Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 18.49 2019-11-13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 910 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 57, 58, 59, 60, 61
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: PDP-8a renovering
InläggPostat: 20.39 2019-10-13 
Användarvisningsbild

Jag har hunnit felsöka lite vidare i helgen. Lyckades laga M7106-III. Hittade en logikkrets, SN7400 fabrikat National Semiconductor som betedde sig ologiskt (alltid noll ut på två av grindarna oavsett input). Bytte den och så fungerade kortet!

Kod: [Expandera/Minimera] [Hämta] (Untitled.txt)
SET       7104       7105       7106
I          P/P        P/P        P/P
II         P/P        P/F        P/P
III        P/P        P/F        P/P

CONT/DISK
PASS/FAIL

Nu är det bara två kort kvar att laga!

InläggPostat: 23.36 2019-10-14 

Nice!

InläggPostat: 02.00 2019-10-15 
Användarvisningsbild

Att beskriva en trasig logikkrets som ologisk.... Det är humor! :mrgreen:

InläggPostat: 20.43 2019-10-20 
Användarvisningsbild

tingo skrev:
Nice!

Tack!

JimmyAndersson skrev:
Att beskriva en trasig logikkrets som ologisk.... Det är humor! :mrgreen:

Kul att det gillades!

Jag fortsatte sedan med nästa kort i högen. M7105-III

När jag stoppade i det fick jag samma fel som när jag försökte köra driven till en början. Första testet i "Disk control test" sparkade bakut. Nu var jag alltså tillbaks där jag var för tre månader sedan: viewtopic.php?p=1467079#p1467079

Skillnaden är att jag nu vet vilket kort som är trasigt och att diskstationen är hel. Dessutom har jag ett kort set som är helt vilket gör att jag kunde börja korsmäta. Det visade sig behövas. Problemet var att en bit i status registret som skulle sättas aldrig sattes och jag kunde inte först lista ut hur. Så jag mätte med de hela korten i maskinen och när jag förstod hur signalen skulle sättas insåg jag var felet var. Nämligen i ändan som styr driven!

Jag hittade en busdriver som var kortsluten till jord. Signalen som är kortsluten är "drive select 0". Signalen är också aktivt låg vilket gjorde att driven hela tiden är vald. Därför reagerar driven på kommandon, men kanske inte alltid på rätt sätt. Sekvensen som ska få biten satt reagerar den inte på eftersom den innefattar att driven inte är vald under några mikrosekunder när man sätter kommando registret. Detta var rätt lurigt att hitta och tog sin tid.

Bug:en är inringad i rött. Fast egentligen är det en spindel eftersom insekter bara har sex ben (spindlar har åtta). I vilket fall så hade jag inga sådana här kretsar hemma, de är beställda och på väg. Sen vet jag inte om jag har fler problem som väntar.
Bilaga:
rk8e-drive-bus-driver-shorted.jpg

Fortsättning följer...

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 20.13 2019-10-21 

Den verkar vara en dubbel AND-grind med open collector och raketosthastighet. Förstår att du såklart vill ha så mycket original som möjligt, men om du är otålig och vill testa så borde det funka med nån riktigt snabb 74xx00 och låta den driva en vanlig NPN-transistor. Det verkar ju lite märkligt att det behöver vara en särdeles snabb krets för drive select, kanske nåt som pulsas av/på enbart under ögonblicken det faktiskt görs saker såsom t.ex. överförs data?

InläggPostat: 20.35 2019-10-21 
Användarvisningsbild

Kretsen som sitter jämte hanterar Drive select 2&3, funderade på att flytta den först eftersom jag inte har mer än en drive. Men jag bestämde mig för att låta bli när jag såg ur omsorgsfullt de bockat benen på baksidan av kortet innan de lödde dit den. Trodde att den kunde bli svårt att få bort den hel utan att förstöra något på kortet.

Jag beställde en krets från Bhiab i söndagskväll, brukar komma en arbetsdag efter.

InläggPostat: 19.52 2019-10-23 
Användarvisningsbild

Idag fick jag brev! Den nya kretsen gjorde susen, men precis som jag misstänkte så finns det fler fel.

STATUS REGISTER ERROR                                                           
PC:1236 GD:4000 ST:4040 CM:4000 DA:0001     

Har inte kollat vad detta betyder ännu. Men det visar väl sig.

InläggPostat: 21.46 2019-11-03 
Användarvisningsbild

Jag har testat en massa mer, mina sporadiska fel som det ovan verkar bero på M7106-III kortet. När jag bytte till ett annat så går testerna igenom på alla andra kort. Så det är endast ett kort som inte fungerar. Ibland går det igenom "DISKLESS CONTROLLER TEST" och någon gång har det även gått igenom "DRIVE CONTROL TEST", fast bara med vissa kort. Detta kortet är det sista som ska lagas!

Körde igenom alla testen på en uppsättning kort, även läs ock skrivtestet:

RK8E/RK8L DATA RELIABILITY                                                     
EXTENDED R/W MEMORY(0-7)?7                                                     
EXERCISE DISK0?Y                                                               
EXERCISE DISK1?N                                                               
EXERCISE DISK2?N                                                               
EXERCISE DISK3?N                                                               
EXERCISE DISK4?N                                                               
EXERCISE DISK5?N                                                               
EXERCISE DISK6?N                                                               
EXERCISE DISK7?N                                                               
ACCEPT MODE?Y                                                                   
ARE YOU SURE?Y                                                                 

WRITE STATUS ERROR                                                             
PC:2347 ST:6001 EX:0000 CM:4541                                                 
IA:3777 DA:3777 CA:1036 WC:6400 FW:6600                                         

WRITE STATUS ERROR                                                             
PC:2347 ST:6001 EX:0000 CM:4441                                                 
IA:3775 DA:3775 CA:0051 WC:4000 FW:4400                                         

WRITE STATUS ERROR                                                             
PC:2347 ST:4001 EX:0000 CM:4561                                                 
IA:0033 DA:0033 CA:4361 WC:7600 FW:0000                                         

DISK 0 PASS COMPLETE!                                                           

DSK HARD SOFT COMP                                                             
 0  0003 0000 0001

Testet är godkänt med ett läsfel, så det är nog läge att gå igenom driven enligt service manualen. Men det är ändå väldigt bra, testet tar fyra timmar att köra igenom...

Nu när allt verkar fungera så stoppade jag tillbaks M7105-III i datorn och får ett del (samma som ovan) i "DISKLESS CONTROLLER TEST" och ett annat fel då jag kör "DRIVE CONTROL TEST". Det borde ge lite ledtrådar.

Jag gjorde rent en diskpack till. När jag öppnade den så såg jag att diskytan var ren och fint, men jag hittade någon som tyckte det var ett bra ställe att dö på.
Bilaga:
DSC_2816_00002.jpg

Insidan var ren och lämnade inga spår på trasan, det gjorde utsidan dock.
Bilaga:
DSC_2817_00003.jpg

Sen spårade det ur lite, en kollega var förbi min sin Amiga 1200 och ville ha hjälp att byta elektrolyter. Jag passade på att fiska upp en ur förrådet och kolla över den också. Tanken är att den ska får modernt 3.1.4 kickstart ROM och en flashdisk (Compact flash). Annars går skruvandet långsamt eftersom jag bröt höger tumme för en vecka sedan (slapp bli gipsad som tur är).
Bilaga:
DSC_2815_00001.jpg

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 10.20 2019-11-04 

You found a bug! :D

InläggPostat: 11.19 2019-11-04 

anders_bzn skrev:
Tvära kasst, men jag satte ihop ett quad-extenderboard. Hittade några kontakter på ett skrotkort som jag återvände. Det blev riktigt bra! Kontakterna på de dubbla korten jag har är riktigt dåliga.
Bilaga:
DSC_1073.jpg

Trevligt extenderkort. FYI - Det funkar lika bra i en Unibus eller Qbus som i en Omnibus...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 910 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 57, 58, 59, 60, 61

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme