag har?

Vet någon om M8316/DKC8A kan RS232 eller bara strömslinga? (Nåja, jag får väl öppna manualen).
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

anders_bzn skrev:-Finns alla remsor på nätet eller måste jag använda de jag har?

Vet någon om M8316/DKC8A kan RS232 eller bara strömslinga? (Nåja, jag får väl öppna manualen).
Jag tror att det mesta i diagnostik går att hitta på nätet, men egentligen kan du nog testa nog genom att bara knappa in några enkla testprogram på frontpanelen.

DKC8A kan prata både RS232 och strömslinga. Handlar bara om att ha rätt kabel.
Skriv svar