PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack!

Det var verkligen en stor hjälp att jag fick låna korten av dig Mattis. Stort tack!

Det är så mycket enklare att laga nu, har man ett set som fungerar så vet man ju direkt vilket kort felet sitter på när man byter runt och testar. Jag tror att det kommer gå lätt att fixa de sista korten.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev:Det är intressant, hur står dina maskiner? Jag har för mig att du skrivit att du inte har värme i verkstaden och att du låter maskinerna stå igång, stämmer det?

Dessa kortet har legat på hyllan, länge. Vissa ben är rostiga så man kan misstänka att de inte förvarats optimalt hela tiden. Men Mattis vet bättre.
Förr hade jag systemen igång jämnt.
Det har jag minskat av på numera.
Även reservkort som har legat kallt på vinden i många år verkar fungera rakt av.

Mina största problem är vid strömavbrott.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Är det nån som ägnar sig åt att analysera trasiga kretsar?

Angående ca 1,5V på utgången: Vilka kretsar ger detta vid flytande ingångar? Är det nån 74xx-familj som var ovanlig bland de som tog sina första digitaltekniksteg på åttiotalet? D.v.s. något som inte händer med 74LS? Det jag minns är att 74xx-kretsar skulle vara okej att lämna flytande bortsett från risken att kapacitiv koppling från närliggande signaler kan ställa till med knas. CMOS måste däremot ha ingångarna anslutna, annars blir den delen av kretsen i fråga skrot på nolltid.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Glenn »

Skrot vet jag inte, men dom kan dra mycket ström och bli väldigt varma.

74xx ska man ju kunna lämna flytande, det ser man ofta på gamla prylar att konstruktören gjort också.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Det är väl skillnad mellan olika cmos-kretsar för all del. 4093 med schmidt-trigger-ingångar verkar dö rätt omedelbart :O
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av ajje »

Problemet är väl att det finns ett litet överlapp där både P-steget och N-steget leder samtidigt om ingången befinner sig precis "fel" spänningsmässigt.
Då blir grinden i princip en kortslutning mellan matningsspänningen och jord.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nu är det mest ett akademiskt problem när det gäller mina kort. De är bygga på 74xx kretsar i stort sett även om det förkommer 74Hxx och 74Sxx kretsar och även kretsar ur andra serier (dock aldrig CMOS). Jag funderade ett tag på att screena korten efter spänningar i det förbjudna logikområdet, men det är ingen bra metod. Dels för att man inte hittar alla fel och dels för att man får många false-positives.

Vad som gör att kretsarna går sönder vet jag inte. När jag hade rostiga kretsar så funderade jag på om fukten kunde förstöra bondtrådarna. Lät en kompis med en röntgenmaskin för elektronik undersöka saken. Finns lite om detta här: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 6#p1128856

Nästa steg är väl att dela kretsen och köra dem i ett eletronmikroskop, men jag har ingen kompis med tillgång till ett sådant. Det hade varit roligt att felsöka själva kretsen så man vet varför de är trasiga och hur de går sönder!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant!
Hm, när jag tittar på bilderna som är tagna från sidan så ser man trådändar som hänger i luften. Tror att jag skulle kunna lista ut vilka det är. (Sitter med en för liten skärm nu (mobil).)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Glenn »

anders_bzn skrev: Nästa steg är väl att dela kretsen och köra dem i ett eletronmikroskop, men jag har ingen kompis med tillgång till ett sådant. Det hade varit roligt att felsöka själva kretsen så man vet varför de är trasiga och hur de går sönder!
Synd att man har bytt jobb, hade helt klart varit intressant att titta på och det hade nog gått att övertala nån på förra jobbet att titta på en krets med SEM/TEM.

Dock har jag läst nånstans att det brukar vara bondningtrådarna som oxiderar av ?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av YD1150 »

Har sett eller hört någon gång att det förekommer metallvandring på chipet eller "die" som det
egentligen ska heta. Att de förångade aluminiumledarna med tiden går av men att det är en
ytterst långsam process. Keramisk kapsel borde väl vara mer fukttät än vanlig plastkapsel.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av säter »

Vad är det för fabrikat på logikkretsarna?
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Jag fixade en HP9810 som legat i en container i Norrköpings hamn väldigt länge. Otroligt många National Semiconductor chip var trasiga.

Marc Verdiell (CuriousMarc) kunde röntga kretsarna. Tyvärr kunde man inte se något uppenbart från bilderna. Jag tycker man borde sett fel på bondtrådar i någon av de bilder han skickade. Här är ett exempel.

Bild

Men skulle bondtrådarna vara av skulle man ju få oändlig resistans mot övriga kretsen och det är enligt min erfarenhet inte det vanligaste felsymptomet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha!
Så då ligger nog inte felet i bondtrådarna.
...och då behöver man lite mer förstoring ja. :glasogon:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

säter skrev:Vad är det för fabrikat på logikkretsarna?
Detta är kretsarna som är bytta, en TI-krets 74H00 fick jag byta efter att jag klippte av en ben under felsökningen. Så om man räknar:

5st Signetics
3st National Semiconductor
2st TI
2st AMD

Två stycken vilka jag inte på rak arm kan identifiera. "7496/PCF7519" där "7519" rimligtvis är datumkoden på fjärde raden längst till vänster. Samt "DEC7404N" första raden näst längst ut till höger.

Men försök nu inte använda detta som statistik, för då måste jag räkna ut hur många kretsar det finns på alla nio korten från respektive tillverkare.
replaced-circuits.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tvära kasst, men jag satte ihop ett quad-extenderboard. Hittade några kontakter på ett skrotkort som jag återvände. Det blev riktigt bra! Kontakterna på de dubbla korten jag har är riktigt dåliga.
DSC_1073.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar