PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Riktigt bra, Mattis. Ja, vi skulle kunna dra igång en till. Faktum är ju att Update har tre 11/70...
Men det är bara en som är online. Om någon undrar så är det Magica.Update.UU.SE. Finns både webserver, ftp och telnet till den. Gästkonto finns det med.
Problemet är väl bara att vi inte har någonstans att ställa upp fler maskiner att köra. Det är lite trångt i hallen...
Men med tanke på att det går åt 8 eller 9 H7440 för en maskin så behöver vi kanske fixa några fler innan en till maskin skulle kunna köra. :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har inte haft några mer PDP-8 saker att pyssla om på ett tag. Jag har fixat en hög Amiga 1200 med läckta kondensatorer och en hel hög ABC-prylar. Jag har också lagat två C65:or. Det är inte bara mina egna prylar utan lite åt andra människor. Men det har jag inte skrivit om här.

Jag bestämde mig för att fixa en sak som man kan ha till sin PDP-8 även om en DECWriter, skrivande terminal är mer tidsenligt, nämligen en VT-100 terminal. Denna har stått länge och ska få sig en genomgång.

Så här ser den ut. Tangentbordet fick inte plats...
IMG_20210803_171454.jpg
Om man klär av den lite så ser den ut så här. Mycket luft. Intressant placering av HS-trafon.
IMG_20210803_173334.jpg
Linjekortet. Kondensatorn mitt i bild är ökänd för at pajja så den kommer bytas. De två vita kontakterna ska man tydligen löda om eftersom lödningarna spricker. Det är faktiskt redan gjort.
IMG_20210803_190632_1.jpg


Lite tvätt av chassiet står på tur, sen väntar jag på kondensatorer (som jag inte beställt ännu).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Kul att se insidan på en VT100! På datorteknik kursen vi hade på Universitet i Umeå så satte vi upp en VT100 som terminal mot vår Linux server vi satte igång som en av laborationerna .. bara för att. Gav pluspoäng från läraren :D

Vad är i bottendelen? Strömförsörjning och dator / kommunikationsdel? Ser ut som två gigantiska burkelektrolyter som skymtar i alla fall.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det är nätdelen som sitter i botten. De två blå burkarna är på 590uF/200V. Denna nätddelen är switchad.
IMG_20210807_191200_1.jpg
Processorkortet eller vad man nu ska kalla det sitter på sidan. CPU:n är en Intel 8080!
IMG_20210807_191116_1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Någon fick ett bad! Man ser att den är lite gul, men det brukar jag aldrig göra något åt.
IMG_20210808_095625.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Varmvatten och vanlig två gör underverk för riktigt kläggiga gamla saker.

Vilket tjusigt processorkort! Vad är den stora vita rektangulära komponent? En bandkabelkontakt?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Den vita är en kontakt, jag trodde det var för 20mA strömslingeoptionen. Men när jag tittat i dokumentationen så får jag inte ihop det med att kortet skulle passa där. Men det är uppenbart "rätt" signaler i kontakten. Intressant nog så är kontakten av kortslutande typ, så när man inte har något kort i slotten så är kontakttungorna som ligger mot övre delen av kortet i kontakt med de som ligger mot undre delen av kortet. Det fungerar alltså lite som en hörlursplugg, man bryter när man stoppar i kontakten.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Nu är mitt minne inte helt att lita på, men är inte den kontakten för diverse expansioner?
Det finns (fanns) ju både AVO, printer, och några till optioner till VT100. Några(?) av dom har jag för mig anslöts där.
Men det borde ju vara klart dokumenterat i manualerna...
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Den vita är helt klart en skum kontakt. Som du säger kortsluter den. Och är det oxid på blecken så får man ingen kommunikation eftersom UART signalerna går igenom den. På VT125 ansluts dotter-grafik-processorn där. Den interceptar esc sekvenser och plockar bort regis styrinfo som den ritar ut själv. Resten släpper den till VT100 kortet.
Printer port ansluts också till STP (vita) kontakten om jag inte minns fel.
AVO ansluts till en dubbelradig stiftlist.

Strömslingeoptionen ansluts till en liten brun molex-stiftlist på kanten. Strömslingeoptionen sitter i luckan. Kontaken skruvas i underkant på luckan.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack för bra svar!

Nu väntar jag bara på att digikey ska skicka min senaste beställning...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Hittade en bild på 20mA optionen, stämmer helt med Mattis beskrivning!
20mA-option.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tänkte testa nätdelen. Sen ska ge:

12V 2,75A
5V 11A
-12 linjär reglerat. Ospecad ström
-23V oreglerad. (följer 5V regleringen).

Kopplade upp nätdelen, lastar med 1Ohm på 5V och 10 ohm på 12V. Får då ingen spänning ut, nätdelens överströmsskydd löser ut! Utan last på 12V startar nätdelen. För de som funderar på kablarna till mina 3x3 Ohms lastresistorer så är det inga vanliga labbsladdar utan ett par byggda av 4mm2 kabel.
DSC_3750_00003.jpg
Mäter 12V matningen med 10 Ohm, inte bra detta.
DSC_3748_00001.jpg
Utan last!
DSC_3749_00002.jpg
Felet?

En dålig lödning på filterkondensatorn på utgången på 12V matningen. Nu är den åtgärdad och nätdelen fungerar som den ska! Min regel att alltid kolla nätdelen först lönade sig igen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

En mycket bra regel! :tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har inte skrivit om det, Kondensatorerna kom så jag kunde recapa monitordelen. Med ett fungerande PSU så var det dags för test!
DSC_3751_00001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

Vilka minnen detta väcker!
Min första kontakt med datorer öht var med en VT100-kompatibel Facitterminal kopplad till en 11/730. "Bang addresses", BITNET och EDT om jag minns rätt. Och naturligtvis en typhjulsskrivmaskin som printer kopplad till terminalen.

Edit: Och som vanligt ett mycket snyggt jobb.
Skriv svar