PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag kollade pinout för Opa 2134. Jag får inte ihop att det skulle gå att lägga den på rygg och röra den.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av limpan4all »

Du har helt rätt. Jag kommer uppenbarligen ihåg fullständigt fel. Jag får skylla på att det är ca 25 år sedan jag gjorde dessa misstag...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ingen fara!

Kortet har haft premiär i maskinen.
DSC_2934_00001.jpg
Det slutade inte så bra, allt band hamnade på fel rulle utan att stanna. Tydligen så lyckade kontrollern inte avkoda data på bandet. Men det var positivt att kontrollern kunde köra motorerna!
DSC_2938_00002.jpg
Lessnade och struntade i det. Idag har jag kollat schemat och konstaterade när jag jämförde med DEC schemorna att jag kopplat in signalen RTT, som borde heta RTT(1) istället för signalen RTT(0) (punkten U) som i DEC's schemor. Timing spåret klockar in all data, så att använda signalen inverterad är ingen bra idé.
timing-track-error.png
Fram med vitråden och lödjärnet igen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av tingo »

Kjempe på! Vi heier på deg!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack!

Felet ovan var inte något fel, i DEC's dokumentation står det RTT(0) i ett schema. Men det är anslutet på en pinne som går till RTT(1), som jag kopplat det. För att vara säker på hur det var kopplat så följde jag ledningsbanor och och mätte i bakplanet. Slutsatsen var att jag kopplat rätt från början. Denna operation tog dock några timmar... Typo by DEC!

Hittade sen en trasig (en inte helt död) OP-förstärkare på ett ställe och sedan en kalllödning. Där efter hände detta:

Kod: Markera allt

BLOCK SEARCH FAILED
UNIT 0
BLOCK # 0000
Lite bättre! Efter det mätte jag lite signaler och kände att jag skulle behöva mäta och jämföra med när det fungerar så jag byggde tillbaks bandspelaren med alla originalkort. Då hände detta:

Kod: Markera allt

SINGLE LINE FLAG SKIP INSTRUCTION AND LOGIC
SINGLE LINE FLAG CLEARED BY SDST, SDSQ OR SDLC
Ett helt nytt fel! Med de gamla grejjorna som bara ska fungera. Här stoppade jag för idag. Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ett par steg tillbaks! Nu har jag fått bandstationen att fungera igen. Tydligen hade två saker gått fel, jag hade lyckats pajja testprogrammet i minnet och jag hade lyckats skriva sönder mark/timing spåren på bandet. Formaterade om det, sen fungerade det igen! Vägen dit var lite knölig. Raspberry Pi:en som jag använder som emulerad diskstation hade skrivit sönder minneskortet, rotade fram ett nytt och fick installera en ny Raspberrian och fixa till allt.

Nu har jag gjort en jämförande mätning mellan G888-mkII och det nya kortet. Det gamla fungerande överst.
DSC_2944_00001_01.jpg
Och sedan den nya:
DSC_2946_00002_01.jpg
Man ser klart var som är fel, jag mäter på timingspåret som borde se ut som på den översta bilden, en symmetrisk fyrkantsvåg. Den översta signalen är den förstärka analoga signalen efter första förstärkarsteget. De ser någorlunda lika ut. De digitaliserade skiljer sig åt. Man bör notera att jag lyckats mäta signalen på olika sidor om sista inverteraren,..

Man skulle kunna tro att det har något med potentiometern att göra eftersom den ställer DC-bias på andra OP:n, men det spelar ingen roll hur jag skruvar. Biasen på ingången ändrar sig dock. Lite att fundera på. Jag är ju hemma mycket nu för tiden, så lite ska väl bli gjort. Fortsättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »



Skitar ner lite i Anders tråd med ett litet snabb-projektet för Omnibus-pdp8 jag hållit på med några veckor.

En herre i Holland som heter Roland Huisman har utvecklat ett litet kort för Omnibus som i princip är en modern ersättning för M847. M847 var ett kort för att ladda in en bootstrap i minnet på en Omnibus pdp8. Det finns en del lustigheter med M847. Dels så är minnet byggt med en diod-matris. Man programmerar den genom att klippa upp dioderna i matrisen. Dels är minnet inte är läsbart från bussen som man kan tro. Istället är minnet ett program för en liten state machine som emulerar frontpanelen på maskinen och så att säga togglar in programmet i minnet som en liten robot.

Det intressanta med Rolands variant är att det har en AtMega328 processor som styr alla operationer. Det har också en serieport. Med Rolands lösning så används serieporten bara för att debugga koden i mikroprocessorn. Men jag tänkte mig att man kunde styra maskinen remote. PDP8Remote! Så ett enkelt protokoll med checksumma och omsändningslogik tillsammans med kod för att tolka de olika binärformaten som används i PDP8 världen på värddator och i firmware på AtMega finns kod för att tolka order och utföra LOAD_ADDRESS och DEPOSIT operationerna.

Just nu är det inte vrålsnabbt eftersom den gör ett kommando i taget, antingen LOAD_ADDRESS eller DEPOSIT, utan någon större buffring och bara ett fönster på ett paket. Detta tillsammans med USBs ganska långa turnaround time gör att det inte går så snabbt. Större fönster i protokollet eller att skicka paket med flera DEPOSIT skulle nog få upp hastigheten.

Koden finns i min fork av Rolands repo: https://github.com/MattisLind/M847-exte ... rsion-V1.1. En del jobb återstår att snygga upp och så, men works for me...
Senast redigerad av MattisLind 3 april 2020, 19:24:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Snyggt jobbat Mattis. Jag har inget sådant kort, det var ju först designat som ett bootloader bara kort. Det kände jag inte att jag behövde eftersom jag har boot-ROM:ar som gör att jag bootar från min simulerade RK05 disk på Raspberry PI:en. Du har gjort detta kortet till något som jag vill ha!

Jag har inga problem med trådkapningar när det handlar som sådant här!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Vad ska man säga! Inte konstigt att någon komponent hamnat fel, nu hittade jag en diod som satt bak och fram. De två inringade dioderna ska sitta i serie och är en del av återkopplingskretsen. Som de sitter på bilden är de motriktade och gör ingen elektron glad. Den som är inringad i rött sitter på fel och när jag vände den kunde jag köra testprogrammet som kör bandet från början till slut om och om igen. Programmet lägger blocknummret i ackumulatorn så man kan se hur det räknar upp/ner beroende på vilket håll bandet går på.
diode-backwards.jpg
Sen körde jag läs och skrivtestet, det fungerade inte...

Kod: Markera allt

UNIT 0
BLOCK # 0000
0&0;0;

DATA ERROR

GOOD BAD
0000 7777
Det blir exakt samma fel gång på gång. Det är bra med fel som är konsekventa. Fortsättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

För att förtydliga, inlägget ovan beskriver lösningen på problemet med klockspåret. Om klockspåret är fel fungerar inget.

Nu har jag också kört ett test som verifierar mark-track och ett test som verifierar alla alla blocknummer (inte bara visar dem i ackumulatorn). Båda passerar. Jag jobbar nu efter ansatsen att det är skrivningen som går fel. Det borde vara det lätta...
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Heja Anders!

Det ser ju alltså helt klart ut som den läser korrekt det som tidigare formaterats. Men nyskrivet data blir fel, eller hur? Skrivning ska ju vara det enkla. 7777 och 0000 antyder omkastad polaritet någonstans?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag tänker precis som du! Jag har försökt hitta var jag vänt något fel, men jag har inte lyckats ännu. Nu håller jag på att skapa ett punkt-punkt kopplingsdiagram i ett spead sheet utifrån alla schemorna. Sen ska jag jämföra det med mitt schema och verkligheten (mäta i bandstationen). Det är säkert enkelt, men jag ser det inte!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Framgång!

Kod: Markera allt

PASS 0001 COMPLETE
PASS 0002 COMPLETE
Först insåg jag att jag valt att gå efter namnet på datasignalerna (D0- D2) från bandstationen, det borde jag inte gjort! Jag borde gått på kontaktnamnen istället, men hur ska man kunna vet det? När jag kollade schemat så insåg jag att resultatet blir att jag inverterade alla bitarna en gång extra. Efter ha fixat detta så fungerade allt mycket sämre, Jag kunde inte längre läsa korrekta blocknummer från bandet. Men något var ju felvänd med skrivningen också? Alltså måste signalen felvänd två gånger?

Efter ha kontrollmätt signalerna i bakplanet på bandspelaren så insåg jag att det var så. Jag hittade fel i DEC:s schema från 1972! När jag vände dessa på mitt kort så fungerade allt tillslut.
DSC_2948_00002.jpg
Fick bli en labböl på vägen.
DSC_2947_00001.jpg
Men var inte oroliga, det kommer mera, Nästa blir att få igång detta med min TU55-drive! Forstättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Där satt den!

Bra jobbat Anders!
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Häftigt! Vilket lurigt fel, man väntar sig ju inte att dokumentationen skall vara fel!
Skriv svar