PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

120 Mbyte låter rätt. Om jag inte minns fel så är RA81 på 456 Mbyte. Sedan kom RA82 på runt 620 Mbyte (kommer inte ihåg exakt - 622 kanske?).
Sedan finns ju andra RA-diskar också, men dom har annan fysisk dimension på HDAn.

RA80 var den första SDI-disken DEC gjorde. Och som nämnt, RM80 är samma HDA, fast med massbus. Och så fanns som sagt R80, som var en specialare för VAX-11/730.
(Orsaken är att VAX-11/730 hade en så liten Unibus, så för att spara plats gjorde man en enkel kontroller som bara tog en kortplats och hanterade både R80 och RL02. Men det innebar att man fick ett mycket mer primitivt interface än SDI med MSCP.)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det stämmer nog, för enligt uppgift så är 730:ns bakplan inte stort och denna maskinens bakplan har inga kortplatser lediga. Det fattas en, så man måste ta ut något om man vill ha bandstationen inkopplad. Kontrollern för bandstationen följde inte med för den gick inte att hitta för tillfället.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Det lite skumma med RB730 är att om jag minns rätt så är den en integrerad del av CPUn. Mikrokoden i processorn styr diskkontrollern. Det gör den helt oanvändbar på alla andra maskiner.

En 730 har vad jag vet dessutom all mikrokod i RAM som den läser in från TU58 tape vid uppstart. Det tar en evinnerlig tid. TU58 är väldigt långsamma. Dessutom har säkert gummihjulet i driven blivit till gele vid det här laget så det blir nog det första att ordna. Men man emulera TU58 med en PC så det är inget problem.

En 750 å andra sidan har ett patchable control store. Huvudmikrokoden ligger i ROM. Men man läser in mikrokodspatchar från band.

Med all mikrokod i RAM skulle man teoretiskt emulera vad som helst om man orkar...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

"En 730 har vad jag vet dessutom all mikrokod i RAM som den läser in från TU58 tape vid uppstart. Det tar en evinnerlig tid. TU58 är väldigt långsamma. Dessutom har säkert gummihjulet i driven blivit till gele vid det här laget så det blir nog det första att ordna. Men man emulera TU58 med en PC så det är inget problem."

Jo, det stämmer att man laddar all mikrokod från tape. Det stämmer också att gummihjulen blivit en geggig massa. Måste göra något åt detta innan det är möjligt att ens försöka starta den.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Jo, det stämmer att man laddar all mikrokod från tape. Det stämmer också att gummihjulen blivit en geggig massa. Måste göra något åt detta innan det är möjligt att ens försöka starta den.
Jag har många TU58 drivar. Alla är nog mer eller mindre kass. Det är väldigt intressant att höra om hur du lyckas reparera dem. Viken sort gummihjul som du hittar som passar etc. Det finns en schweizare som gjort en emulator. Fast man vill ju helst läsa ut de tapar man har...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Har du en över?

Om jag lyckas laga så vore det schysst men en på skrivbordet att läsa av tapar med, precis som du skrev. Jag fick ett ölflak fullt av tape:ar! Min åsikt är att det är roligare att köra på riktig hårdvara med riktiga periferienheter. Annars kan man lika gärna köra hela rasket i en emulator.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Har du en över?
Jag har en standalone låda i trevligt bordsformat du kan få låna ett bra tag (mot att du fixar gummihjulet om det är kass). Den har drive och kontrollerkort i sig. Bara att koppla in i serieport.

En 730 har två drivar i sig tror jag. En i fronten och en på sidan. Är båda lika dåliga?
anders_bzn skrev: Jag fick ett ölflak fullt av tape:ar! Min åsikt är att det är roligare att köra på riktig hårdvara med riktiga periferienheter. Annars kan man lika gärna köra hela rasket i en emulator.
Håller med. I en del fall får man dock gilla läget. Vissa gamla diskar är svårt att hålla vid liv.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev: Jag har en standalone låda i trevligt bordsformat du kan få låna ett bra tag (mot att du fixar gummihjulet om det är kass). Den har drive och kontrollerkort i sig. Bara att koppla in i serieport.
Låter bra! Det gör jag gärna!
MattisLind skrev: En 730 har två drivar i sig tror jag. En i fronten och en på sidan. Är båda lika dåliga?
Jajamen! De är gegga båda två. Driven är jättelätt att få ur. Fyra skruvar att lossa fronten. Driven lossar man med en skruv och en jordkabel, sen kan man dra ut hela paketet. Hjulen verkar sitta med en liten insex som man kommer åt genom kassett slotten.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Jag vill minnas tu58 har diskuterats på cctalk. Någon hade hittat gummislang i bra storlek. Men tyvärr verkar dom inte löst problemen med sitt arkiv :(

Jag har tre standalone tu58 samt en i min 11/750 och två i min 11/44.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Hur är skicket på dem?
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

pbgp skrev:Jag vill minnas tu58 har diskuterats på cctalk. Någon hade hittat gummislang i bra storlek. Men tyvärr verkar dom inte löst problemen med sitt arkiv
Jag hittade detta:
--- Jay West <jwest@classiccmp.org> wrote:
> Second:
> Looking at the TU-58 drive, the rubber rollers in each drive appear to be
> highly questionable - pretty gummy. What's the best way to fix those
> rubber rollers?

I don't have the pointers or the exact measurements, but this topic
comes up on the list from time to time - at the suggestion of many
people, Allison Parent first and foremost, I have replaced my gummy
tu58 rollers one by one, with a slice of tygon tubing from the
hardware store. There is a standard stocked size that seems to
work just about perfectly. I have done this for several now, but
have yet to get around to dusting off my PDP-11/44 to do _its_
drives, but the mechanisms are all the same.

I bought about foot for a buck or two and have been refurbing drives
as needed.

-ethan
Och
3/8" ID thick-wall tubing. Should be slightly over 1/2" OD unstretched,
IIRC.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Efter vidare tips: http://www.usplastic.com/catalog/item.a ... &catid=664

Men vem säljer något liknade i vår närhet?
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Men vem säljer något liknade i vår närhet?
Kuntze i Västberga säljer det mesta i gummiväg. Jag undrar om en neoprenslang med innerdiameter 18 mm kan fungera. 3 mm godstjocklek. Kan vara krångliga att få på, men man borde kunna töja den lite grand.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

anders_bzn skrev:Hur är skicket på dem?
Vet ej. Men jag kan kolla lite närmare på dom. En köpte jag på ETA.

Jag har också lite band som ska läsas. Inget unikt men ändå. Appropå det, hur är det med själva kasetten? Innehåller den någon åldrande gummi eller plast?
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av kodar-holger »

Svalander har en regummeringstjänst. Något ni övervägt?

Jag skulle själv inte göra det och definitivt inte ta i honom med tång med tanke på all pseudovetenskap som han marknadsför....
Skriv svar