PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Question:
What is the Difference Between a Criminal and an Old Electrolytic Capacitor?

Answer:
You can sometimes reform criminals.

And:

A wise local man taught me 2 things about Capacitors....
There is no such thing as a good OLD capacitor"
and
"The only good noise they make is when they hit the side of the trash can"
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag tror inte man kan laga en trasig elektrolyt, men det är inte fel att starta dem mjukt. Att alla gamla elektrolyter skulle vara ruttna tror jag inte på. Jag har lagat en mängd gamla saker där elektrolyterna inte alls har ställt till några problem. Men en kondensator som visar sig vara lite trött byts direkt.

Connectorkortet som behövs för att koppla driven till kontrollern saknades ju. En kille i Nederländerna hade samma problem och gjorde som jag brukar göra, han ritade ett nytt! Jag fick ett gratis, hittade det i brevlådan i fredags. Har beställt lite flatkabel-PCB kontakter nu. Sen sa det byggas!
m993d-new-side2.jpg
m993d-new-side1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Funderar på vad som är rimlig läckström för en större kondensator. Jag har några 6000 mfd 10vdc som jag reformerar nu. En ligger på 290 mV över 10k andra ligger på en tiondel av det.

Är 29uA OK? Det blir ju väldigt lite effekt av 29uA och 10 V så den lär ju inte bli särskilt varm av det.

Hur ser värdena ut för de du reformerar?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har några 6000 mfd 10vdc som jag reformerar nu.
Är de katolska ... :wink: Du menar givetvis formerar, fast det förstod vi.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det är nog okej! Det är där de jag har haft igång till nätdelen ligger nu. Jag är nöjd med det.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av xxargs »

de kommer aldrig att sluta läcka helt - men varför man formerar med försiktig spänningshöjning är primärt för att kondingarna inte skall bli varma av strömmen som går igenom innan oxidytorna på aluminiumet hunnits bygga upp tjockt nog och blivit porfritt
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Det är lustigt det där med formera vs reformera. Alla engelska artiklar säger ”reform”. Men i Sverige ”formera”. Är det oxiden som formeras, bildas? Eller reformeras som i återbildas?

Nåja. Att elektrolyter alltid läcker lite är jag medveten om men frågan är vad som är rimligt. Nu ligger läckströmmen mellan 1,3 och 7 uA. Jag tycker det känns helt ok.

Det ser ut att vara i fint skick i övrigt. Inget synligt läckage. Tillverkade 1969... Ska mäta upp dem senare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Går det att få tag i nya bautakondingar då? Alltså stora kap-världen/låga spänningar?

(Jag kanske var en aning snabb med att märka ord; ofta säger folk att de ska formatera kondingar och då kan man undra - NTFS eller FAT16??)
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Det är svårt att hitta skruvterminalkondingar till rimliga priser. Det är ju inte bara kapacitans och spänningstålighet som spelar in utan även fysiska dimensioner. Det billigaste som Mouser har på lager som skulle kunna ersätta dem kostar drygt 100 euro styck.

På Ebay kan man hitta beggade för 17 USD styck...

Det blir väldigt kostsamt att göra så kallad "recap"...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag fick nya motstånd av Mattis, nu har jag bytt det jag lödde dit innan mot ett nytt:
DSC_0935.JPG
DSC_0936.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Platis »

Snyggt! :)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av limpan4all »

Om inte elektrolyten har dunstat så skulle jag säga att oxidskicktet återbildas dvs reformeras.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Platis skrev:Snyggt! :)
Tack!
limpan4all skrev:Om inte elektrolyten har dunstat så skulle jag säga att oxidskicktet återbildas dvs reformeras.
Ja, precis. Dessa verkar bra. Jag har inte haft så mycket problem med elektrolytkondensatorer i dessa gamla saker. Några har jag bytt, men minst lika många kortslutna tantaler. Värst är Rifa papperskondensatorer, de brinner och luktar hela tiden.

Byggde färdigt kabeln som ska sitta mellan diskkontrollern och disken idag. Så här blev det!
m993-cable-assembly.jpg-small.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Angående Rifa:

Är det nån som provat att torka såna på något vis och sen prova om de verkar fungera?

Problemet är väl att det kommit in fukt i dem under alla år av förvaring, kanske rent av tveksam förvaring, och sen gör fukten att det blir överslag och eftersom de ofta sitter direkt på nätspänning så blir det brasa och det luktar vidbrända förgiftade pepparkakor o.s.v.

Det är väl inte mycket att spara på, men frågan är om det i teorin skulle gå att torka dem t.ex. genom att lägga dem i ugnen på 50 grader under riktigt lång tid eller så?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag hade också för mig att det är fukt som får dem att spricka och senare brinna upp. Men jag skrev det inte eftersom jag var osäker och hittade inte någon källa. Jag har inte provat och torka dem, men många av de jag har bytt sitter i datorer som jag förvarat i vår källarlokal som vi hyr. Där har det periodvis varit onödigt fuktigt. Men nu övervakar vi fukten och sedan vi lagade avfuktaren är det torrt och fint där.
Skriv svar