PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Perfekt att det fungerade!

Hur är status på korten nu? Hur många är kvar att fixa? Vilka kretsar saknar du?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Har lagat ett till precis. Så det bara vara ett M7104 kvar att laga, fast jag ska testa om ett av M7105 korten. Har en känsla av att det krånglade lite...

Status är nu:

Kod: Markera allt

SET      M7104      M7105      M7106
I          F/         P/         P/
II         P/         P/         P/
III        P/F        P/F        P/F
"diskless controller test" / "drive control test" där P betyder pass och F fail.

Hittade 74H00 kretsarna i lådan idag! Kretsarna från Mattis kom redan igår, men då blev det inget gjort.
DSC_2774_00001.jpg
Så jag lödde dit dem på M7104 korten (en på varje kort) och testade om dem. Det ena fungerade som innan. På detta klippte jag sönder 74H00 för att hitta ett annat fel. Detta kortet har jag inte lagat ännu.

På det andra kortet fick jag nu istället ett nytt fel.

Kod: Markera allt

DATA REGISTER ERROR
PC: 1543 GD:0000 DB:0100
GD: betyder förväntat data och DB: det data som man fick. En bit är satt till ett, bit 5.
RK8J-E_engrDrws_Jan76-17.png
"RK DATA x H" signalerna utgör DB, data registret. De kretsarna inringade i grönt fungerar, eftersom man använder dem för att få ut data vi ett annat test. Så någonstans längs den röda linjen borde det finnas ett fel. Och mycket riktigt, vid punkten A hittade jag en pinne som borde varit låg men som nu istället höll 1,6V. Den kretsen verkar inte frisk.
DSC_2775_00003.jpg
Detta är undersidan på kretskortet, jag har markerat kretsen som ska bort med svart tusch. Man ser på lödningarna och flussresterna att denna kretsen varit bytt tidigare! Intressant!

Bytte kretsen, en 74174 och sen gick kortet igenom "diskless controller test" testet. Vet inte om det är några mer kretsar jag saknar. Vi får se!

EDIT: Inlägget handlade om M7104, inte M7106
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 27 september 2019, 09:26:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Så, då har jag bråkat färdigt med det sista M7104 kortet. Det var inte lätt!

Först så fick jag ett fel "Data register error". Det visade sig vara en trasig SN7495. Under felsökningen klippte jag sönder en 74H00 som byttes.

Då fick jag ett nytt fel, "Status register error". I jakten på detta felet så fick jag helt plötsligt ett annat felaktigt bitmönster, testet stannade också på en ny adress. Det visade sig vara första testet! Efter lite tanke så insåg jag att det var fem bitar som blivit tokiga, alla passerade samma krets en SN7496 som jag bytte. Då fick jag rätt på det nya felet och det gamla kom tillbaks.

Det verkade vara en bit fel nu, en vippa som sattes när den inte skulle. Skulle precis byta kretsen när jag såg att en delay line satt löst. När jag vickade försiktigt på den såg att att ena benet gått av, så jag lödde loss den. Trasig, inte bra. Den ska ha fyra ben.
DSC_2780_00001.jpg
Lyckades karva bort tillräckligt av kapseln för att löda på en bit tråd. Kapseln var inte av plast, möjligen bakelit. Det var hårt men smälte inte när jag värmde med lödspetsen.
DSC_2781_00002.jpg
Fick tillbaks den. Det ser lite dit hackad ut och det är den också. Den är monterad i efterhand, troligen redan i fabrik på och på grund av en ECO (engineering change order). På detta kortet är den en delay line, flera motstånd och ganska många virtrådar.
DSC_2782_00003.jpg
Sen fick det bli en klick smältlim för att få mekanisk stabilitet i det hela. Ett grymt tips med smältlim är att dels förvärma ytorna med varmluft för att få det att fästa bättre och sedan värma limmet med varmluft för att få bort trådar och få det att rinna ut snyggt!
DSC_2783_00004.jpg
Efter detta så löste problemet sig och jag fick istället ett fel "data break error". En bit fel i data registret. Visade sig vara en trasig bus receiver (8640). Den höll 1,5V på utgången. Bitfel i register är ofta lättare att hitta är fel i styrlogik. Det är också intressant att så många kretsar ligger och svävar i det förbjudna området när de är trasiga. Man skulle nästan kunna mäta alla pinnarna som någon slags brute force. Det finns dock ett problem med detta, utgångar på grindar vars ingångar lämnats flytande beter sig ofta så. DEC har tyvärr slarvat och lämnat oanvända grindars ingångar flytande...

Sedan testade jag det M7105 kortet som jag misstänkte vara trasigt, och gissa, det var kass! Jag har en bra gissning på vad som är fel, men vill gärna mäta. Men det går inte. För att få kortet på förlängare behövs fyra flexibla toppkontakter, men jag har vara två. Nu fick jag låna fler av Mattis, men utan kabel (till vänster). Jag har ju kabel så det är ju bara att bygga två till, men det visade sig att flatkabeldonen var slut, igen! Beställde 10st från Electrokit, kommer kanske till helgen...
DSC_2786_00001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nu sitter korten i förlängaren. Har verifierat min teori som stämde. Databreak är samma som DMA (fast DMA var inte ett etablerat uttryck när korten byggdes). Kontrollern kan själv läsa och skriva i minnet utan att ha med CPU:n. I testet som inte fungerar så ska man läsa 0000 från adress 0000. Men man läser inte 0000 utan 6032. Undersöker man datorns minne på adress 0000 så ligger det 0000 där så det är var rimligt att tro att korten använde fel adress. Så jag mätte bitarna i adressregistret och även laddade det med olika adresser och konstaterade att två bitar är satta, vilket gör att man får adress 0041 istället för 0000. Om man kikar i datorns minne på adress 0041 så hittar man mycket riktigt 0041 6032.

Schemat och uteslutningsmetoden säger att minst en 74161 är trasig. Sen är ytterligare en 74161 trasig eller möjligen en bus-receiver.
DSC_2787_00001_01.jpg
Nu har jag precis en 74161 kvar som jag fick av Mattis, fast jag beställde ju egna från Ebay. Så jag blev glad när jag hittade ett packet med kretsar i brevlådan när jag kom hem. Tyvärr var det 7404 som jag också tydligen beställt...
DSC_2788_00002.jpg
Fortsättning följer...

Fixat typo.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 2 oktober 2019, 07:25:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

>Fortsättning följer...

Det hoppas jag :)
Jag är i vanlig ordning otroligt imponerad av det arbete du lägger ned och vilken kunskap som du och andra här har om gammal hårdvara. 5 diskpackar av 5 från mig.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sodjan »

> Om man kikar i datorns minne på adress 0041 så hittar man mycket riktigt 0041.

Inte 6032? :humm:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

hcb skrev:>Fortsättning följer...

Det hoppas jag :)
Jag är i vanlig ordning otroligt imponerad av det arbete du lägger ned och vilken kunskap som du och andra här har om gammal hårdvara. 5 diskpackar av 5 från mig.
Tack!
sodjan skrev:> Om man kikar i datorns minne på adress 0041 så hittar man mycket riktigt 0041.

Inte 6032? :humm:
Du har rätt! Jag läser igenom allt innan jag postar, men nu blev det fel. Har fixat till det nu!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sodjan »

OK... :-) Och bara ifall det inte framgick, så
är jag också väldigt imponerad... :-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Kul att höra!

Mer som är roligt, idag kom kretsarna. Bytte de båda 74161 efter lite mer funderande. Tycker att det borde vare betydligt mer som inte fungerat som man testar innan om buffertkretsen vore trasig. Nu fungerar kortet igen!!!
DSC_2790_00001.jpg
Jag tycker det är märkligt att kortet fungerade och sedan gick sönder. Just det kanske inte är så konstigt men att två identiska kretsar som tillsammans med ytterligare en tredje bygger upp ett register går sönder samtidigt är konstigt.

Eftersom alla korten nu passerar "diskless controller test" så blir nästa steg blir att koppla in driven med ett annat kortset än det jag testat med tidigare och se om jag får samma fel. Det ska bli intressant!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av säter »

Jag är förvånad över att det går sönder så mycket logikkretsar. :humm:
Mina NC-system är av samma årgång ungefär, där är det ytterst sällan fel på logikkorten.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det är intressant, hur står dina maskiner? Jag har för mig att du skrivit att du inte har värme i verkstaden och att du låter maskinerna stå igång, stämmer det?

Dessa kortet har legat på hyllan, länge. Vissa ben är rostiga så man kan misstänka att de inte förvarats optimalt hela tiden. Men Mattis vet bättre.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nu har jag de senaste lagade korten i datorn. Det är 7106-II, 7105-II, 7104-I

Testade att koppla in driven. Och körde testet ("drive control test"):

Kod: Markera allt

STATUS REGISTER ERROR                                                           
PC:3277 GD:4000 ST:6001 CM:0001 DA:3770  
För att tolka resultatet, cylinder address error på test 41 av 45! Detta är ett enormt framsteg, innan tvärnitade det på test 1 av 45. Nästan där!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Började systematiskt byta ut översta kortet, M7106 och köra om testet. Två verkade göra att jag kom längre i testprogrammet så jag lät ett av dem sitta kvar. Sen bytte jag M7105 och då plötsligt så hände det!

RK8E DRIVE CONTROL TEST PASS COMPLETE


Sen testade jag igenom alla korten och nu är det bara tre som inte fungerar! Det betyder också att diskstationen verkar fungera bra.

Kod: Markera allt

SET       7104       7105       7106
I          P/P        P/P        P/P
II         P/P        P/F        P/P 
III        P/P        P/F        P/F


CONT/DISK
PASS/FAIL
Skickar med en stämningsbild från labbet!
DSC_2791_00001_01.jpg
Bilden är tagen med 10.5mm vidvinkel och är sedan uträtad. Tycker det blev över förväntan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Bo.Siltberg »

Heja heja, det är intressant o kul att följa.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Bra jobbat Anders!

Roligt att du hittade en kombo som fungerade och extra roligt att driven funkar. Gunnars gamla drivar lever vidare efter god omvårdnad!

Nu borde det vara lite lättare att hitta felen på övriga set.
Skriv svar